Gå til innhold

Har dette noen effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å stramme opp, men ikke ta av meg så veldig mye. Jeg trener styrke og kondisjon to ganger i uka, men tar sittups og trener bena litt hver dag. Det er akkurat disse øvelsene jeg tar utenom jeg lurer på om har en effekt egentlig.

Jeg ar 30-40 sknebøy, og 30 nedfall per ben

50 situps

30 "benløft" (ligger på rygg og løfter bena samlet opp og ned for å trene magen)

Etter hvert kommer jeg til å øke mengden, men jeg lurer på om jeg må øke allerede altså om dette er for lite til å ha en effekt. Jeg snakker ikke om en stor effekt siden jeg trener to styrke to ganger i uka for å stramme opp som er hovedmetoden for å få til dette. Men jeg gidder ikke gjøre dette lille ekstra hver dag om det egentlig er for lite til å få en effekt, eventuellt om jeg må legg på litt mer.

Takk for svar, jeg har virkelig ikke peiling på trening så jeg må ha litt hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar til du ikke orker mer, enkelt sagt!

Knebøy og utfall kan du gjerne dele opp i 3-6 sett, 10-15 repetisjoner alt etter hva du orker. Varm opp med et ganske lett sett og øk med +-5kg på hvert sett til du er kommet opp til maksvekta. (Men jeg tar knebøy og utfall maks to ganger i uka da.)

Benløfta er sikkert greie og dele opp i sett også, så kan du legge på litt vekter etterhvert som det går framover. Ganske dryg øvelse de første gangene, ja...! :)

Synes du godt kan ta flere situps. De første gangene etter en lengre treningspause klarer jeg knapt 20 i hvert sett, men etter noen få ganger tar jeg 60-100+ uten større problemer. Tar mellom 2-4 sett alt etter dagsform og hvor stort overskudd jeg har etter de andre øvelsene. Kan være lurt å trene ryggen også når du trener magen for å unngå skjevbelastninger og "feil holdning".

Lykke til! Trening er kjempegøy! :jepp:

Må legge til noe du sikkert vet fra før, men grad av oppstramming og definert form har mye med hvor mye fett som ligger utenpå musklene.

Skrevet
Må legge til noe du sikkert vet fra før, men grad av oppstramming og definert form har mye med hvor mye fett som ligger utenpå musklene.

Jeg kommer klart til å øke etter hvert, og øker nok snart til flere sett, særlig med situps som du sier. Jeg har også to kraftige treningsdager i uka, så det jeg lurer på er vel hvor mye små enkle treninger til daglig kan ha for betydning, da jeg ikke ønsker å gjøre disse om til tunge treningsøkter daglig liksom... Eller kanskje jeg ivl det også etterhvert, hvem vet?

Kan du utdype det du la til her som jeg refererer til, bare for å sjekke at jeg har forstått? Jeg har veldig lite fett utenpå musklene, poenget er bare at musklene er lite eksisterende, og at formen derfor ikke er fin likevel :fnise:

Skrevet

Muskelene ligger jo under fettet, så jo mindre fett jo mer vises muskelene. Har du lav fettprosent er du heldig, synes jeg, som er kraftig bygd og om egentlig må fokusere mer på kondisjon og fettforbrenning, enn styrketrening. Hvertfall i første omgang. (Jada, vet at "kraftig bygd" er et noe diffust begrep, men mener selv jeg ikke er overvektig. :ler: )

Altså, har du lav fettprosent kommer du sikker til å se resultater av styrketreningen relativt raskt! :)

Skrevet (endret)
Jeg ønsker å stramme opp, men ikke ta av meg så veldig mye. Jeg trener styrke og kondisjon to ganger i uka, men tar sittups og trener bena litt hver dag. Det er akkurat disse øvelsene jeg tar utenom jeg lurer på om har en effekt egentlig.

Jeg ar 30-40 sknebøy, og 30 nedfall per ben

50 situps

30 "benløft" (ligger på rygg og løfter bena samlet opp og ned for å trene magen)

Takk for svar, jeg har virkelig ikke peiling på trening så jeg må ha litt hjelp.

Planken er mye bedre som mageøvelse enn sit-ups. Og det er ikke vits med 50 i strekk, ta heller 3x12 Samme for utfall og knebøy.

Hvis du skal trene en muskel så den skal vokse og bli sterkere kan du ikke trene den hver dag. Tren heller tyngre, og ikke like ofte. Det er når du hviler du blir sterkere og strammere, ikke når du trener, og om musklene aldri får hvile uteblir resultatene ;)

"Benløft" trener hofteleddsbøyerne, og ikke magen.(glem det du har hørt om "nedre" magemuskler, magen er _en_ muskel) Hofteleddsbøyerne er stort sett bra nok trent hos folk uten denne ekstra treningen.

Endret av Kristin_
Skrevet
Planken er mye bedre som mageøvelse enn sit-ups. Og det er ikke vits med 50 i strekk, ta heller 3x12 Samme for utfall og knebøy.

Tilpass belastningen slik at du ikke klarer å ta mye mer enn 3x12 reps. Å trene 3x12 med belastning du kunne trent 3x100 med har ikke samme effekten

Hvis du skal trene en muskel så den skal vokse og bli sterkere kan du ikke trene den hver dag. Tren heller tyngre, og ikke like ofte. Det er når du hviler du blir sterkere og strammere, ikke når du trener, og om musklene aldri får hvile uteblir resultatene ;)

Men du kan godt trene annenhver dag, selv om du er støl. Det er ofte sentralnervesystemet som trenger restitusjon. Muskelen pleier å klare å restituere seg på rundt et døgn

"Benløft" trener hofteleddsbøyerne, og ikke magen.(glem det du har hørt om "nedre" magemuskler, magen er _en_ muskel) Hofteleddsbøyerne er stort sett bra nok trent hos folk uten denne ekstra treningen.

Hør hør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...