Gå til innhold

Tips til trass?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hver eneste morgen er det en kamp å få på gutten min jakke. Allerede før han går ut av sengen begynner han å si "ikke jakke". Når jeg har fått på han jakken(han har hylt og skreket)så skriker han videre å drar ned glidelåsen og prøver å få den av seg. Tenker på skrekk og gru på hvordan det skal bli når jeg skal begynne å kle på han strømpebukser,(da jeg prøvde det forleden, klikka han helt) votter, dress etc.. før barnehagen!!Gudskjelov er jeg hjemme for tiden og kan bruke mye tid på godsnakk men vi bruker faktisk over en time hver dag før jeg får han i barnehagen.

Noen som har noen tips til hvordan få til dette enklere?(Prøver å gi han valg mellom forskjellige jakker men han nekter rett å slett å ha på jakke).

Han er 2,5 år og er en gutt med MEGET sterke meninger.

Bare for å vise at dette faktisk er trass. Når han kommer hjem fra barnehagen nekter han å ta av seg jakken. Da skal han spise med den på, og se på barnetv med jakken på.... :ler:

Endret av Jens
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bare for å vise at dette faktisk er trass. Når han kommer hjem fra barnehagen nekter han å ta av seg jakken. Da skal han spise med den på, og se på barnetv med jakken på.... :ler:

:ler: unnskyld at jeg ler, men måtte bare.

Har dessverre ingen gode tips til deg, men en :klem: skal du få.

Skrevet

Nå husker ikke jeg hvor gammel gutten din er, Jens. Men er det rundt 2,5 år? Hva med klistremerkesystem? For hver gang han tar på seg jakken fint = 1 klistremerke. Av med jakken = 1 klistremerke. (Velg noen klistremerkere han liker, evt la ham velge noen selv fra et stativ...)

Har begyndt med et slikt system for levering/henting i barnehage på min gutt på snart 4 år. Henting/levering er ofte et mareritt: En dag er 15.30 alt for tidlig å bli hentet, neste dag er 15.30. alt for sent å bli hentet. Dumme mamma/pappa som aldri kommer i passe tid... :fnise:

Vi har 1 klistremerke for når han går fint inn i barnehagen. Kjøpte klistremerker fra "Cars" (som han elsker, har sett 39 (+?) ganger og samler på biler i serien...)

1 klistremerke for når han kommer fint ved henting.

2 klistremerker = en ekstra sang eller godnatt historie.

Overkommelig/koselig/gratis for mor/far, motiverende og rask belønning for barn. :jepp:

Den dagen vi skal slutte med klistremerkesystemet på akkurat dette, skal han få velge seg en liten bil fra serien. Dette har vi gjort med flere ting hvor vi vil ha inn en ønsket oppførsel - med godt hell. Lærte dette via en foreldreveileder jeg ble anbefalt av PPT; "De utrolige årene" skrevet av Carolyn Webster Stratton. Kan anbefales! :)

Skrevet

God ide.

Men, klistrer han klistremerkene noe sted?Hvor kjøpte du klistremerkene?Gutten min elsker også filmen cars.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
God ide.

Men, klistrer han klistremerkene noe sted?Hvor kjøpte du klistremerkene?Gutten min elsker også filmen cars.

Det går jo ann å lage en fin plakat som han kan ha på veggen på rommet sitt eller noe, hvor han kan klistre klistremerkene.

Klistremerkene får du nok kjøpt i de fleste lekebutikker, og muligens bokforhandlere.

Skrevet

Jeg har printet ut "reward chart" fra Supernanny sine sider... disse skal henges opp på kjøleskapet, og ungene får en hver. Hva de skal få når de kommer hvor er enda ikke bestemt, tror det blir neglelakk på 5 og frisør på 10?

På Ida skal de brukes spesielt på å sove i sin egen seng og gå pent i trappa.

På Vilde skal de brukes spesielt på å vaske håret.

Skrevet

Vi har en liten bok som han får klistremerkene sine i, den ligger i sekken hans. Vi klistrer i bilen ved henting nå, slik at han da ser at der kommer 1 eller 2 (evt ingen...) klistremerker så fort som mulig, men da får han for både levering og henting. Han elsker å bla i denne boken og se på de ulike merkene. Klistremerkene kjøpte vi i en bokhandel. De har mange forskjellige.

Plakat har jeg også brukt på han eldste i sin tid. Det gjelder bare å finne et system som passer for dere. Lykke til.

Skrevet

Og dere mener han er gammel nok for ett sånt system?

Skrevet

Ja et enkelt, ikke med for mange "kriger" på en gang:

Ikke ha for mange merker før belønning.

Overse andre uønsked trassing og jobb med en ting om gangen. I boken stod det som eks: dersom målet er å få barnet til å gå pent i butikken; ikke la handleturen være en storhandel på 45+ minutter. Ta en liten handel på 5 minutter. Klarer barnet å gå sammenhengende fint langs en reol, la det få klistremerke. Øk til 2 reoler, så 3 osv. Trinnvis er oppskriften. Belønningene bør ikke være store, ikke for lett å oppnå, men ikke for vanskelige heller. Juster vanskelighetsgrad og ta bort systemet når ønsket oppførsel er innlært med en eks tur i parken som hovedpremie/avsluttning og evt begynn på en ny uønsket adferd... Boken jeg har lest er myntet på barn i alderen 3-8 år, men gutten din er jo snart 3 år... ;)

Skrevet

Tusen takk

Dette skal jeg prøve!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Tantebarna trasset utrolig lite på det med klær. Noe av trikset der tror jeg har vært at de har fått kle på seg selv så mye de klarer fra under to års alder. De liker å "jobbe" med oppgaven, det går sport i det å få til selv.

Klistremerkeløsningen er grei, jeg tror den er overflødig hos mange barn som bare har "normal" kvote utfordrende atferd. Å rose mestring gjør ofte hele jobben.

Jeg vil ikke bruke masse tid på godsnakking hver dag. Da styrer barnet din atferd. Jeg ville bare fremholdt kravet om at jakken må på før vi kan gå i barnehagen, og forventet at barnet samarbeidet om å få den på. Nekter barnet, ville jeg enten sagt at hvis du ikke hjelper til/kler på deg, må jeg gjøre det, og så tatt jakken på med makt (om det var travelt) eller gitt barnet mulighet til å delta, og trukket meg vekk og latt barnet kjede seg i entreen mellom hver gang jeg tilbød hjelp til å ta på jakken hvis vi hadde tid til det. Da må man være raus med ros når barnet samarbeider, selv om det er på den tiende instruksen det snur. Og ikke hisse seg opp.

Gjest Gjest_Karla_*
Skrevet

Synes som de andre over her at klistremerkesystemet er en god ide.

Mange superbillige klistremerker på Nille.

Ellers så vil jeg bare nevne at siden gutten tydelig demonstrer det med jakken. Altså, ikke på om morgenen, og ikke av om ettermiddagen, så er han nok en liten luring.

Pass godt på at han ikke får styre showet, det er dere som er foreldrene. Gi beskjed i forkant. Om 1 minutt skal vi ta på jakka. Han skjønner ikke tidsperspektivet, men det gir ham en "advarsel" om at det skal skje. Legg gjerne frem jakken så han har mulighet til å fikse det selv.

Si så at det er et halvt minutt til jakken skal på. Begynner han å hyle, så bare ignorer. Så når det har gått en liten stund, så er det på tide å ta på jakken.

Jeg har sagt til mine unger at uasnsett om de hyler eller ikke, så kommer vi til å xxx. (kan være hva som helst). Da gir de seg - hver gang! Men de har vært litt større.

Lykke til. Barneoppdragelse er moro :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...