Imogen Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 (endret) Jeg har en Jøtulovn som er blitt ganske grå og kjedelig, og tenkte sverte den så den blir fin igjen. Har sett andre her inne blitt rådet til å bruke både ovnslakk og matolje. Etter hva jeg har forstått kan lakken "sote" en del, og lukte sterkt når man fyrer opp i ovnen, om det ikke har fått stått en tid først. -I følge noen så lenge som en hel måned. Det hadde selvsagt ikke vært noe problem om jeg hadde tenkt på dette i mai, men det gjorde jeg altså ikke. Nå er det ikke så forlokkende å skulle vente en måned før jeg fyrer opp, for jeg fryser jo allerede Andre sier man bare bør lufte godt ut hele dagen når man fyrer opp første gang, men det er heller ikke særlig fristende nå som det er så surt og kaldt... Så, er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan er egentlig dette med ovnslakk, og hvordan blir resultatet med matolje? Finnes det evt andre alternativer? Håper noen kan hjelpe en stakkars nybegynner når det kommer til stell av ovn Endret 20. september 2007 av FallOutGirl
Hu i Svingen Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Hvis ovnen er lakkert fra før skal du lakke den, hvis den er svertet skal du bruke sverte.
Imogen Skrevet 24. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2007 Tusen takk for svar! Da får jeg bare få ut fingern og høre med huseier hva som er gjort før, og så handle inn. Gleder meg til å få ovnen fin igjen
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Er den matt, bruk sverte. er den blank, bruk lakk....... verre er det ikke.
Hu i Svingen Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Er den matt, bruk sverte. er den blank, bruk lakk....... verre er det ikke. Ovnslakk er matt. Emalje er blank. Man kan ikke lakke eller sverte en emaljert ovn. Men man kan polere en svertet ovn temmelig blank.
Imogen Skrevet 27. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. september 2007 Ovnslakk er matt. Emalje er blank. Man kan ikke lakke eller sverte en emaljert ovn. Men man kan polere en svertet ovn temmelig blank. Det ble Nigra Ovnsverte på meg, så nå håper jeg å få fin ovn iløpet av helga Tusen takk for hjelpa!
Gjest *Mim* Skrevet 28. september 2007 #8 Skrevet 28. september 2007 Vi har akkurat svertet våre ovner. Det røyk og luktet litt til når de ble gode og varme, men ikke verre enn at det gikk greit å lufte ut. Og så fine som de ble!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå