Gjest Gjest_Lille My_* Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Hva er du best på å lage, når dere skal ha selskap? Min favoritt er and, med karamelliserte poteter og saus lagd på stekesjy med epler i Ellers så lager jeg ofte fylte kyllingfileter med gresk salat og hvitløksbrød til!
Gjest Gjest_Chelsea_* Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Å Lille My, det hørtes supergodt ut! Oppskrifter??? Jeg pleier å lage torsk eller breiflabb med bacon rundt og purresaus og potetstappe til. Mannen pleier å lage helstekt okse indrefilet med bearnaise (Knorr) og fløtegratinerte eller bakte poteter. Forrett blir ofte scampi eller kamskjell i en eller annen variant. Dessert varierer veldig så der har jeg ingen spesiell favoritt.
Tecka Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 Kjøttet er forskjellig, men tilbehøret er ofte ovnsbakte grønnsaker og hjemmelaget soppsaus. En favoritt er helstekt filet av okse eller elg som er gnidd inn med nykvernet pepper, tørrstekt, så stekt i ovnen til passe temperatur, før jeg tar den ut, heller litt cognac over og tenner på (pyromanen i meg lenge leve)
Bokormen Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Min "schläger" er en dessert, hjemmelaget blodappelsingelé med moccakrem og pistasjenøtter Til forrett og hovedrett varierer jeg oftere, men er veldig glad i å lage surret lammestek med urter, med potetpuré med trøffelolje og portvinsaus + div ovnsbakte grønnsaker... mmmm
Tabris Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 Jeg lager en chiligryte jeg synes er fantastisk god.
Gjest Gjestekokk Skrevet 21. september 2007 #6 Skrevet 21. september 2007 Jeg lager Kalkun på 7 vis... (noen ganger enda fler varianter...) -Hvitløksmarinert -Honningmarinert -Ølmarinert - Baconsurret - "skrap" med paprika, ananas, purre - Chilimarinert - i appelsinsaus - i rødvin - med ostelomme Masse sauser og tilbehør... Tar 2 dager å tilberede, men det blir alltid suksess!
pusla Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 (endret) Jeg har igrunn ingen spesialiteter enda, men det er jo noe som går igjen. Samboeren lager veldig god bacalao, så vi har av og til det. Har vi kjøtt lager jeg ofte mine fløtegratinerte poteter (dvs, det er ikke mine da, oppskriften er stjålet fra Arkana ). Før når jeg var singel og bodde i leilighet, lagde jeg alltid kyllingwok med cashewnøtter når jeg hadde en mann på middag første gang . Endret 21. september 2007 av pusla
Gjest Gjest_Lille My_* Skrevet 21. september 2007 #8 Skrevet 21. september 2007 Åhh, så mye godt !!! Føler virkelig for å invitere til selskap nå Oppskrift: And : tilberedes etter oppskrift på pakning, men alltid i stekepose, sausen lager jeg av kraft fra anda, samt kråsen, som jeg koker kraft på og siler av. Smelter smør og blander i mel som vanlig for å lage jevning. Putter oppi små eplebiter og sper i litt fløte, krydrer med salt og pepper! Potetene mine, kjøper jeg på glass i Dk, surrer dem i stekepannen med smeltet smør og sukker. Serverer dampede grønnsaker til. Kyllingfileetene lkager jeg en lomme i som jeg fyller med salami og mozarella ost, lukker med coctail-pinner, bruner i stekepanna og krydrer med kyllingkrydder, før jeg steker de i ca 40 min i stekeovnen. Bruker ildfastform med folie over. I salaten har jeg ruccola, lollo, rød frise`, agurk, cherrytomat, ertepesjer og pinjekjerner. Heller over et beger med ferdigmarinert feta ost med oliven og hvitløk i. Lager Knorr sin greske dressing fra pose.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2007 #9 Skrevet 21. september 2007 Vi har igrunn aldri middagsselskap, men når vi har gjester til middag pleier jeg å lage noe "skikkelig", gjerne ovnsstekte kyllinglår med en eller annen hjemmelagd marinade, ovnsstekte grønnsaker eller god salat, ris etc. Eller en mettende suppe... Eller koteletter med ovnsstekte grønnaker. Forrett og dessert er det sjelden jeg har lagd, unntatt der det "hører med" til middagen (som ferskt kjøtt og suppe) men antar at smuldrepai med varierende frukt kommer til å bli en gjenganger - enkelt og godt
Gjest Gjest_Lille My_* Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 Min "schläger" er en dessert, hjemmelaget blodappelsingelé med moccakrem og pistasjenøtter Yummi, har du en oppskrift?
