Gå til innhold

Etter en skade...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke muskler bør jeg konsentrere meg om, lår og mage og rygg og (hodet selvsagt), hvis jeg skal oppta ridning igjen?

Jeg har ikke lyst å ri, har lyst å ri, men der STOPPER det totalt.

Jeg er og vet at jeg ikke er i form til å (fysisk) takle om en hest løper løpsk f.eks. så hvor begynner jeg før jeg begynner med å gjenoppta å ri på hest igjen?

For å si det på den måten, så trenger jeg ikke flere skader, og et fall fra hesteryggen kan sende meg rett inn på sykehuset igjen. Og det vil jeg ikke.

Kanskje jeg bare må legge det hele på hylla...

Var med i ei bilulykke, krasja og en lungene mine kollapset. Jeg er 40, og altså ikke en aktiv idrettutøver som bare trenger fire ukers hvile...

Hvor lang tid? Og hva skal jeg tenke på når det gjelder trening, bortsett fra å trene opp lungene igjen?

Bortsett fra at det er blitt tungt å puste når jeg røyker, men jeg kan ikke slutte med nikotin nå, det får bli om ca ett år...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal falle av en hest 100 ganger før man e en erfaren rytter.

Og hvem som helst kan falle av en hest som løper løpsk!

Men kan du ikke begynne å ri rolig på en ridebane da? Der har ikke hesten muligheten til å løpe av gårde så jeg føler meg 100% trygg på en bane.

Ridevest er et must for at jeg skal ri utenfor bane. Da er ryggen beskyttet om du skulle falle av.

Lykke til :)

Skrevet

Kanskje du kunne spørre legen din om råd i forhold til hvordan din generelle helsetilstand ville bli påvirket av å ri .

Men det er vel gjerne sånn at det blir lettere å få ordentlig skader med alder , tenker på det samme jeg også som er 32 - hvor mange ben hadde jeg brukket hvis jeg haddet blitt kasta av nå i forhold til da jeg var under 20 .

Hvis du har mulighet til å ri innendørs er det enkelere å stoppe hesten enn ute , og det er mindre lyder som kan skremme den etc .

Ellers varierer vel hester ganske mye i forhold til hvor rolige de er , tidligere galopp hester og travhester er iallefall ikke å anbefale hehe . :)

Skrevet

Slappinger dere da. Tanta mi i 50-årene flyr avgårde i full galopp hun! Selv om hun ikke har mye erfaring.

Det er ikke alderen det kommer an på, det er den fysiske og mentale helsen. Begynn i det små, og tren litt med andre ting- så vil jo det gjøre en kjempeforskjell :D

Skrevet

Full gallopp uten noe særlig erfaring hørtes jo trygt ut!

Generelt vil jeg si at den beste treningen i forbindelse med ridning er ridning. Dette fordi du bruker mange muskler som kanskje er vanskelig å trene ellers. Hvis jeg skal foreslå trening utenom ridning må det være trening av stabilisatorene (mage/rygg) i overkroppen og innsiden av lårene, det siste fordi det faktisk har mye å si for å "holde seg fast" i salen!

Ellers start i det små med snille rolige hester, gjerne på bane..

Skrevet (endret)

Takk for svar, men jeg trur jeg legger hestegreia på hylla, jeg er så fysisk skadet, at jeg kan gå med egen hjelp nå, med større og mindre pustevansker, avhengig av f.eks røyk, men om jeg skal begynne å ri igjen, må jeg nesten begynne med handicap-ridning? Og legen vil bare le av meg, for legen forstår ikke dette.

AT jeg jeg har mistet noe.

Jeg kan jo kjøpe meg en shetlands, hvis jeg vinne ti miiloner i lotto (jeg spiller ikke lotto, kun sproradisk)

Jeg får vel finne meg en rik milliardar da...som har plass til meg (det har han sikkert, for han vil garantert aldri være her i Norge...)

Men, tenkte litt mer jordnært, får bare trene og øke pustekapasiten i mitt eget tempo...

Men savner hest, å kunne ri som vinden, og kunne....

Ikke ri på en shetlands, den ville bare fulgt etter meg og bikkjene til mangemillionæren min...

He he he.

Endret av vimselot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...