Gå til innhold

importere valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir mildt sagt forvirra når jeg prøver å finne ut av importreglene, har lest på Mattilsynets sider. Det eneste jeg er interessert i å vite er jo hvor tidlig (alder) man kan få valpen inn til Norge.

Hvis man importerer fra England eller Irland - Hvor gammel må den være for at de skal utstede pass? Kan man få valpen inn hit tidligere enn 12 ukers alder?

Hvor gammel er den når den kan kommer til Norge hvis den må ha rabiesvaksine, men ikke være i karantene?

Hvis man skal importere fra andre EU-land enn Irland og UK, hvilke regler gjelder pg hvilke følger får de ifht. alderen på valpen når man får den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vet ikke om reglene har endret seg, men importerer du en voksen hund eller valp, måtte den i alle fall stå i karantene for ti år sia, og det koster ca like mye som å ha en bikkje på et pensjonat, men kanskje litt billigere...Trur det kostet 4000 kr. for ti år siden, husker ikke nøyaktig pris.

Hvorfor ringer du ikke mat-tilsynet og spør de? (jeg hater nesten synet av de, fordi er så flise-spekkeri...og det er grove mangler på hva de kan og ikke kan...)

Du kan også ringe fylkesveterinæren og spørre. Som sagt, jeg vet ikke, men Norge var med i Eøs også for ti år tilbake, og å få en hund fra England eller Irland, innebærte karantenetid.

Det du kan være sikker på, er at de som passer dyr som er i karantene, er veldig snille mot dyrene, i alle fall min og andres erfaring.

Men om du vil ha en valp, så får du jo ikke preget den slik du ønsker fra den er "moden", men de som jobber med dyr i karantene, er flinke og gjør det beste for bikkja. Karantene høres ut som dyret ikke får lov å være andre steder enn i et bur, men den får oppmerksomhet, lufteturer (hvordan det går an, jeg vet ikke, kanskje de bare sitter der i buret sitt/rommet, siden det aldri bare er ett dyr i karantene.

Håper andre kan svare mer saklig enn meg, jeg stiller kun spørsmål, ser jeg...

Ett godt råd, kjøp to hunder, slik at de kan underholde hverandre, for karantene = fengsel. Samme luftegår = fare for smitte osv)

Endret av vimselot
Skrevet

Takk for svar Vimselot. :) Men jeg har fått med meg såpass at man kan importere fra de aller fleste land uten at det stilles krav om karantene. Det hadde jeg ikke vurdert en gang.

Skrevet

England er rabiesfritt så du trenger ikke tenke på karantene eller vaksine derfra. For England gjelder samme regler som fra Sverige.

Skrevet

Artiklene ”Innførselsvilkår for hund og katt” og "Innførsel av dyr under tre måneder" fra Mattilsynet sier vel det meste...

...og mye har skjedd på 10 år, vimselot...

Skrevet
England er rabiesfritt så du trenger ikke tenke på karantene eller vaksine derfra. For England gjelder samme regler som fra Sverige.

Men det gjør det jo ikke. Man må få utstedt et pass i England, og det står ingenting om UK`s regler for å kunne få det. For alt jeg vet krever de vaksiner før de gir valpen et pass.

Ingen som har importert valp fra uk i det siste? :)

Skrevet
Artiklene ”Innførselsvilkår for hund og katt” og "Innførsel av dyr under tre måneder" fra Mattilsynet sier vel det meste...

Ja, men bare Norges side av saken. Det står jo ingenting der om tilsvarende eksportregler, pass, rabiesrutiner etc. i de ulike landene.

Skrevet

Innholdet i passet er det samme selv om dyret kommer fra Norge, UK eller Tyskland for den del. Dvs det som skal føres inn er: Navn på hunden, rase, microchipnr og plasseringen av denne. Alle vaksiner føres også inn, selv om ingen vaksiner er påkrevet fra UK til Norge. Alt dette gjøres hos vetrinær.

Passet er egentlig bare en vaksinasjonsbok hvor man loggfører alle vaksiner og behandlinger mot orm. Forskjellen fra en vanslig helsebok er bare at den skal inneholde ID-nummer og at den har opplysningene på flere språk.

Ser at fra UK skal valpen også behandles mot echinococcose (en type innvollsorm) innen ti dager før innførsel og gjentas innen sju dager etter ankomst i Norge. Dette skal registreres i passet hos vetrinær.

Det er ingen retningslinjer for når en hund kan få et pass med tanke på alder. Man henter eller får tilsendt valpen fra UK ved 8-10 ukers alder som vanlig. Dette med under 12 uker osv er regler for såkalte listeførte tredjeland hvor det kreves godkjent rabiesvaksine med blodprøve for innførsel dersom oppdretter ikke skriftlig bekrefter at valpen kun har hatt fysisk kontakt med oppdrettets egne dyr og ingen andre.

Skrevet
Ja, men bare Norges side av saken. Det står jo ingenting der om tilsvarende eksportregler, pass, rabiesrutiner etc. i de ulike landene.

Men nå spurte du om import til Norge...

Hvis du vil vite noe om eksport, må du sjekke de aktuelle landenes importregler. De fleste land har ikke eksportregler, det som gjelder er mottakerlandets importregler.

Når det gjelder UK, står det klart på sidene hva som må være innført i passet for å få hunden til Norge.

Skrevet
Men nå spurte du om import til Norge...

Hvis du vil vite noe om eksport, må du sjekke de aktuelle landenes importregler. De fleste land har ikke eksportregler, det som gjelder er mottakerlandets importregler.

Når det gjelder UK, står det klart på sidene hva som må være innført i passet for å få hunden til Norge.

Har sjekka med Mattilsynet, og valpen kan ikke sendes fra England før den er 12-13 uker, fordi det kreves at den får en del vaksiner for å få utstedt passet. Så det er mao. ikke bare Norges regelverk som spiller inn her.

Jeg spurte om noen visste om importmuligheter - hvor gammel valpen er når jeg tidligst kan få den inn i Norge fra ulike land! Da er det ikke bare importreglene her i landet som avgjør. Mange land eksporterer ikke valper uten rabiesvaksine, selv om de er tillatt importert til Norge uten vaksine. Det er ikke så enkelt sjø. ;)

Skrevet

Ja, da var jeg faktisk ikke så gammel likevel...mht til karantene og bestemmelser, men sjekk hvor mye kjøtt (kveg) vi nordmenn mangler nå.

De norske bøndene klarer ikke produsere nok...

Og der er kontrollen langt mer unna enn ang innførsel av f.eks hund.

Skrevet
Har sjekka med Mattilsynet, og valpen kan ikke sendes fra England før den er 12-13 uker, fordi det kreves at den får en del vaksiner for å få utstedt passet. Så det er mao. ikke bare Norges regelverk som spiller inn her.

Det synes jeg hørtes merkelig ut. Kan du vise til noe regelverk der dette står? Nå har jeg nemlig lett på DEFRA sine sider men kan ikke finne noen slike regler..

Skrevet (endret)

Det kan kanskje stemme, men ts, ring mat-tilsynet eller en veterinær eller begge, en gang til. Ringer du mattilsynet, be om navn, da blir de straks mer høflige.

Det er mange surmagete folk som jobber på f.eks. mat-tilsynet, evt. kan du ringe landbruksdirektoratet (der er de ofte mer objektive) slik at du får et saklig svar.

Slik vi i Norge importerer kveg f.eks., uten kontroll, så har sikkert Norge spist mange av EU`s regelverk, så det bør ikke være så vanskelig.

Endret av vimselot
Skrevet

Her er opplysninger fra en venninne som nettopp har tatt en valp fra England:

Veterinærkravene fra England er veldig enkle. Valpen skal ha et hundepass, og i det skal det være dokumentert at valpen har fått ormekur og er ID-merket. That's it!

Valpen kan godt sendes når den er 8 uker gammel (selv om noen veterinærer der borte er litt forvirret - og tror at de må være minst 3 mndr, fått div vaksiner, etc..)

Det er IKKE noen vaksinekrav på valp fra England (Storbrittania) til Norge.

Skrevet
Her er opplysninger fra en venninne som nettopp har tatt en valp fra England:

Veterinærkravene fra England er veldig enkle. Valpen skal ha et hundepass, og i det skal det være dokumentert at valpen har fått ormekur og er ID-merket. That's it!

Valpen kan godt sendes når den er 8 uker gammel (selv om noen veterinærer der borte er litt forvirret - og tror at de må være minst 3 mndr, fått div vaksiner, etc..)

Det er IKKE noen vaksinekrav på valp fra England (Storbrittania) til Norge.

Hurra! Tusen takk. Det var ikke det jeg fikk beskjed om hos Mattilsynet, men det er sikkert fordi de praktiserer litt ulike ting der borte da. Nå ble jeg glad. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...