Gjest imli Skrevet 22. september 2007 #61 Skrevet 22. september 2007 Jeg er vel ikke akkurat noen innbitt motstander av pels, synes bare det er litt unødvendig å oppdrette dyr bare for å bruke pelsen. Lite samfunnsmessig nyttig også.
Gjest Allikatt Skrevet 22. september 2007 #62 Skrevet 22. september 2007 Jeg mener det blir uetisk å i det hele tatt importere dyr som hamstre og marsvin opp hit når det betyr at de kun kan leve i bur. Da er det bedre at vi ikke har slike dyr i Norge, da de tydeligvis ikke er laget for å klare seg i vår natur. (Det inkluderer ikke katt, siden de kan klare seg helt fint ved å gå fritt ute og ha tilgang på mat, varme og omsorg inne samtidig). Du kan godt si at det er uetisk, men du kan vel ikke skru tilbake tiden også? Det hjelper ikke å si "hva vil skulle ha gjort", vi må heller konsentrere oss om situasjonen slik som den er nå. Ellers, hvis du mener at vi ikke bør fortsette å importere slike dyr, så kan jeg være enig i det. Men "norske" marsvin og hamstere fortsetter å formere seg, de! Enig med deg angående katten. De kattene som kan være ute eller inne etter eget valg, har et veldig fritt og godt liv. De får mat, kos og varme av oss mennesker, men kan også velge å gi blaffen og dra avsted på egen hånd (tja, de velger vel ikke sånn bevisst, men da kan i hvert fall gjøre det de vil). Nå snakker jeg selvsagt ikke om de kattene som er kaste ut på gaten og lignende, men det er en helt annen diskusjon... :icon_razz:
Tabris Skrevet 22. september 2007 #63 Skrevet 22. september 2007 Nei, jeg tenker ikke på fortiden, jeg tenker at vi kan slutte å importere og avle smågnagere fremover. Idealistisk tankegang, selvsagt, siden jeg ikke ser for meg at det kommer til å skje med det første.
Gjest Allikatt Skrevet 22. september 2007 #64 Skrevet 22. september 2007 Nei, jeg tenker ikke på fortiden, jeg tenker at vi kan slutte å importere og avle smågnagere fremover. Idealistisk tankegang, selvsagt, siden jeg ikke ser for meg at det kommer til å skje med det første. Da er vi jo enig. Men hva mener du vil skal gjøre med de dyrene som allerede er her?
Saeria Skrevet 22. september 2007 #65 Skrevet 22. september 2007 Jeg har problemer med pels, av dyreetiske årsaker. Saueskinn går greiere, siden resten av dyret også blir benyttet. Jeg har også større kvaler når det gjelder pels fra oppdrett enn pels fra ville dyr. Der er nok vi enige.
Tabris Skrevet 22. september 2007 #66 Skrevet 22. september 2007 Da er vi jo enig. Men hva mener du vil skal gjøre med de dyrene som allerede er her? Det får vel bli opp til eierne om de ønsker å la dem levet sitt liv ut eller om de ønsker å avlive dem.
Gjest Allikatt Skrevet 22. september 2007 #67 Skrevet 22. september 2007 Det får vel bli opp til eierne om de ønsker å la dem levet sitt liv ut eller om de ønsker å avlive dem. Jeg mener, synes du det fremdeles er uetisk å holde dem i bur, nå som de først er her? Beklager, var lite presis.
Smella Skrevet 23. september 2007 #68 Skrevet 23. september 2007 Jeg har problemer med pels, av dyreetiske årsaker. Saueskinn går greiere, siden resten av dyret også blir benyttet. Jeg har også større kvaler når det gjelder pels fra oppdrett enn pels fra ville dyr. Helt enig.. Jeg synes det er forkastelig med burdyr og avl bare for pelsen! Fy F!
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 23. september 2007 #69 Skrevet 23. september 2007 Hva har det å si for dyret om det skal drepes for å spises eller om det skal drepes pga pelsen? Jeg mener ikke det er noe forskjell på dette. Et produksjonsdyr er et produksjonsdyr, samme hva det brukes til etter det er avlivet!
Saeria Skrevet 23. september 2007 #70 Skrevet 23. september 2007 Nei, det er ikke det, gjest. Slakter man en ku eller en sau, bruker man hele dyret. Pelsdyr avles opp for å kun bruke en liten prosentandel av skrotten og det til forfengelighet! Det er også store forskjeller på hvordan kyr behandles og hvordan eks. sølvreven eller minken behandles. Kyrne beiter, de har fjøs, de får i de aller, aller fleste tilfeller godt med stell, rom til å bevege seg og ha en god mental utvikling før de når slakteferdig alder. De får oppleve god kommunikasjon med sine artsfrender og har på mange måter et rikt liv. Reven? Jo den står i et knøttlite bur hele livet, utvikler mentale problemer og lider. Bare for at du skal blåse bort en masse penger på å vise andre hvor fjong og bemidlet du er. Da hadde jeg heller foretrukket at du kjøpte en Lexus Hybrid drive for å vise verden din status, enn at du tar på deg et plagg som viser at du gir en god faen i om dyr lider hele livet for at du skal vise hvilket samfunnslag du tilhører!
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 23. september 2007 #71 Skrevet 23. september 2007 Nei, det er ikke det, gjest. Slakter man en ku eller en sau, bruker man hele dyret. Pelsdyr avles opp for å kun bruke en liten prosentandel av skrotten og det til forfengelighet! Det er også store forskjeller på hvordan kyr behandles og hvordan eks. sølvreven eller minken behandles. Kyrne beiter, de har fjøs, de får i de aller, aller fleste tilfeller godt med stell, rom til å bevege seg og ha en god mental utvikling før de når slakteferdig alder. De får oppleve god kommunikasjon med sine artsfrender og har på mange måter et rikt liv. Reven? Jo den står i et knøttlite bur hele livet, utvikler mentale problemer og lider. Bare for at du skal blåse bort en masse penger på å vise andre hvor fjong og bemidlet du er. Da hadde jeg heller foretrukket at du kjøpte en Lexus Hybrid drive for å vise verden din status, enn at du tar på deg et plagg som viser at du gir en god faen i om dyr lider hele livet for at du skal vise hvilket samfunnslag du tilhører! Jeg er overhodet ikke forfengelig (hvor fikk du det ifra?), jeg er vokst opp på gård med melkekyr, hjort, og hunder, og går helst i slitt dongeribukse og collegegenser. Eier ikke noe pels (foruten et reveskinn fra en rev jeg flådde da jeg var utplassert på en revefarm for sju år siden), og ønsker meg slett ingen pelskåpe. Og jeg sa heller ingenting om at jeg "gir faen i om dyr lider hele livet". Det gjør jeg absolutt ikke. Holder på å utdanne meg innen husdyrfag for å senere kunne arbeide med å utvikle gode oppstallingsløsninger for husdyr. Det jeg sier er at dyra når dyret uansett blir tatt livet av, hva har det da å si om det er pelsen eller kjøttet vi bruker? Pelsdyras velferd er en annen sak, den kan vi saktens forsøke å gjøre noe med. Det er bare det at hva dyret brukes til etter det er avlivet, har vel liten og ingen betydning når det først er dødt? Kan vi produsere kjøtt kan vi vel produsere pels også. Eller er det kun pga pelsdyras middelmådige velferd at dere protesterer mot pelsproduksjon?
Saeria Skrevet 23. september 2007 #72 Skrevet 23. september 2007 Nå satte jeg innlegget mitt på spissen ved å skrive du i stedet for en. Poenget mitt er at det er sløseri med ressurser å avle for folks forfengelighet. Forholdene til dyrene er ikke middelmådige, men grusomme! Hvordan kan en forsvare at et dyr lider bare fordi en ønsker en liten del av det til å dekke andres ønske om forfengelighet? Du som selv har vokst opp på gård og vet hva som skal til for å dekke dyrs behov, burde vite bedre enn å forsvare avl av denne sorten? Jeg er selv vokst opp på landet og har vært mye på gård og sett pelsoppdrett med egne øyne og jeg tviler på at pelsoppdrettere vil gjennomføre store endringer for at dyra skal få det så mye bedre. Ikke kan de la dyra gå ute, for da blir pelsen skitten. Slutte med denne typen oppdrett og gå over til noe nytt er nok ikke like lønnsomt. Jeg er i mot pelsoppdrett fordi dyrene lider og det er dårlig ressursutnyttelse. Dessuten har vi ikke behov for pels. Vi kan like gjerne bruke ull. Jeg synes det er kynisk å drive oppdrett uten tanke for dyrets velferd. Det er flott at du ønsker velferd for dyrene, men ser du ikke da kynismen i å avle pelsdyr bare for pelsens del?
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 23. september 2007 #73 Skrevet 23. september 2007 Jeg mener at når vi kan produsere dyr til mat, kan vi produsere dyr til pels også. Det spiller jo ingen rolle for dyret hva det blir brukt til etter at det er dødt. MEN jeg er enig i at pelsdyr i dag ikke har den beste velferd, jeg snakker uavhengig av velferd når jeg sier det jeg mener her. Dersom vi skal trekke dyrevelferden inn i dette, så mener jeg at det burde vært satt igang tiltak som gjør pelsdyras hverdag bedre. Det er bare det at det er flere sider i en slik sak. Man kan ikke bare forby pelsdyroppdrett uten å tenke på de som driver det (og har drevet med det lenge), og hvordan de skal komme seg videre. Og skal vi ha pelsdyroppdrett er det mye som må tenkes igjennom for å finne den optimale oppstallingen for disse dyra. Det er helt sikkert ikke så enkelt som å lage en stor innhegning og ha løsdrift på dem.
Kathja Skrevet 23. september 2007 #74 Skrevet 23. september 2007 Nei det er ikke greit med pels, man skal ikke drepe dyr for å kle seg med dem, i hvert fall ikke her som man ikke trenger det for å overleve. F.eks slike ransler i skinn er greit, fordi man bruker skinn fra okser osv som blir til mat... Fordi da får de ikke bruk for skinnet uansett Men pels er en uting, mener nå jeg. Ikke noe pent heller. Må dyret uansett dø av andre årsaker, da kan jeg tolerere det, men kun så lenge jeg selv slipper å kle meg i det. Ull er såklart greit, selv om jeg syns litt synd på sauene når de går rundt helt ribba... hehe
Gjest Eir Skrevet 23. september 2007 #75 Skrevet 23. september 2007 Jeg mener, synes du det fremdeles er uetisk å holde dem i bur, nå som de først er her? Beklager, var lite presis. Jeg synes det. Ved å bruke penger på burdyr bidrar man til at etterspørselen opprettholdes, og det vil bli avlet videre på dem. Siden disse dyrene sitter i bur hadde det vært nokså lett for oss å slutte med avl også.
Saeria Skrevet 23. september 2007 #76 Skrevet 23. september 2007 Nei, det er ikke så enkelt som å gi dyra en innhengning, og det er en gang sånn at skitten pels gir mindre penger. Uansett så mener jeg at hovedproblemet til de som driver tradisjonell pelsoppdrett er at de har en merkelig form for etikk. Hvordan kan de så kynisk se at dyret lider og allikevel velge å fortsette? Joda, de forer dyret, gir dem vann og tak over hodet, men å se på dyr som biter seg i potene og slenger seg fra side til side i buret pga. mangel på stimulans, gjør at jeg synes det skurrer litt hos oppdretterne. Jeg synes også det er unødvendig å ha dyr som bare brukes til pels når en like gjerne kan få flotte og funksjonible plagg av dyr som avles for melk, kjøtt og skinn/ull. Hadde vi kunne gitt revene og minkene gode oppvekstvilkår, så kunne noe vært annerledes. Men det lar seg nok ikke så lett gjøre. Dyrene er ikke domestiserte og følgelig vil det være uhyre vanskelig å gi dem gode nok levevilkår. Jeg mener at selv om dyret er dødt, så skylder man dyret å i det minste bruke mest mulig av det. Alt annet er sløsing. Siden dyrene som brukes i pelsoppdrett kun er til for pelsens del, synes jeg man like gjerne kan la være og heller bruke pels fra et dyr man faktisk gjør nytte av hele skrotten.
Gjest bada Skrevet 23. september 2007 #77 Skrevet 23. september 2007 Nei, det er ikke så enkelt som å gi dyra en innhengning, og det er en gang sånn at skitten pels gir mindre penger. Uansett så mener jeg at hovedproblemet til de som driver tradisjonell pelsoppdrett er at de har en merkelig form for etikk. Hvordan kan de så kynisk se at dyret lider og allikevel velge å fortsette? Joda, de forer dyret, gir dem vann og tak over hodet, men å se på dyr som biter seg i potene og slenger seg fra side til side i buret pga. mangel på stimulans, gjør at jeg synes det skurrer litt hos oppdretterne. Jeg synes også det er unødvendig å ha dyr som bare brukes til pels når en like gjerne kan få flotte og funksjonible plagg av dyr som avles for melk, kjøtt og skinn/ull. Hadde vi kunne gitt revene og minkene gode oppvekstvilkår, så kunne noe vært annerledes. Men det lar seg nok ikke så lett gjøre. Dyrene er ikke domestiserte og følgelig vil det være uhyre vanskelig å gi dem gode nok levevilkår. Jeg mener at selv om dyret er dødt, så skylder man dyret å i det minste bruke mest mulig av det. Alt annet er sløsing. Siden dyrene som brukes i pelsoppdrett kun er til for pelsens del, synes jeg man like gjerne kan la være og heller bruke pels fra et dyr man faktisk gjør nytte av hele skrotten. Jeg er enig i alt du skriver.
Tabris Skrevet 23. september 2007 #78 Skrevet 23. september 2007 (endret) Jeg mener, synes du det fremdeles er uetisk å holde dem i bur, nå som de først er her? Beklager, var lite presis. Ja, det synes jeg så absolutt det er. Ang. pelsdyroppdrett så synes jeg det er uetisk å avle frem dyr i fangenskap kun for at de skal brukes til noe så unyttig som pels - selv om de måtte hadde hatt det veldig bra i fangenskapet. Endret 23. september 2007 av Tabris
Gjest Allikatt Skrevet 23. september 2007 #79 Skrevet 23. september 2007 Ja, det synes jeg så absolutt det er. Ang. pelsdyroppdrett så synes jeg det er uetisk å avle frem dyr i fangenskap kun for at de skal brukes til noe så unyttig som pels - selv om de måtte hadde hatt det veldig bra i fangenskapet. Så vi bør altså slippe fri alle hamstere og marsvin som er i Norge dags dato i villmarken? Eller avlive dem? Jeg mener ikke at dyr i bur er det mest riktige, men som situasjonen er nå er det likevel det beste for dem som er vokst opp slik.
Tabris Skrevet 23. september 2007 #80 Skrevet 23. september 2007 Jeg mener vi bør slutte å importere slike smågnagere, og å slutte å avle på dem. De som lever i Norge her og nå kan selvsagt leve sitt liv ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå