Gå til innhold

Cover charge/spleisefest?

Anbefalte innlegg

Gjest Annerledes
Skrevet

Vet om noen som har giftet seg, i rådhuset, og etterpå spist middag med foreldrene for senere på kvelden møte alle venner og resten av familien til en spleisefest. Dvs. at gjestene har betalt en symbolsk sum i cover charge, for dette får de gryterett og velkomstdrink.

Noen har meldt seg (går på runde) til å stå bak disken og selge øl og drinker, et par venner har laget gryteretten.

På denne måten får de bryllupet sitt, slipper gjeld og store økonomiske utgifter og - en hyggelig fest!

Eller er det så viktig å gjøre det på "den rette" måten, at man heller stifter gjeld dersom man ikke har midler oppspart? (De oppsparte pengene har man som regel bruk for uansett, til noe annet nyttig.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ingen planer om å gifte meg, men ikke dumt.

Har vært på et lignende bryllup, for en del år siden. Paret hadde vært sambo, men ville legalisere forholdet og giftet seg da hun ble gravid.

Det var ingen som reagerte på cover charge, vennekretsen besto av musikere, kunstnere, men ikke bare. Og paret kunne dra på den fine bryllupsreisa, slik at på en måte ble jo festen en slags fellesgave til deres reisekasse...

Skrevet

Kunne aldri i verden bedt venner sponse bryllupsfesten vår!

Har vi ikke råd til å betale det selv får det heller være!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er det viktigste for dere er vel heller det store spørsmålet?

Jeg har venner som har gjort det på denne måten.

Og vi koste oss i bryllupet deres.

Men helt ærlig?

Det føltes som en vanlig fest...

Bryllupsmomentet var borte... :-?

Men for brudeparet var det ok - og det er vel det som betyr noe - eller hva? :wink:

Klem fra Maya30 ikke innlogget

Skrevet

Jeg synes spleisefest er en god idè :)

Vi gjør det på en litt annen måte - alle venner er invitert på kaffe og kaker mm. hjemme hos oss. Utradisjonelt, men trangt og hyggelig. Ingen utgifter til lokale og musikk osv.

Det var aldri aktuelt for oss med tradisjonell bryllupsfest, ser ingen grunn til å sponse en dyr fest på vennene våre bare for å være midtpunkt en kveld.

Jeg mener at brudeparet selv må gjøre det slik de ønsker, og ikke være så opphengt i tradisjoner og være redde for hva andre synes!

Skrevet

Kunne aldri i livet funnet på å ha spleiselag til bryllupet vårt.. det høres litt for "simpelt" ut for meg. Til en vanlig vennefest er noe annet, men til et bryllup. .. nei, ikke min stil...

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle må få gjøre som de selv ønsker og vil. Det viktigste er jo ikke at folk kan spise seg mette, eller drikke seg fulle på deres regning, det viktigste er jo at dere skal gi hverandre et "ja", og love å elske og ære hverandre.

For meg er det ikke maten eller vinen som gjør et bryllup, men stemninga i kirken / hos byfogden, talene og sangene.

Bare ha spleiselag dere. Det er DERES valg. :enig_animasjon:

Klemmer,Emilie

Skrevet

Spleisefest. Skal dere ønske dere gaver, eller dropper dere det i og med at det er en spleisefest?

Personlig ville jeg ikke invitert gjester i mitt bryllup og bedt dem komme med en sum penger for å delta. Men så er jeg kanskje heldig som har spinket og spart i noen år for å kunne holde et ikke alt for dyrt bryllup.

Uansett blir det bra så lenge dere gjør slik dere ønsker og ikke utfra hva andre måtte ønske. Hvis gjestene er glad i dere så respekterer de deres valg og gleder seg over selve sermonien.

Lykke til. :wink:

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde hatt ”samvittighet” til å gjøre det på denne måten. Vil man gjøre det enkelt, kan man få til en veldig enkel bryllupfest for sine venner uten at det koster all verdens. Serverer man enkel mat, har CD’er som musikk, har et billig lokale, en enkel kjole o.s.v. kan man jo klare å arrangere noe billig selv.

Jeg tror også jeg hadde reagert litt om jeg ble invitert i bryllup, og ble bedt om å enten bidra med en sum eller noe annet. En ting er om det er min beste venninne, men en ”vanlig” bryllupsfest ville jeg nok ha synes det hadde vært litt rart.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg hadde aldri funnet på noe slikt, for meg ville det blitt for pinlig og veldig simpelt.

Minnie

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg synes alle skal ha den bryllupsfesten de har råd til, uten å tenke på hva andre mener. Hvis man er voksen nok til å gifte seg, burde man også være moden nok til å innse økonomiske begrensninger og ikke bry seg om hva alle andre mener.

Når det er sagt refererer jeg nå til bryllup der paret (+ kanskje foreldre) selv betaler festen.

Mht. CoverCharge/spleiselag:

Cover Charge synes jeg er helt latterlig! :o

En spleisefest synes jeg ville vært greit hvis gjestene var nær familie/nære venner. F.eks. alle tok med seg en liten rett hver. Men den høytidlige festfølelsen synes jeg dermed ville blitt helt borte!!!!

Hadde jeg ikke hatt råd til en fest, ville jeg hatt en koselig middag med foreldre, søsken og forlovere. Også kanskje bedt andre hjem på kaffe/kaker. En slik utgift ville de fleste klart.

Gjest Helenius
Skrevet
Hadde jeg ikke hatt råd til en fest, ville jeg hatt en koselig middag med foreldre, søsken og forlovere. Også kanskje bedt andre hjem på kaffe/kaker. En slik utgift ville de fleste klart.

Enig med Pjusk.

Spleiselag er fint til bursdager, innflyttingsfester og andre ting, men jeg ville ikke hatt det i bryllupet mitt. Da ville jeg heller satset på en liten, koselig middag, og invitert alle venner og andre til svær grillfest senere - hvor de kunne ta med egen grillmat og den drikken de ville ha. Uformelt og hyggelig, men ta covercharge? Nei, uff...

Skrevet

Å invitere til bryllup for så å ta CoverCharge ville ikke ramlet meg inn !!

Er det mulig ?

I vår vennekrets er det sef. helt vanlig å spleise på vennefester osv....

men bryllup ? Nei !

Har man ikke økonomi til å invitere gjester får man heller la være, eller spare ett år til.

Synes det er smålig, jeg da....

Vi diskuterte heller aldri fri bar eller ikke, det er helt naturlig for oss å spandere gilde på våre beste venner.....selv om det koster skjorta !

Har man ikke rå, så finn andre alternativer å feire dagen på !

Man lar ikke vennene sine betale for festen deres ?!?!??

Gjest Ikke innlogget Vega
Skrevet

I det tilfellet der et vennepar av meg holdt festen på denne nokså utradisjonelle måten, var det vennene som oppfordret til "spleiselag", eller cover charge som det ble, pga at de syntes paret burde ha en fest for dem alle i stedet for kun nærmeste familie som det ellers ville blitt. Tror de tok 50 kr per pers., pluss at folk tok med seg drikke, eller kjøpte i baren til innkjøpspris. (I dag ville det vel pga inflasjonen blitt en hundrelapp eller cirka.)

De fikk også gaver.

Vennene stilte opp (to kokker) og laget maten.

Samboerparet hadde ikke spart opp til bryllup, tror kanskje de ikke hadde planer om bryllup. men ville gå til det skrittet når hun ble gravid. I dag, femten år etter er de fremdeles gift.

Skrevet

Hvorfor ikke???

Jeg ville da heller gått for spleiselag, hvor alle deltok litt med mat (til et koldtbord, f-eks)

Jeg har selv vært i et slik bryllup, og det var helt fin-fint.

Drikke hadde vi med oss selv.

Og vi ga da bare en liten ting til brudeparet i tillegg, som minne - altså en ting som "varer".

Det er deres bryllup, så det er dere som bestemmer!

(det er jo litt leit om det er pengene som avgjør om en kan gifte seg eller ikke. Folk som ikke har så mye penger da, kan "risikere" at en må vente i MANGE år før de får giftet seg, forsi de ikke har penger)

Det er leit, synes jeg.

Skrevet

Hvis jeg skulle ha giftet meg sånn plutselig, uten å ha spart på forhånd, ville jeg ikke ha hatt cc!

Men jeg ville derimot ha bedt de nærmeste (og de som hadde anledning) til å ta med seg en rett til koldtbord... Dette har jeg gjort flere ganger, og det blir like vellykket hver gang!

Mannen min er ikke så begeistret for det; for han kommer fra en familie der det er vanlig å punge ut selv når man skal ha en fest; uansett hva slags...!

Så det kommer vel ann på hva slags folk du skal invitere det!

Min familie hadde aldri reagert på det...

JEG ville ikke ha erstattet det med et mindre selskap med kun de nærmeste.

Jeg synes at det som er aller viktigst, bortsett fra selve vielsen, er å ha alle man er glad i samlet, for en gangs skyld! Har man ikke penger, finnes det andre måter...

Skrevet

Høres utrolig bra ut. Holder selv på å ruinere meg for å få rå til vårt bryllup!

Skrevet

Pinlig tankegang - gift dere gjerne, men dropp de tankene - Pinlig & simpelt-

Bryllup er bryllup og fest er fest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...