Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #1 Skrevet 3. april 2003 Nå har jeg vel vært opp med dette før, men siden den gang har det kommet mange nye brukere og jeg vil ved den annledning komme men noe jeg har tengt på. Det er mange brukere her inne, men mange forskjellige spørsmål, meninger og svar til andre brukere. Mange er kanskje dønn ærlige mens andre bruker tid på å fortelle usannheter om seg selv og for å skape debatt. Detter er det INGEN som vet noe om og en bør kanskje ta det til etteretning istede for å gå til anngrep med en gang en tror en bruker farer med løgn. Istede for å svare vedkommede bruker det flere argumenter på å trykke den de tror lyver nedover og nekter å i hele tatt gi vedkommede en sjanse. Noen bruker også tid på å lete bakeover i tiden for å grave fram dritt å bruke mot andre brukere. Selvfølgelig er det noen tråder som dukker opp, som rett og slett er alt for opplagt løgn til å ikke bli tatt.... Er det noen meninger om dette, eller er jeg helt på jordet?
Kristian (71) Skrevet 3. april 2003 #2 Skrevet 3. april 2003 Det som ofte overrasker meg er hvor opptatt man er av å avsløre en bruker, finne ut hvem personen er. Ofte gis det inntrykk av at man ikke bryr seg om personen, og h*n kan være opptatt av og mene hva h*n vil fordi det bryr meg et vist sted. Allikevel ser det ut til at det er veldig viktig å avsløre hvem personen er og om personen i det hele tatt eksisterer i virkeligheten.
Gjest Frøken Dings Skrevet 3. april 2003 #3 Skrevet 3. april 2003 Det er jo ikke alt man tror på, og det hender jeg humrer litt i mitt ikke-eksisterende skjegg, men jeg har annet å irritere meg over enn folk som prøver å lyve på seg det ene og det andre på et internett-forum.
Bandena Skrevet 3. april 2003 #4 Skrevet 3. april 2003 Jeg regner med at jeg er en av de nye brukerne du retter denne mot. Jeg har ikke noe imot at folk trekker på sannheten for å skape debatt, så lenge deres referanser til seg selv inneholder et visst snev av sannhet. Det jeg misliker er at folk serverer usannheter for å skape blest om seg selv, eller høste sympati. Mange mennesker er ikke like kritiske som deg og meg, og jeg er en person som ikke gidder å stryke slike mennesker med hårene. Jeg ser absolutt ikke noe poeng i å bruke tid og energi på å lese om saker og ting som overhodet ikke stemmer, og jeg ser faktisk på det som en grei sak å gjøre andre klar over dette også. Jeg er også en type som lar folk få en sjanse. Når personen ikke tar denne muligheten, så er det deres dummhet. Jeg velger som regel da å tolke det som en bekreftelse på mine antakelser. Vi er forskjellige, men det behøver ikke bety at vi skal tie dersom vi føler at folk ikke forteller sannheten. Jeg er en person med god utdannelse, og jeg gidder ikke å sitte her og diskutere pisspreik med folk som ikke vet hva de snakker om. Jeg forbeholder meg retten, som voksen og som bruker å be om argumentasjon og fakta dersom folk kommer med påstander som strekker seg langt utenfor min fatteevne og erfaring. Et forum med voksne må da kunne ha visse kriterier om at påstander skal inneholde en viss grad av sannhet? Har vi ingen krav, og kun skal ha en barnehagementalitet som skal verne sympatijegere "skandalister", så ser jeg ikke noe poeng i å diskutere seriøse spørsmål på et seriøst forum.
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #5 Skrevet 3. april 2003 Jeg har ikke noe imot at folk trekker på sannheten for å skape debatt, så lenge deres referanser til seg selv inneholder et visst snev av sannhet. Hvordan kan du da vite om det er sannhet eller løgn? Det jeg misliker er at folk serverer usannheter for å skape blest om seg selv, eller høste sympati. Mange mennesker er ikke like kritiske som deg og meg, og jeg er en person som ikke gidder å stryke slike mennesker med hårene. Jeg ser absolutt ikke noe poeng i å bruke tid og energi på å lese om saker og ting som overhodet ikke stemmer, og jeg ser faktisk på det som en grei sak å gjøre andre klar over dette også. Du bør være klar over hva som er sannhet og usannhet om en person, før du går til strid mot de. Og hvis du ikke gidder å bruke tid og energi på å lese slike saker, sjønner jeg ikke hvorfor du i hele tatt gidder å svare på de...... Jeg er også en type som lar folk få en sjanse. Har du eksemper på å gi folk en sjanse, og gå god for det? Jeg er en person med god utdannelse, og jeg gidder ikke å sitte her og diskutere pisspreik med folk som ikke vet hva de snakker om. Sorry men verste jeg vet, er høy-på-pære-folk-med-høy-utdannelse som ser ned på andre folk, nesten som Agnethe i Big-Brother som ble førstemann utstemt det............. Du har ikke utdannelse utover din fagutdannelse du heller vetu..... Er vi litt hårsår?
Bandena Skrevet 3. april 2003 #6 Skrevet 3. april 2003 Ja, jeg tror du er litt hårsår. Jeg trodde du ville diskutere på generelt grunnlag, derfor ga jeg deg ikke noe eksempler på at jeg har gitt noen mulighet til å gi meg en forklaring eller "bevis" på argumentene som ble fremlagt. Det er ganske opplagte ting jeg referer til når jeg sier jeg misliker løgn. Hvis noen påstår at man er så sulten at man kan spise en hest, så skjønner jeg at det er snakk om en overdrivelse. Hvis de sier at de pleier å ha et kosthold som inneholder galssbiter, så mistenker jeg dem for ikke å snakke helt sant. Det å avgjøre om noe er løgn eller ikke er selvfølgelig en subjektiv avgjørelse, og man må vurdere selv hvor ens egne grenser for toleranse går. Jeg gikk ikke til strid mot dette mennesket. Jeg ba om noen forklaringer og satte kritiserte hennes argumenter. Jeg har aldri hatt noe med dette mennesket å gjøre tidligere, men det tok ikke lang tid å forstå hvor dette bar hen. Jeg vet at du ønsket at jeg skulle bite på denne tråden, og din måte å vinkle dette personlig gjør at jeg, med så liten historie her inne ikke har annet å vise til enn dagens tråd. derfor kan jeg heller ikke uttale meg på et så generelt grunnlag som jeg skulle ønske. Jeg antar at du ønsker å ta meg for å ikke holde dette på et nivå som unngår å trekke inn folk, men din måte å angripe mine argumeneter gjør det vanskelig for meg å unngå den saken som vi begge vet dette handler om. Akkurat den saken jeg leste om fikk jeg tips om. At jeg fant ut at saken ikke var troverdig betyr ikke at jeg ikkeg fattet interesse for saken og stilte spørsmål ved den. Når jeg først hadde fattet interesse, så synes jeg det er rett og rimelig at jeg også får stille spørsmål ved hullene i argunmenatsjonen som kom frem. Det var kanskje dumt av meg å kommentere min utdannelse. Det er jeg helt enig med deg i. Men kom ikke her og sett meg i en bås ut fra hvilken utdannelse jeg har. Hvor mange utdannelser jeg har aner du også veldig lite om. Ikke at det er relevant, men det var du som valte å plukke på det. Jeg var dum nok til å dra det frem for å hevde min troverdighet. Jeg skal være den første til å trekke det tilbake, for jeg ser at det var et argument som ikke var relevant for argumentasjonen min. Jeg ser at du var lite interessert i å vite hva vi syntes om teamet ditt i denne debatten. Du var tydeligvis ute for å plukke mine argumenetr fra hverandre. Jeg har sagt masse om hva jeg synes, og du kunne ha holdt deg til de debattene hvor saken ble diskutert. Å starte nok en tråd om teamet, dog godt kamuflert var et unødvendig innspill.
Atmi Skrevet 3. april 2003 #7 Skrevet 3. april 2003 Vel, jeg syns det er vanskelig å uttale meg om hva som er løgn så lenge jeg ikke vet hva som er blitt sagt. Men - jeg tenker at om det er slik at noen er uheldige å si noe feil så er det vel greit å på en litt fin måte kommentere sin motsatte oppfatning? Det er vel ikke til å kalles løgn? Jeg sa selv feil da jeg pådro meg å vite sannheten uten å vite at det hadde kommet en ny lov for noen få måneder siden. Da ble det fint og pyntelig rettet av noen som visste dette og ikke noe problem med det. Men jeg hadde jaggu blitt irritert hvis noen hadde kalt meg løgner for slikt.. Utover det forstår jeg ikke egentlig spørsmålet i denne tråden, for jeg kan ikke forstå hvordan vi kan avsløre løgner så lenge vi ikke kjenner personene liksom. Men at folk tror ting som kanskje ikke er helt riktig kan jo skje, også kan det være på grunn av at forskjellige mennesker har forskjellige oppfatninger. Men jeg tenker vel at dersom noen vet at noen lyver så - vel, drit i da vel. Ja, vet som sagt ikke helt hva utgangspunktet for denne tråden var jeg. Men på generellt grunnlag. Ser ikke hvordan vi kan kalle hverandre løgnere her inne på forum ettersom vi ikke kjenner hverandre. Dersom noen virkelig sier noe som er helt umulig og på jordet vil jeg heller synes synd i dem fordi det virker som de mangler virkelighetsforståelse. Ikke bli sinna og kalle folk løgnere. Der er vel få som ville servere tullete løgner som var lette å avsløre et slikt sted. De fleste har jo så pass med stolthet at man gjerne vil oppfattes som intelligent og vettug.
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #8 Skrevet 3. april 2003 Jeg vet at du ønsket at jeg skulle bite på denne tråden, og din måte å vinkle dette personlig gjør at jeg, med så liten historie her inne ikke har annet å vise til enn dagens tråd. derfor kan jeg heller ikke uttale meg på et så generelt grunnlag som jeg skulle ønske. Jeg antar at du ønsker å ta meg for å ikke holde dette på et nivå som unngår å trekke inn folk, men din måte å angripe mine argumeneter gjør det vanskelig for meg å unngå den saken som vi begge vet dette handler om. Nei absolutt ikke!!! Jeg har ikke lest så mye om deg, så det var absolutt ikke å få deg til å bite på denne tråden. Som jeg sa innledningsvis så har jeg vært oppe med en slik tråd tidliger for å høre hva folk mener generelt om dette. Det faktisk mange her inne som stiller seg kritisk til brukere og som med en gang kommer å påstår at det er løgn. Det var kanskje dumt av meg å kommentere min utdannelse. Det er jeg helt enig med deg i. Men kom ikke her og sett meg i en bås ut fra hvilken utdannelse jeg har. Hvor mange utdannelser jeg har aner du også veldig lite om. Ikke at det er relevant, men det var du som valte å plukke på det. Jeg var dum nok til å dra det frem for å hevde min troverdighet. Jeg skal være den første til å trekke det tilbake, for jeg ser at det var et argument som ikke var relevant for argumentasjonen min. Greit, jeg er ferdig med den saken, ble bare litt hissig fordi det er mange intelligente mennesker som ikke har høy utdannelse. Og jeg har opplevd mange som bruker sin utdannelse for å se ned på folk. Jeg ser at du var lite interessert i å vite hva vi syntes om teamet ditt i denne debatten. Du var tydeligvis ute for å plukke mine argumenetr fra hverandre. Jeg har sagt masse om hva jeg synes, og du kunne ha holdt deg til de debattene hvor saken ble diskutert. Å starte nok en tråd om teamet, dog godt kamuflert var et unødvendig innspill. Jeg er faktisk interessert i å vit hva andre synes om dette temaet, men når en enkelt bruker går til frontangrep men en gang, må det være lov til å kommentere det tilbake. Grunnen til at jeg plukket det fra hverandre var fordi jeg ville svare på deler av ditt innlegg. Hele innlegget ditt står jo der, så alle kan jo lese det. Tror nok folk forstår ditt innlegg og leser det, istede for å tolke mine sitater fra deg. Tror vil legger vår debatt død nå, å lar andre få komme med synspunkter om dette temaet. Tror ikke jeg og du kommer til å bli så enige...
Bandena Skrevet 3. april 2003 #9 Skrevet 3. april 2003 Jeg ser ikke at det er så mye vi er uenig i, hvis vi ser bort fra en enkelt sak. Som jeg sa, så er alle ting subjektive tolkninger. Prinsippene kan vi allikevel enes om.
Tamara Skrevet 3. april 2003 #10 Skrevet 3. april 2003 Nå vet jeg absolutt ingenting om hvilke saker som snakkes om her, så det gidder jeg ikke engang å kommentere. Rent generelt så vil jeg si at når jeg leser her inne, så går jeg ut i fra at det jeg leser er sant. Jeg orker ikke tro at folk sitter her og dikter opp et liv. MEN; leser jeg innlegg igjen og igjen fra samme person, der jeg hver eneste gang har en følelse av at "dette kan da umulig stemme", så slutter jeg nok rimelig fort å engasjere meg i den personens innlegg. For at jeg skal konfrontere noen, så må jeg være SIKKER på at det som er blitt skrevet er usant. Er jeg det, så koster det meg ingenting å gi klar beskjed om at noen farer med løgn. Men stort sett så velger jeg å tro at folk er sannferdige.
Anie Skrevet 3. april 2003 #11 Skrevet 3. april 2003 Løgn eller sannhet Vel... etter en del erfaringer irl - så er jeg blitt litt skepisk. Derfor tar jeg ikke alt som skrives her inne for "full fisk"..... :oops: Samtidig så håper jeg og regner med at ikke alle er like "lekne", jeg velger å tro at det faktisk finnes mennesker her som er ærlige og kommer med de tips og erfaringer de selv har opplevd - og som gjerne vil diskutere på en "voksen" måte. Så er det det med å skille mellom løgn og sannhet da Noen ganger er det lett, mens andre ganger er det litt værre (egentlig som irl det da jo)
Gjest Mel Skrevet 3. april 2003 #12 Skrevet 3. april 2003 Det er jo helt umulig å vite hva som er sant på et diskusjonsforum som dette, og hva som er løgn. Det er sikkert enkelte som liker å dikte opp både liv og problemer, av en eller annen grunn - og som synes det er gøy at noen går på, og svarer dem alvorlig. Dem om det... Jeg synes det er bedre å velge å ta det aller meste seriøst, i stedet for å være så veldig mistenksom til folk akkurat her på internett. Ja vel - kanskje det ikke er et reelt problem - men det har liksom ikke så voldsomt mye å si for meg! Alt som får hodet til å vri seg noen runder, som engasjerer meg, er fint for min egen del. Om det kan hjelpe noen, er det jo flott. Jeg velger å se på det slik at om det kan more noen, så er det også helt greit - det er viktig å tenke på at internett er internett. Det er med andre ord ikke som om en virkelig venn sitter og lyver deg opp i ansiktet!
Tusenfryd Skrevet 3. april 2003 #13 Skrevet 3. april 2003 Tror vi alle må huske at dette er internett. Og ta et forum for det der er - nemlig at mange slår seg løs og koser seg med dette og hint. Om noen hevder de bor i Trøndelag påvirker da ikke deres mening om krigen i Irak hvis det viser seg at den personen irl bor i Oslo? Og hvis jeg skriver et provoserende innlegg om pedofile soldater, så kan ingen ta meg for at jeg mener det, selv om jeg egentlig ikke gjør det? Eller hva? Poenget må jo være å skape en debatt, og lufte meninger - og da er personen uvesentlig mener jeg. Hvis man så ber om medisinske råd, som jeg har vært inne på tidligere, bør man selv ta ansvar for å sjekke med en lege, men jeg kan godt si at da jeg trakk en visdomstann var ikke det vondt i det hele tatt. Selv om det var helt forjævlig. Det kan jeg - og det kan alle andre og kanskje noen gjør det. Hva så? Hvis noen av mine irl-venner juger for meg - da er de ikke lenger mine venner. Men hvis en på nettet har sagt jeg kan slenge bunaden min i vaskemaskin er ikke ansvaret dens - men kun mitt og mitt alene.
Gjest Embla s Skrevet 3. april 2003 #14 Skrevet 3. april 2003 Tusenfryd! Du er klok du! Jeg må si jeg begynner å bli litt lei av alt dette maset om løgn og sannhet her.. Selv skrev jeg usanne ting om meg i starten, i redsel for at noen skulle skjønne hvem jeg er. Nå tenker jeg mer at "og så"?! Hvis noen skulle finne glede i å fortelle meg at de vet hvem jeg er, så dem om det!! Generelt: Om noen har masse fantasi og dikter opp utrolige ting: Hva så?! Skjønner ikke problemstillingen hvorvidt noen eksisterer eller ikke i RL. I fall noen skulle undre: det finnes ingen Embla s i det virkelige liv (Men jeg finnes da, og jeg er ganske lik Hvis det ikke holder mål og jeg er en slett og løgnaktig person pga det, vel, så lever jeg godt med å være det..)
Gjest Lea Skrevet 3. april 2003 #15 Skrevet 3. april 2003 Jeg tenker akkurat som deg Embla. I begynnelsen slengte jeg ut en løgn eller to (eller 10) fordi jeg ikke ville bli gjenkjent eller stemplet eller noe.. ville rett og slett ikke gi for mye av meg selv, når jeg var så ny. Jeg kan fortsatt lyve jeg.. men det er bittesmå ting som ikke betyr noe. En venninne kan bli en kamerat.. fordi jeg ikke vil at noen skal kjenne igjen seg selv. Hunden min kan hete Per i stedet for Kari, fordi jeg ikke vil at folk skal gjennomskue meg helt. Slike små ting.. Og om noen velge å bytte personlighet eller bytte ut alt i livet sitt her inne, så bryr jeg meg ikke. Hva skulle være vitsen med å tvile på det andre skriver? Og det popper jo opp 10 tråder etter at EN tilsvarende tråd har sporet av og blitt stengt. Man skal absolutt fortsette å spekulere og provosere. Det synes jeg er trist. Hvis alle klarer å være saklige, så kan diskusjonene holdes åpne og alle kan få sagt hva de mener. Ble litt rotete dette, men det kom fra hjertet... :blunke:
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 3. april 2003 #16 Skrevet 3. april 2003 Visse ting vil jeg ikke diskutere her på forumet Bandena- en av de tingene er imtime detaljer om min helsetilstand. Har ingenting imot og diskutere min barnløshet på ett mer generelt grunnlag men ett sted går grensen- også for meg. Når du ikke ville respektere det ble du sint og slang ut påstander om løgn. Da trekker jeg meg ut av debatten rett og slett fordi det blir påstand mot påstand. Merete har skrevet noe om dette med resepter nå i kveld- det burde du lese, innlegget ligger ute. Jeg gjentar nok en gang at jeg føler du er en bruker som kun har reg. deg for å gå løs på meg- muligens på "oppdrag" fra noen andre. Den mistanken ble ytterligere forsterket nå. Hvis du ønsker og være her på forumet som en bruker på lik linje med alle oss andre foreslår jeg at du lar meg være i fred fra nå av og slutter med disse "forfølgelsestrådene". Du bryter KG's regler og lager masse ekstrajobb for moderatorene. Minnie
Bandena Skrevet 3. april 2003 #17 Skrevet 3. april 2003 Vil bare legge til at det for meg ikke er så viktig om disse personene er "ekte" eller ikke. Det jeg ikke liker er menesker som dikter opp ting rundt sin person med det formål å skape blest eller høste sympati. Folk engasjerer seg og søker råd på et grunnlag som ikke har noen røtter i virkeligheten. Jeg sier ikke at jeg leter bevisst etter slikt, men når det først oppstår, så ser jeg ingen grunn til at jeg ikke kan kommentere det. Det er da helt normalt at man dekker over sin egen identitet. Men det betyr ikke at man vikler seg inn i et usammenhengende nett av usannheter som gjør at folk føler medlidenhet og bekymrer seg for deg. Det er visse personlighetstrekk som gjør at slike løgner gir en viss tilfredstillelse. Noen har et ønske om oppmerksomhet, andre et ønske om sympati. Noen igjen går den andre vegen og finner det svært humorisktisk å narre uskyldige og godtroendes mennsker. At folk bruker energi på ta seg av disse menneskene basert på deres utsagn kan være at er deres problem, men jeg gidder ikke å sitte og se på det og forholde meg taus hvis det er en sak som engasjerer meg. Det beste er selvfølgelig at det finnes belegg for disse utsagnene, men gjør det ikke det, så ser jeg ikke noe poeng i å ikke påpeke svakheten i argumentene og påstandene. Ellers er det viktig som dere sier, at dette er internet og at alt bør vurderes deretter. Vi er alle anonyme, det vi sier kan ikke ramme oss i RL, men hvis man ønsker å opprettholde et visst inntrykk på et forum, så lønner det seg å forholde seg til en tilnærmet sannhet. Ellers vil det ramme en selv før eller siden.
Anie Skrevet 3. april 2003 #18 Skrevet 3. april 2003 En løgn som går på identitet og ting som gjør at andre kan gjennkjenne en er vel en liten selvfølge på internett, og det er vel ikke akkurat dette som betyr noe på et diskusjonforum som her. Ville bare legge til dette i forhold til mitt tidligere innlegg..
Bandena Skrevet 3. april 2003 #19 Skrevet 3. april 2003 Minnie: for det første så er det ikke noe i den tråden til Merete som overhodet sier noe mer enn det som alt har blitt sagt. Den saken der gidder jeg ikkekommentere noe mer fordi tråden som diskusjonen forgikk i ble låst. Jeg synes det har null hensikt å trekke denne saken inn i alle debatter gjenom hele forumet. Jeg fikk frem mine poenger i den aktuelle tråden, og at du skal male mer er helt patetisk. Du beviser ikke noe annet enn det jeg alt har sagt. Jeg slang ikke ut noen påstander om løgn fordi jeg var sint. Det var det inntrykket jeg satt med hele tiden, men som Merete så fint påpekte i innledende innlegg over her, så hadde jeg et ønske om å gi deg en sjanse til å forklare tilstanden din nærmere og dermed motbevise mine mistanker om at dette ikke var sant. Den muligheten valgte du ikke. I stedet var det du som valgte å anklage meg for å være ute eter å spre mistro rundt din person. Du anklagde meg for å være diplomatisk, men ute etter å så tvil om det du sa, derfor fikk du til slutt klar tale. Men det skal mer til for å gjøre meg sint enn noen såkalte "provoserende" uttalesler fra en som deg. Og når det gjelder oppførsel og brudd på regler, så vil jeg heller si at det er du som forfølger meg. Det er du som drar inn din personlige konflikt i denne tråden. Jeg skal innrømme at Merete også bidro til at saken indirkete ble nevnt, men jeg kan forstå henes engasjement. Hadde du lest tråden litt nøyere, så vil du se at vi ble enige om å la saken ligge, og hadde du vært like smart, så hadde du gjort det også. Du kommer ingen veg med å forfølge meg og terpe på denne saken. Det er ikke jeg som har kommet med uklare utsagn (eller løgn om du vil). Jeg har ikke noe å forsvare, så derfor bør du la saken bero. Denne tråden har nå blitt drøftet på generelt grunnlag, og jeg foreslår at du heller bidrar på en konstruktiv måte i stedet for å komme med tåpelige anklagelser om at jeg er her for å forfølge deg. Igjen er slår din oppførsel kun tilbake på deg selv.
Litago Skrevet 3. april 2003 #20 Skrevet 3. april 2003 Jeg har trasket rundt på KG nå i ganske lang tid. Som ku! Og jeg innbiller meg at de aller fleste vet at det bare er tull og tøys. At jeg er en ku altså! :D Det er mange grunner for å lyve. Eller fortelle unøyaktigheter som jeg kaller det: - å fortelle små hvite løgner for å pynte på sannheten eller for å unngå i bli gjengjent. - å overdrive litt - gjøre ting humoristisk - gjøre seg selv mer interessant - man tror kanskje at man har rett, men så viser det seg at man tar feil likevel.. - osv. osv. osv. Noen forteller mer usannheter enn andre. So what? Kanskje de har et veldig lavt kompetansenivå? Kanskje det er deres form for humor? Kanskje de har et kjedelig liv og kompenserer for det her ? Kanskje de synes det er gøy? Ikke vet jeg, men det bryr meg faktisk ikke. Jeg elsker å diskutere, men jeg gidder ikke å spekulere i hvorfor folk forteller usannheter eller hvor mye. Jeg er her for å ha det gøy, - ikke for å få andre til å innrømme at de pynter litt på sannheten nå og da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå