Bønna Skrevet 24. september 2007 #41 Skrevet 24. september 2007 Ja, de lavtlønnede jobber så de kjenner blodsmaken i munnen for å skaffe mat på bordet og betale regningene sine. Og det ville sikkert alle andre gjort også, om det var eneste mulighet, men jeg tror ikke veldig mange ville gått en ekstra mil for å bedre situasjonen uten å få noe ekstra igjen for det. Hvorfor anstrenge seg ekstra uten bonus? Her motsier du deg selv. Du kan ikke på den ene siden mene at lavlønnsarbeidere sliter hardt bare for å få endene til å møtes, samtidig som du på den andre siden mener at ingen gidder å jobbe hardt hvis de ikke får større inntekt enn naboen for å gjøre det. Hardtarbeidende lavlønnsarbeidere er jo selve antitesen på det der. Dessuten er vel virkeligheten mer i retning av at ingen gidder å slite seg ut i det som er lavlønnsyrker dersom de kan unngå det? Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du fortsetter å insistere på at de som tjener mye mer enn deg også jobber mye mer enn deg. Hvilken interesse har du av å gjøre det? Årsaken til de store inntektsforskjellene skyldes jo først og fremst måten man jobber på. Ikke arbeidsmengden man dytter inn. Tror du de som sitter med kjempeinntekt i dag (og som nok ofte jobber atskillig mer enn 7,5 timer daglig) ville gitt like mange arbeidstimer dersom de ikke fikk igjen for det? Mulig, men det tror ikke jeg. Da forutsetter du som sagt at penger er menneskets eneste motivasjonsfaktor. Noe det slettes ikke er. Selv om penger selvfølgelig er en viktig motivasjonsfaktor det også. Så det hele koker ned til hvilke motivasjonsfaktorer jobben innebærer, ikke hvor høy lønna er i seg selv. Og typisk for arbeid med kjempegivende inntekt er at de inneholder langt flere motivasjonsfaktorer enn penger. Faktisk er det typisk lavlønnede arbeiderklasseyrker hvor penger stort sett er den eneste motivasjonsfaktoren for å jobbe. Det hele er jo egentlig snudd fullstendig på hodet i forhold til mennesker, jobb og motivasjon. Her skal mennesker i jobber med langt flere motivasjonsfaktorer enn penger motiveres til å yte ved å gi dem mer penger enn naboen. Så skal mennesker i jobber hvor penger stort sett er eneste motivasjonsfaktor bli avspist med langt lavere inntekt enn naboen. Noe som ikke henger på greip. Og rent motivasjonsmessig burde det jo vært omvendt. Når det ulogiske er blitt det logiske skyldes det at faktorer utenfor individets kontroll gjør det mulig å utnytte ulike markedsmaktforhold i vinnings hensikt.
mysan Skrevet 24. september 2007 #42 Skrevet 24. september 2007 Enten misforstår du meg med vilje, eller så misforstår du meg bare. Nå er det kvelden, og jeg orker ikke diskutere, men kanskje i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå