Gå til innhold

Greit med pels?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, pels er helt greit!

Så lenge det er lovlig å ha pelsdyrfarmer og de følger de retningslinjene den norske stat i samarbeid med dyrevernsnemder o.l. har vedtatt så ser jeg ingen prinsippielle betenkeligheter med pelsdyravl. Jeg har skinnjakke og skinnstøvletter, jeg spiser fisk, kjøtt og egg, og jeg har pelslue av mykeste blårev når det er på det kaldeste.

Er enig i det som blir skrevet her om at det er lett å fordømme et produkt eller næring som man ikke trenger å forholde seg til i praksis.

Å holde kjæledyr er da i mange tilfeller like ille. De får ikke levd ut sine instinkter, de blir tvunget til et liv i "fangenskap" av "velmendende" mennesker med ensomhetsangst i alt for små blokkleiligheter hvor de blir "luftet" på asfalt i bånd med eieren i behagelig traskende tempo ved siden av, eller de blir holdt innendørs og oppforet på dyremat som er framstilt av det samme og på samme måten som kraftfor til konvensjonelt landbruk (bl.a. pelsdyr). De blir i tillegg foret med søtsaker og annet svineri som de slett ikke har godt av, alt av sitt "velmenende menneske" som sammenikner sitt kjæledyr med seg selv og sine ønsker og behov.

Menneskeliggjøring av dyr, uansett art, blir helt feil! Jada, mange dyr forstår hva vi mener, men det er jo en preging som ikke er naturlig. Hvis de hadde levd i det fri så hadde de vært redd oss mennesker! Vi er på toppen av matpyramiden, vi har tenner som kan tygge kjøtt og en fordøyelse til å nyttiggjøre oss det, - vi er jegere!

At noen i villredelsen på vei til å bli politisk korrekte, industrialiserte, plast- og søppel- produserende kapitalister, mistet perspektivene er leit.

Jadda... det ble en avsporing... men essensen er at det er enkelt å fordømme noe en i utgangspunktet ikke har noe forhold til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi er på toppen av matpyramiden, vi har tenner som kan tygge kjøtt og en fordøyelse til å nyttiggjøre oss det, - vi er jegere!

Det argumentet holder ikke mål synes jeg.

Fordi vi ikke har helt flate hjeørnetenner trenger vi spise kjøtt NÅ LENGER! Kanskje vi gjorde det en gang, men ikke nå.

Uansett noe vi iallefall ikke trenger er andre dyrs hud. Det er helt idiotisk å avle opp dyr for at vi skal kle oss i dem.

Har enda til gode å høre et godt argument for pels..

Skrevet
Ja, pels er helt greit!

Så lenge det er lovlig å ha pelsdyrfarmer og de følger de retningslinjene den norske stat i samarbeid med dyrevernsnemder o.l. har vedtatt så ser jeg ingen prinsippielle betenkeligheter med pelsdyravl. Jeg har skinnjakke og skinnstøvletter, jeg spiser fisk, kjøtt og egg, og jeg har pelslue av mykeste blårev når det er på det kaldeste.

Det at det er lovlig gjør det ikke ok!

Skrevet

Hvis du tror oss kjøttspisere bryr seg med "vi trenger det ikke nå lenger!!"-argumentet tar du feil. Kjøtt er digg, det er alt som teller.

Skrevet

Tja, det er mogleg eg har svart før, men eg er jo lærar og van med å gjenta alt minst tredve gongar...

Eg synes det er utruleg lite intelligent å ikkje nytte skinnet på dyr som allereie er i fangenskap, til dømes kjøttfe eller kaninar, då kastar ein ressursar, og det synest eg er utruleg dumt. Samstundes synest eg det ville vore jævla irriterande om nokon skulle herpe pelskåpa mi - eg er faktisk så opplyst at eg veit kva oppdrettsdyr går gjennom - men eg veit også at eg har arva den kåpa og det ville vore bra dumt å ikkje bruke ho til ho er sliten ut. Nok ein gong er det for meg sløsing med ressursar, og det blir for dumt. Og dei som spring rundt med sprayflaskar og øydelegg kleda til folk har vel neppe tid til å høyre på det eg eventuelt kunne ha å seie til dei.

Nokre av oss har faktisk også reell bruk for pelsprodukt - om vinteren er det berre ein reinfell som held meg varm om natta, alle andre typar liggeunderlag blir for tunge om dei skal vere varme nok. Det same gjeld pelskanten rundt hetta - han er varm sjølv om han blir blaut, det er ikkje ein kunstpelskant.

Skrevet (endret)
Hvis du tror oss kjøttspisere bryr seg med "vi trenger det ikke nå lenger!!"-argumentet tar du feil. Kjøtt er digg, det er alt som teller.

Jeg vet at det argumentet funker på veldig få, men det stemmer. At vi har hjørnetenner og derfor må spise kjøtt er minst like dårlig, og i tillegg bare tull.

Endret av cilipili
Skrevet
Eg synes det er utruleg lite intelligent å ikkje nytte skinnet på dyr som allereie er i fangenskap, til dømes kjøttfe eller kaninar, då kastar ein ressursar, og det synest eg er utruleg dumt.

Men det er jo ikke som om de plutselig bare er der. Vi avler dem opp med vilje. Og det på en meget ressurskrevende og miljøskadelig måte. Det er også sånn at mye av skinnproduksjonen i verden skjer i India hvor de ikke spiser storfe. Der drepes kyrne kun for å bli skinn. Å produsere skinn er meget miljøfiendtlig og velferden i Indias skinnproduksjon er ikke akkurat høy. Jeg synes dette er ganske dumt.

Skrevet

Nei, vi MÅ kanskje ikke spise kjøtt. Likevel foretrekker den store majoritet det, fordi det er digg. Now fuck off! :)

Skrevet
NEI, det er IKKE greit med pels!

Hva skal vi med pels egentlig?

Som om vi ikke kan la være å fryse dersom vi kler oss i annet enn pels!

Galskapen må stoppes!

Signerer

Skrevet
Derfor spør jeg; synes dere det er greit å gå med pels?

Ja, det synes jeg. Jeg har pels i forskjellige varianter: kåpe, krager, hettekanter, hanskekanter, hårstrikker, støvler og skinnfeller.

Og nå skal jeg kjøpe reinsskinn til å sitte på når jeg er ute og benytter vår vakre natur også.

Også har jeg katte med pels, men det gjelds kanskje ikke? :sjenert:

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Klart det er greit og gå med et dødt dyrs skinn....

Samtidig kan vi jo la dyr gå med menneskeskinn som vi har kuttet av døde menensker..

Skrevet
Samtidig kan vi jo la dyr gå med menneskeskinn som vi har kuttet av døde menensker..

Melder du deg frivillig?

Gjest Cederic Rueben
Skrevet
Melder du deg frivillig?

Klart det hva som blir gjort med min døde kropp bryr jeg meg lite om. Om min hud vil varme et dyr så er vel det bare bra.

Skrevet
Klart det hva som blir gjort med min døde kropp bryr jeg meg lite om. Om min hud vil varme et dyr så er vel det bare bra.

Du har kanskje heller ikke noe imot å sitte i et lite bur og drepes med elektrisk støt?

Gjest Cederic Rueben
Skrevet
Du har kanskje heller ikke noe imot å sitte i et lite bur og drepes med elektrisk støt?

Nei hvorfor skulle jeg det.

Skrevet (endret)
Nei hvorfor skulle jeg det.

Det er jo slik pelsdyr har det. Tror ikke de melder seg frivillig gitt.

Endret av Caya
Gjest Cederic Rueben
Skrevet
Det er jo slik pelsdyr har det. Tror ikke de melder seg frivillig gitt.

Hvordan pelsdyr har det. Bryr jeg meg ikke om

Skrevet

Men det skal da vel ikke være annerledes for deg vel? Dersom du melder deg frivillig for en menneskeskinnsfarm. ;)

Skrevet
Hvordan pelsdyr har det. Bryr jeg meg ikke om

Skjønner. Sympatisk trekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...