Gå til innhold

Hjemmelaget konfekt eller liknende...

Gjest Gjest_Frøken Fryd_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Frøken Fryd_*

Ble så inspirert av en annen tråd her om hjemmelagede julegaver. Jeg har ganske dårlig råd for tiden, og mange jeg ønsker å gi en juleoppmerksomhet/gave til...

Lurer derfor på om noen har tips til f.eks. hvordan jeg kan lage hjemmelaget konfekt eller noe liknende.. Tenkte en gave bestående av noe god kaffe + f.eks. hjemmelagede kjeks, konfekt eller noe, kunne være en grei gave? Det må være litt holdbart, slik at det kan lages litt i forveien..

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å lage sånne mintkuler med en mokkabønn i. De kan gjerne stå en liten stund. Har ikke oppskrift for hånden, men du finner sikkert noe på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å lage Sarah Bernhardt konfektkaker til jul. Et par år har jeg gitt dem bort i gave. Særs populær sådann ;) Laget ekstra stor porsjon, la dem i et tett glass (lite "norgesglass") og lot det stå kaldt fram til jeg pakket det inn i en liten eske.

Sarah Bernhardt:

Mandelbunner:

200 gram mandler

3 1/2 dl melis

2 eggehviter

Smørkrem:

100 gram smør eller margarin

1 1/2 dl melis

1 eggeplomme

2 ss kakao

Glasur

1 plate mørk og/eller lys kokesjokolade

Varm ovn til 200 grader. Skåld og mal mandlene. Bland med melis. Pisk eggehvitene stive. Bland melisblandingen med eggehvitene. Fordel massen ved hjelp av to teskjeer på bakepapirkledd stekebrett. Stek i ca 10 minutter (eller til de er gylne)

Bland ingrediensene til smørkremen. Smør kremen som en liten "topp" på kakene (du smører på den flate siden) Sett kakene i kjøleskap til smørkremen har stivnet.

Bryt sjokolade til glasur i biter. Legg bitene i en bolle. Dekk bollen med aluminiumsfolie. Plasser bollen i en kjele med kokende vann og la sjokoladen smelte. Dypp (eller som jeg gjør, pensler) sjokoladen og la det stivne.

Når de er helt stivnet haes de i en tett beholder. Holder seg leeenge hvis de står kjølig.

Meget velsmakende småkake som er nydelig til kaffe.

Kokoskaker med sjokoladedip:

ca. 12 stk. Jeg dobler oppskriften

2 eggehviter

100 gram sukker

125 gram kokosmasse

100 gram kokesjokolade, smeltet

Skill eggene og pisk eggehviten halvstive. Tilsett halvparten av sukkeret og pisk til det blir helt stivt som marengs. Bland resten av sukkeret med kokosmassen og bland det i marengsen. Sett deigen med skje på bakepapirkledd stekeplate. Stekes ved 170 grader i 10-15 minutter, til de er lys brune. Avkjøles på rist. Smelt sjokoladen i vannbad eller mikro. Rør godt etterpå slik at alt løses opp. Dypp (jeg pensler) kakene i sjokoladen og legg dem på bakepapir til sjokoladen har stivnet.

Oppbevares i tett boks, og settes kjølig. Også disse holder seg lenge da.

Håper disse gav mersmak til hjemmelagde julegaver :)

Endret av Scorpina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte inn mørk, melke- og hvit sjokolade, nougat, marsipan, nøtter og slike bittesmå "muffins-former". Jeg smeltet sjokoladen og eksperimenterte med ingrediensene - f.eks fylte jeg formen med en en tredjedel mørk sjokolade, la oppi en nøtt eller en bit nougat, fylte opp med melkesjokolade og pyntet med hvit. Marsipan kan man rulle til kuler, dyppe i sjokolade for så å rulle dem i hakkede mandler. Man kan også ha noe konjakk eller likør oppi sjokoladen om man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier lage fløtekarameller til jul. De er kjempegode, og har lang holdbarhet så lenge de opphevares lufttett (ellers blir de klissete)

Jeg husker ikke heeeeelt oppskriften, det er 3 dl fløte og 3 dl sirup og 3,5 dl sukker (eller motsatt av sukker og sirup, det er der jeg er usikker) og en halv dl vann som koker til det består "dråpetesten 2 (en dråpe av assen skal dryppes i kaldt vann. dersom den kan rulles til en kule, er det ferdig) og avkjøles, og deles opp i passe biter før den blir heeeeeelt kald/hard. Pakkes inn, og smaker nam. (kaloribombe da... klart det smaker nam ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...