Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Jeg skal kjøpe min første bolig over nyttår tenkte jeg. Jeg har ca 1,2 mill i egenkapital. Jeg lurte på å bruke 1 mill som egenkapital også ta opp et lån på 4-500.000, slik at jeg kan kjøpe meg en litt sentral leilighet. De andre pengene skal delvis investeres og plasseres på høyrentekonto hvis jeg trenger penger til å utbedre bilen, kjøpe meg noe nytt eller ferier. Høres det ut som en plan? Jeg tenker også på å ta opp et lån som har de 5 første årene avdragsfritt. Kommer ikke til å bo i leiligheten i 5 år uansett så da kan jeg selge og innfri lånet før avdragene kommer. Nå skal jeg kanskje få meg en ny jobb slik at jeg tjener 13-15.000 kr i mnd etter skatt. Hvordan ville dere gjort det for å kunne tjene best på investeringen?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Også lurte jeg på hvor jeg får best betingelser på lån som førstegangsetablerer, og om det er noen lånekalkulatorer for oss.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 Skjønner ikke hvorfor du ikke vil skyte inn all egenkapitalen o boligen, men la det stå igjen 200' på høyrentekonto samtidig som du tar opp boliglån? Det er ikke særlig mye å tjene på å sette penger i banken. Det er helt riktig at man trenger en krisekonto, men min er ikke høyere enn 20'. Hvis du trenger mer enn som så kan man jo alltids refinansiere lånet med sikkerhet i boligen. Og i første omgang søke om avdragsfrihet el. Og så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke vil betale avdrag når du har en netto inkommmende kontantstrøm hver måned til å kunne betale dette. Det koster å ha lån, så hvis du ikke betaler avdrag får du jo renter og rentesrente på lånet. Jeg ville skutt inn alt av egenkapital med unntak av en krisekonto man alltid bør ha stående. Ville betalt avdrag i tillegg til renter mens jeg eide leiligheten. Og ikke minst ville jeg kjøpt en leilighet jeg hadde ønsket å bo i for en stund. Gå uansett og snakk med banken om dette. Du har så lav inntekt og det ser ut som du skal være alene om lånet, at du uansett ikke vil få så stort lån. Men med den egenkapitalen du har trenger du jo kun ca 300' i lån, og det burde å greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå