Gå til innhold

din forbanna milionær

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det pussige i Norge er at vi hyller folk som vinner penger ved en tilfeldighet i Lotto, mens folk som tjener pengene pga forretningssans og hardt arbeid er ikke like populært :)

For ikke å sakke om fotballspillere som tjener enormt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For ikke å sakke om fotballspillere som tjener enormt.

Men de har jo fortjent det.....de og lottospillerne...

Skrevet
Men de har jo fortjent det.....de og lottospillerne...

Det var sant. Glemte det helt, jeg.

Skrevet

Og hva menes egentlig med milionær? I disse dager er det jo faktisk mange som er det! Hus, bil og hytte verdt flere milioner, og med omtrent null i lån. Hater noen dem? Eller sikter man her mer til mangemilionærer?

Skrevet
Jeg har ikke noe imot millionærer(eller milliardærer for den del) som bidrar med noe i samfunnet, folk som for eksempel Trond Mohn som faktisk evner til å bruke litt av den enorme formuen de allerede har til gode og nyttige formål.

Millionærer som betaler like mye(eller mindre) i skatt enn det jeg gjør(som er vikar og har to forskjellige deltidsjobber og enda ikke har råd til å flytte hjemmefra) irriterer meg grønn. Synes overhodet ikke det er riktig at folk som er sosialklienter skal betale mer i skatt og yte mer enn folk som er gode for mangfoldige millioner. Så lenge de bidrar med det de har så er det absolutt ett fett for meg hvor mye de tjener i året. Rikinger som sitter og ruger på pengesekkene, snyter på skatten og unndrar millioner av kroner årlig får null respekt fra meg.

Du må ikke skrive sånt tøv her inne, da viser du bare at du har 0 peiling på skattesystemet. Sosialklienter betaler ikke skatt i det hele tatt, og er de virkelige snylterne i samfunnet.

Skrevet
Du må ikke skrive sånt tøv her inne, da viser du bare at du har 0 peiling på skattesystemet. Sosialklienter betaler ikke skatt i det hele tatt, og er de virkelige snylterne i samfunnet.

Det var et eksempel på to ytterpunkter: millionær og sosialklient. Get it? En slags generalisering. Kanskje et dårlig eksempel sågar.....la oss si en 18 år gammel vaskehjelp som nettopp har begynt på sin første sommerjobb da. Eller en underbetalt vikar som jobber gjennom et rekrutteringsbyrå om du vil.

Poenget mitt er like fullt det samme dersom du bytter ut "sosialklient" i eksemplet mitt med en av de eksemplene nevnt over :filer:

Skrevet
Det var et eksempel på to ytterpunkter: millionær og sosialklient. Get it? En slags generalisering. Kanskje et dårlig eksempel sågar.....la oss si en 18 år gammel vaskehjelp som nettopp har begynt på sin første sommerjobb da. Eller en underbetalt vikar som jobber gjennom et rekrutteringsbyrå om du vil.

Poenget mitt er like fullt det samme dersom du bytter ut "sosialklient" i eksemplet mitt med en av de eksemplene nevnt over :filer:

Så du mener at millionærene på det jevne ikke betaler den skatten du mener de burde betale - slik at de snylter mer på samfunnet enn en vaskehjelp?

De fleste millionærer betaler MYE i skatt. De færreste er skattesnytere.

Skrevet (endret)
Så du mener at millionærene på det jevne ikke betaler den skatten du mener de burde betale - slik at de snylter mer på samfunnet enn en vaskehjelp?

Nei, det er overhodet ikke det jeg mener. Det jeg sa i førsteinnlegget mitt var at jeg ikke har en ting i verden mot millionærer, så fremt de betaler skatt i forhold til det lønnsnivået de befinner seg på og ikke bedriver snusk av andre typer. Dette gjelder selvsagt også for alle andre, men nå var det altså millionærer som ble diskutert i denne tråden. Jeg har ingen belegg for å tro og vite noe om hvem som betaler hva i skatt, alt jeg påpekte var at folk, såvel millionærer som alle andre, bør skatte etter hva de tjener. That's it, hverken mer eller mindre.

Ja, jeg har ingen problemer med å tro at de fleste millionærer betaler mer i skatt enn de fleste og disse står det virkelig respekt av. Noe annet har jeg heller aldri sagt.

Endret av Altena
Skrevet
hva kommer det av at vi hater milionære mennesker i norge, er det sjalusi? å være milionær er blitt en skjellsord og alle hater de.. er vi virkelig blitt så ynkelig og små at vi ikke unner andre mer penger enn det vi andre ikke milionære har. Stopp med denne mobbingen av folk som har lykkes og gled oss over deres dyktighet....
Hva er dette for møl? Hvem er "vi" og "alle"? Hat er forresten et relativt sterkt ord.

Du har tydeligvis et behov for å spre dine meninger ut blant folket. Da bør du vurdere å legge litt mer jobb i å formulere deg. Det finnes nok møl på Internett allerede.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å verken hate eller elske folk utfra hvor mye eller lite penger de har, og stemmer det at det finnes folk som hater andre pga penger, så er det haterne som har et problem, ikke hatobjektene deres. (Herregud så tørt).

Om folk har penger fordi de har arvet, jobbet eller vunnet i Lotto er meg revnende likegyldig, og det er dem vel unt å ha romslig økonomi.

Skrevet
Det pussige i Norge er at vi hyller folk som vinner penger ved en tilfeldighet i Lotto, mens folk som tjener pengene pga forretningssans og hardt arbeid er ikke like populært :)

Er det virkelig mer tilfeldig å vinne i Lotto enn å få pengene ved å utnytte det kapitalistiske systemet? Hvem som får forretningssans, og andre forutsettende evner for suksess i bissnisseverdenen, er da minst like tilfeldig som hvem som vinner i Lotto. Når alt kommer til alt er personlig ansvar bare en myte.

Er det per definisjon uholdbart å mene at millionærer snylter på samfunnet dersom de ikke betaler den skatten man mener de bør betale? I så fall undres jeg på hvilket grunnlag det skulle være.

De fleste millionærer betaler mye i skatt fordi de tjener mye penger. Ikke glem det. Den prosentvise skattesatsen blir betydelig lavere enn for vanlige lønnsarbeidere. Slik sett blir det feil å hevde at de betaler mye skatt. For det gjør de faktisk ikke.

Dessuten har du neppe noe grunnlag for å hevde at skattesnyteri er uvanlig blant dem. Heller tvert i mot. Diffens hemmelig konto i Sveits tilhører neppe unntaket. Faktisk har dette et eget begrep i Diffens kretster. De kaller det for å ha en tante i Sveits. Noe som jo nødvendigvis må bety at svært mange av dem har en ”tante i Sveits”.

Om folk har penger fordi de har arvet, jobbet eller vunnet i Lotto er meg revnende likegyldig, og det er dem vel unt å ha romslig økonomi.

Jeg synes dette er litt vel mye husnegerholdning etter min smak. Hva er poenget med å gjøre det til et individuelt perspektiv, og på den måten løsrive det fra en hver systemkritisk sammenheng? Hvem er det egentlig som er tjent med det?

Skrevet

Husnegerholdning? Fordi jeg godtar at det er forskjell på folk og at andre har mer enn meg? Give me a break! :roll:

Egentlig fatter ikke jeg at du kan sove godt om natten med all urettferdigheten du går rundt og tenker på hele tiden.

Sånn gidder ikke jeg å ha det - at noen er opptatt av penger og jager etter dem er helt greit for meg. Selv har jeg ikke det behov og den interessen. Får jeg betalt regningene mine og kan spise hver dag, så er jeg ganske fornøyd. Og sånn er det bare. Du sier det jo selv; vi er som vi er og det er det ingen som kan noen for.

Skrevet
Er det virkelig mer tilfeldig å vinne i Lotto enn å få pengene ved å utnytte det kapitalistiske systemet? Hvem som får forretningssans, og andre forutsettende evner for suksess i bissnisseverdenen, er da minst like tilfeldig som hvem som vinner i Lotto. Når alt kommer til alt er personlig ansvar bare en myte.

Er det per definisjon uholdbart å mene at millionærer snylter på samfunnet dersom de ikke betaler den skatten man mener de bør betale? I så fall undres jeg på hvilket grunnlag det skulle være.

De fleste millionærer betaler mye i skatt fordi de tjener mye penger. Ikke glem det. Den prosentvise skattesatsen blir betydelig lavere enn for vanlige lønnsarbeidere. Slik sett blir det feil å hevde at de betaler mye skatt. For det gjør de faktisk ikke.

Dessuten har du neppe noe grunnlag for å hevde at skattesnyteri er uvanlig blant dem. Heller tvert i mot. Diffens hemmelig konto i Sveits tilhører neppe unntaket. Faktisk har dette et eget begrep i Diffens kretster. De kaller det for å ha en tante i Sveits. Noe som jo nødvendigvis må bety at svært mange av dem har en ”tante i Sveits”.

Til min første uthevelse: Helt uenig.

Jeg sier da ikke at skattesnyteri er uvanlig blant millionærer - jeg sa bare at det ikke er noe automatikk i å snylte på skatten selvom du er millionær.

Og at den prosentvise skattesatsen er lavere vil jeg gjerne ha bedre forklaring på. Særlig etter at det nå er innført skatt på utbytte.

Skrevet
Husnegerholdning? Fordi jeg godtar at det er forskjell på folk og at andre har mer enn meg?

Når du helt uten videre bare godtar at andre har mer enn deg er det et typisk eksempel på husnegerholdninger.

Egentlig fatter ikke jeg at du kan sove godt om natten med all urettferdigheten du går rundt og tenker på hele tiden.

Det er forskjell på det å tenke på det hele tiden, og det å være det bevisst. Man kan godt være det bevisst selv om man ikke tenker på det i hverdagen.

Får jeg betalt regningene mine og kan spise hver dag, så er jeg ganske fornøyd. Og sånn er det bare. Du sier det jo selv; vi er som vi er og det er det ingen som kan noen for.

Ja, jeg sier det. Men selv om det personlige ansvar ikke eksisterer er det ingenting som tilsier at de faktorene som leder til den du er ikke kan endres. Heller tvert i mot. Dersom det bestående systemet er en av faktorene for at du mener som du gjør, kan jo jeg være en korrigerende faktor som får deg til å skifte mening. Slik at du i det minste hvert fjerde år tenker at dette godtar du ikke uten videre.

Til min første uthevelse: Helt uenig.

Det hadde vært mer interessant dersom du kunne argumentere for at noen er mer personlig ansvarlig for medfødte egenskaper, slik som forretningssans, enn de er for lottogevinster.

Og at den prosentvise skattesatsen er lavere vil jeg gjerne ha bedre forklaring på. Særlig etter at det nå er innført skatt på utbytte.

Det er en kjensgjerning at det er langt høyere skatt på arbeidsinntekter enn det er på kapitalinntekter. Det er også en kjensgjerning at dersom du er rik er det store summer å hente på kreativ skatteplanlegging. Suma summarum betyr det at prosentsatsen er betydelig lavere for rikingene enn den er for lønnsarbeidere.

Vi kan også trekke fram rabalderet rederne lager om sin skattebetaling. De syter og bærer seg fordi de må betale 60 øre i skatt av hver hundrelapp tjent. Du kan jo sammenligne den prosentsatsen med din egen.

Skrevet

Vel, vi er forskjellige, uansett hva som er årsaken til det, og det er vel det som bringer verden fremover også, er det ikke? At noen faktisk har guts og ståpåvilje til å få til noe, selv om de selv tjener mest på det.

Og andre av oss er fornøyd med mindre. Burde ikke det være helt ok? Mennesker er ikke like, hvordan skulle det fungert om vi alle skulle hatt det samme - dvs at de med grundere i magen ikke skulle fått mer uttelling for sine handlinger? Ingen hadde giddet å løfte en finger dersom de ikke hadde fått mer igjen for det enn de som ligger på sofaen hele dagen...

Skrevet
Mennesker er ikke like, hvordan skulle det fungert om vi alle skulle hatt det samme - dvs at de med grundere i magen ikke skulle fått mer uttelling for sine handlinger?

Ingen hadde giddet å løfte en finger dersom de ikke hadde fått mer igjen for det enn de som ligger på sofaen hele dagen...

Dette er i det minste argumenter for ditt syn. Men de er like fullt en fotostatkopi av argumentene de øvre klassers bruker for å rettferdiggjøre forskjellene. Hva slags utbytte har du av å forsvare deres interesser?

Slik som disse argumentene er utformet skulle man tro at klassesamfunnet nærmest ligger i menneskets natur. Men slik er det jo ikke. Klassesamfunnet utgjør bare en liten del av menneskets historie. I den solide majoritet av sin historie har menneskeheten levd i svært egalitære samfunn med særdeles små forskjeller etter vår målestokk.

Det er også sterkt overdrevent dette med at folk ikke gidder å løfte en finger dersom de ikke er store klasseforskjeller. Ta for eksempel lavlønnsarbeidere. De står jo opp om morran uten at de må lokkes med høyere inntekter enn alle andre. Og det er ikke akkurat slik at det er slapt å være lavlønnsarbeider sammenlignet med bedre betalte yrker. Det er bare en myte, skapt av de som tjener på det, at de som tjener mer penger enn andre jobber hardere enn andre. I virkeligheten jobber de bare smartere.

Det samme ser man i forhold til utdannelse. Det stemmer ganske enkelt ikke at folk må lokkes med høyere lønninger for å ta utdannelse. Her i Norge sytes det så mye over at det ikke lønner seg å ta utdannelse. Men det ser jo ikke akkurat ut til å sette en stopper for utdanningslysten til folk. Mange velger seg heller en akademisk utdannelse framfor å ta bedre betalte jobber i industri og håndverk for eksempel. Og den finnes vel neppe, den akademiker, som heller ville jobba i kassa på Rimi dersom lønna var den samme.

Denne begrunnelsen, at ingen som har aspirasjoner utover kassa i Rimi gidder å jobbe med dette dersom det ikke er bedre betalt, forutsetter at penger er menneskets eneste motivasjonsfaktor. Noe som ganske enkelt ikke stemmer.

Skrevet

Ja, de lavtlønnede jobber så de kjenner blodsmaken i munnen for å skaffe mat på bordet og betale regningene sine. Og det ville sikkert alle andre gjort også, om det var eneste mulighet, men jeg tror ikke veldig mange ville gått en ekstra mil for å bedre situasjonen uten å få noe ekstra igjen for det. Hvorfor anstrenge seg ekstra uten bonus?

Tror du de som sitter med kjempeinntekt i dag (og som nok ofte jobber atskillig mer enn 7,5 timer daglig) ville gitt like mange arbeidstimer dersom de ikke fikk igjen for det? Mulig, men det tror ikke jeg.

Skrevet

Jeg reagerer på rike mennesker som kjøper seg millionvillaer,hytter, fly osv og ikke deler med fellesskapet.

Jeg reagerer på urettferdige fallskjermer og velferdsystemet som er lagt opp slik det er- det er nemlig med på å skape klienter- slik kan man stigmatisere dem, vi må jo ha noe å rakke ned på slik at vi føler oss bedre selv :jepp: ( obs, VIKTIG )

;)

Jeg reagerer på skeivfordeling i forhold til lønn, mennesker som vasser i penger og likevel mottar barnetrygd..

barn sulter, mennesker dør av hunger, skoler forfaller, eldreomsorgen får meg til å tenke på gru om alderdommen..

mens..de rike menneskene kjøper seg materielle goder og soler seg i glansen "over egen vellykkethet "-

jeg skjønner ikke at de vil, at de tør-og hvor hjertet deres er når penger ikke er ett problem kan de f,eks brukes til å redde millioner av foreldreløse barn...

og så har vi de rike som bidrar til samfunnet, som virkelig har forstått hva det egentlig dreier seg om, livet er mer enn Gucci og perfeksjonisme, livet er selve mennesket.

Og vi skal dele.

Skrevet

Jeg syntes folk i Norge burde tenke mer på hva de selv har og mindre på at naboen kanskje har mer .

Skrevet

Jeg har overhodet ingenting imot millionærer. Hvorfor skulle jeg det, de er da mennesker som alle andre. Synes ikke jeg har rett til å ha noe imot noen jeg ikke kjenner. Men jeg er en smule misunnelig, skulle gjerne hatt noen millioner å kjøpe hus for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...