Gjest Begonia Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 Lager ofte buffeter (eller hvordan det nå enn staves...) med flere retter på. Da finner alle noe de liker. Og folk går og forsyner seg selv, så slipper jeg å servere så mye. Har alltid både kjøtt (som regel kylling og elgkjøtt) og fisk/skalldyr på bordet. Ulike typer potetsalat. Noen ganger har jeg også hasselbakte poteter. Sauser som passer til maten. Og ofte kabaret med hjemmelaget remulade. Og selvsagt masse salat og dressinger. Til dessert pleier jeg også å ha et par typer å velge i. Ofte karamellpudding og multekrem. Og et fruktfat på bordet er alltid en suksess...
Mistyen Skrevet 22. september 2007 #12 Skrevet 22. september 2007 Helstekt indrefilèt av okse, med soppstuing og grønnsaker, og båtpoteter som er vendt i olje, timian og hvitløk før de råstekes i ovnen. Det er alltid vellykket når vi har selskap
Gjest vimselot Skrevet 22. september 2007 #13 Skrevet 22. september 2007 Aner ikke hva denne retten heter, har lært å lage den fra ei venninne oppskriften kommer fra et afrikansk land. Om jeg vil dele oppskrifta med dere, vel...alt skal vel ikke være så hemmelig... Masse med olivenolje i langpanna. Lammekjøtt ca 1.5 kg, uten fett (husker aldri hva det kalles, bog? er i alle fall ikke fårikål-kjøtt, men kan ligne) Ca 8 løk- del i to. Ca ti tomater - del i to. 3-4 røde chili, deles i to 7-10 poteter, deles i to eller tre etter størrelsen litt safran (kan også bruke gurkemeie) og litt salt Steketid: 220 grader ca 1-1,5 time. Tilbehør: salat: finhakket rå løk og finhakket persille, og fersk loff. Rødvin, eller bare vann. Må minne gjestene på at om de søler på klærne (gurkemeie), så er det vanskelig å få vekk gulfargen igjen. Men denne retten er en vinner, og den er enkel å lage.
Elbereth Skrevet 22. september 2007 #14 Skrevet 22. september 2007 Jeg har noen gjengangere som jeg serverer med stor suksess. * Helstekt lammelår eller annen stek servert med hasselbackpoteter, grønnsaker og min spesielle soppsaus. * Ovnsbakt laks/ørret. Enten servert med brokkoli, gulrøtter, sukkererter, kokte poteter og hollandaisesaus. Eller servert med brokkoli, kremet eplesaus og mandelpotetpurè. * Hjemmelaget lasagne servert med focaccia og salat. * Hjemmelaget Biff Stroganoff servert med ris eller kokte poteter. Til dessert serverer jeg gjerne creme brulè med friske bringebær eller sjokoladefondant med bærsaus og vaniljeis.
Brunhilde Skrevet 22. september 2007 #15 Skrevet 22. september 2007 Det avhenger av gjestene, men "Svinefilet Oscar" pleier å falle i smak, det gjør "Beef Wellington" også. Hjemmelaget karamellpudding er bankers som dessert, likeså hjemmelaget sjokolademousse. Forrett pleier jeg sjelden å huske på...
Gjest Lykkeliky Skrevet 22. september 2007 #16 Skrevet 22. september 2007 Jeg lager en chiligryte jeg synes er fantastisk god. Å, jeg har så lyst på en oppskrift på en god chilligryte! Vil du dele den?
Kayli Skrevet 23. september 2007 #17 Skrevet 23. september 2007 Spørs hvor mange vi er, men er det mat til en hel haug blir det gjerne en gryterett med hjortekjøtt. Potetstappe eller ris ved siden av. Til et lite selskap lager jeg ofte biff (av okse eller hjort) med ovnsbakte grønnsaker og en eller annen saus til. Ovnsstekt ørret eller laks er også et sikkert valg her. Ellers synes jeg fårikål er deilig og lettvint å lage til mange, og nå er det jo tida for ferskt lammekjøtt. Dessert er det ikke alltid vi har selv om vi har gjester, men noen ganger lager jeg Dronning Maud pudding. Andre ganger har vi ostekake til kaffen i stedet.
Tabris Skrevet 23. september 2007 #18 Skrevet 23. september 2007 Å, jeg har så lyst på en oppskrift på en god chilligryte! Vil du dele den? Chiligryte Til 2 personer 2-3 hele chilipepper 1 boks minimais 1 boks bambusskudd 1 boks bønnespirer 1 rød paprika tomatpurè ris Kok risen som vanlig. Kutt opp minimais i små biter og paprikaen i strimler. Hell alle grønnsakene (bortsett fra chili) over i en jerngryte eller høy stekepanne og la dem frese. Krydre med chilipulver, cayennepepper, karri, paprika, salt og pepper. Rør ut tomatpuré i vann og hell over grønnsakene slik at du har rikelig med saus. Kutt chilipepperne på langs, skrap ut frøene og del hver halvdel i to. Legg dem i sausen og la det hele småkoke noen minutter. Ta ut chilipepperne før servering og server med kokt ris. Velbekomme! Dette er vegetarversjonen som jeg lager. Oppskriften skal egentlig ha kjøttfarsekaker (ikke kjøttkaker av kjøttdeig) som man steker i en jerngryte/dyp stekepanne, så har man i grønnsake som anvist osv.
Gjest Gjest_LAILA_* Skrevet 4. oktober 2007 #19 Skrevet 4. oktober 2007 Chiligryte Til 2 personer 2-3 hele chilipepper 1 boks minimais 1 boks bambusskudd 1 boks bønnespirer 1 rød paprika tomatpurè ris Kok risen som vanlig. Kutt opp minimais i små biter og paprikaen i strimler. Hell alle grønnsakene (bortsett fra chili) over i en jerngryte eller høy stekepanne og la dem frese. Krydre med chilipulver, cayennepepper, karri, paprika, salt og pepper. Rør ut tomatpuré i vann og hell over grønnsakene slik at du har rikelig med saus. Kutt chilipepperne på langs, skrap ut frøene og del hver halvdel i to. Legg dem i sausen og la det hele småkoke noen minutter. Ta ut chilipepperne før servering og server med kokt ris. Velbekomme! Dette er vegetarversjonen som jeg lager. Oppskriften skal egentlig ha kjøttfarsekaker (ikke kjøttkaker av kjøttdeig) som man steker i en jerngryte/dyp stekepanne, så har man i grønnsake som anvist osv. denne laget jg i dag,,,,,, bare jeg i tilleg hadde kyllingfile biter og løk... knalgodt
Gjest Vampyra Skrevet 5. oktober 2007 #20 Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Jeg tror ikke jeg har en rett jeg pleier å lage. Det kommer helt ann på gjestene, årstiden og meningen med selskapet. Til en enkel venninnemiddag lager jeg gjerne en pastarett. *Laksepasta med fløtesaus slo veldig godt ann, og denne elsker jeg selv også! Til en større middag med familien går jeg gjerne for en stek av noe slag. * Enten lammestek eller svinestek for eks med fløtegratinerte poteter, grønnsaker og min spesielle hjemmelagede fløtesaus Til min vegetarianske venninne blir det alltid vegetarlasagne for den synes hun er så god. Desserter varierer, men hjemmelaget karamellpudding var kjempepopulær, så den tror jeg at jeg må ha som fast innslag i julemiddagen (fikk oppskriften her inne et sted). Ellers er jeg veldig glad i å bake, så det blir ofte en kake i stedet for dessert. Endret 5. oktober 2007 av Vampyra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå