Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #201 Skrevet 24. november 2008 Dog har jeg litt problemer med å tro på noen som sier de bryr seg om dyrevelferd samtidig som de jevnlig kjøper og spiser konvensjonell (ikke-økologisk) egg og kylling. Du tror høna/kyllingen har hatt det bedre fordi foret den spiste var fremstilt økologisk?? Der svikter min logikk.
sixx Skrevet 24. november 2008 #202 Skrevet 24. november 2008 Ja! Det finnes ting som tjukke sokker også. Kjøpte meg noen fantastiske støvler for en tid tilbake som funker like bra høst som vinter. Legg til et par tjukke sokker så er det vintersko. Og ellers finnes det masse sko som er varme, men ikke laget av skinn. En kan lage fór osv.av andre ting. Takk for svar. Alltid interessant med mennesker som har tatt et standpunkt og innretter seg deretter.
sixx Skrevet 24. november 2008 #203 Skrevet 24. november 2008 Hvorfor? Hvem er det som har gitt oss denne retten? Dette håper jeg blir besvart, for jeg sliter også litt med å finne den moralske retten her.
cilipili Skrevet 24. november 2008 #204 Skrevet 24. november 2008 Takk for svar. Alltid interessant med mennesker som har tatt et standpunkt og innretter seg deretter. Skulle bare mangle Setter pris på at folk spør fordi de er nysgjerrige, og ikke for de vil dømme det svaret jeg gir uansett hva det er.
sixx Skrevet 24. november 2008 #205 Skrevet 24. november 2008 Setter pris på at folk spør fordi de er nysgjerrige, og ikke for de vil dømme det svaret jeg gir uansett hva det er. Enig, spørsmål og svar bidrar til økt kunnskap. Fordømming fører til dumskap.
Saeria Skrevet 24. november 2008 #206 Skrevet 24. november 2008 Du tror høna/kyllingen har hatt det bedre fordi foret den spiste var fremstilt økologisk?? Der svikter min logikk. Det holder ikke å fore høna/kyllingen med økologisk for for å kunne kalle den økologisk da. Det stilles krav til areal pr. fjørfe, antall dyr pr. flokk, maksstørrelse på flokken, rugekasser, lys, uteforhold mv. Å fore fuglen med økologisk fremstilt for holder ikke. Når det stilles slike krav vet en at høna/kyllingen har hatt et bedre liv enn den gjengse Priorfugl.
Tabris Skrevet 24. november 2008 #207 Skrevet 24. november 2008 Du tror høna/kyllingen har hatt det bedre fordi foret den spiste var fremstilt økologisk?? Der svikter min logikk. Saeria skrev det bra allerede - det er høyere krav til dyrevelferd hos økologiske høner/kyllinger. Det er ikke nok at fôret er økologisk. Selvsagt har heller ikke økologiske høns/kyllinger det optimalt, men de har det i hvertfall en del bedre.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #208 Skrevet 25. november 2008 Noe av det mest idiotiske jeg ser er sånne som skriker ut om å boikotte pelsindustrien (for pelsindustrien er så fæle mot dyra og bryr seg ikke om dem), samtidig som de koser seg med burgeren sin. Eh. Du ser ikke forskjell på pelspolitikk og matpolitikk?
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #209 Skrevet 25. november 2008 Selvsagt har heller ikke økologiske høns/kyllinger det optimalt, men de har det i hvertfall en del bedre. Jeg vil påstå at en høne/kylling har det langt dårligere enn alle større kjøttdyr uansett om det er aldri så økologisk. Så egg og kylling er noe av det første jeg ville valgt bort om jeg skulle tenke på dyrevelferd. Kyr, geiter, sauer og hester har som oftest hatt et riktig godt liv -spis heller dem enn egg om det er dyrevelferden du tenker på.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #210 Skrevet 25. november 2008 Eh. Du ser ikke forskjell på pelspolitikk og matpolitikk? Eh. Man kan likevel trekke paralleller, ettersom det i begge tilfeller er dyr som dør pga. menneskelig behov. Men både kjøtt og pels er digg. Haha på dere, dyrevernidioter!
Gjest Cinnabon Skrevet 25. november 2008 #211 Skrevet 25. november 2008 Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg til tider bruker pels. Men, pelsen har jeg arvet fra min bestemor, så jeg ser ikke helt problemet med å gå med en arvet pels... Det er av type villmink. Man kan se at det er villmink utfra pelskåpen- vanlig burmink er mye mattere i pelsen, og har en annen farge. <.< Jeg synes det nesten er verre med de ville. Den europeiske villminken er nesten fortrengt av den amerikanske, og sobel er nesten utryddet. Sobel Hermelin
Kraistin Skrevet 25. november 2008 #212 Skrevet 25. november 2008 Jeg har så absolutt respekt for vegitarianere/veganere som gjør dette av dyrevern/miljø osv. Men at det skal forventes at jeg skal prioritere det samme? Vi engasjerer oss i forskjellige ting. Jeg er svært opptatt av Midtøstenkonflikten(Fritt Palestina), feminisme og nei til eu, for å nevne noe. Og selv om jeg gjerne vil at alle skal være enige og være like engasjert i dette som meg, kan jeg ikke forvente det. Noen velger dyrevelferd, andre velger krigen i Irak. Nå skal det sies at jeg mener vi i vesten bør kutte drastisk ned på kjøttforbruket, og bedre forholdene til industridyr. Selv spiser jeg ganske lite kjøtt. Men jeg blir uenig i å si at siden vi ikke trenger kjøtt for å overleve så må vi slutte å drepe dyr overhodet. Selv har jeg vokst opp i en familie hvor jaktlaget står sterkt, og jeg vet hvordan naturen ville blitt om det hadde blitt for mye av elgen. Det er faktisk ikke ålreit for elgen og andre dyr å dø av sult, at de sloss mot hverandre osv. Og det er lett for oss å si at det ikke er gyldig grunn, da den samme problemstillingen gjelder for mennesker. Men jeg jeg klarer fortsatt ikke å se for meg at jeg aldri kan gå tur i skogen i frykt for å møte på en elgku med kalver, noe som kan være farlig. Og hvis man sier at mennesker også er dyr, så husk da at dyr jakter på dyr! Bjørnen ble utstyrt med klør, mennesker ble utstyrt med intelligens. Dette var da mitt forvar til dyrejakt. Jeg mener altså at forholdene til dyr i industrien bør forbedres, og at mennesket bør kutte drastisk ned på kjøttforbruket sitt. Men det betyr ikke at det skal kuttes helt. Det er en forskjell på kjøtt seks dager i uka og to dager. Jeg kan dessuten svare på spørsmålet, og si at nei, jeg synes ikke pelsoppdrett er greit. Jeg føler likevel ikke at jeg kan fordømme andre som bruker pels, da den kan være falsk/arvet. Og jeg mener at det er bedre å utnytte en pels som allerede er der enn å kaste den, slik at dyret lidd forgjeves. Men selv ville jeg nok ikke brukt pels uansett, pga signalene det gir (gitt den bort). Videre lurer jeg på hvilke tanker andre pelsmotstandere og dyrevernere har rundt syretesting, klesproduksjon fra fattige land med underbetalte arbeidere, dårlige forhold og mulig barnearbeid? Eller coca cola som ødelegger ressursene til innfødte i India? Jeg personlig synes det er verre enn husdyrhold. Dette er bare et spørsmål, ikke et angrep på noen måte.
Gummiloppa Skrevet 25. november 2008 #213 Skrevet 25. november 2008 Eh. Man kan likevel trekke paralleller, ettersom det i begge tilfeller er dyr som dør pga. menneskelig behov. Men både kjøtt og pels er digg. Haha på dere, dyrevernidioter! Ingen har BEHOV for å gå med pels! Mat derimot trenger alle
Tabris Skrevet 25. november 2008 #214 Skrevet 25. november 2008 Ingen har BEHOV for å gå med pels! Mat derimot trenger alle Man har ikke behov for kjøtt heller.
Gjest Pascale Skrevet 26. november 2008 #215 Skrevet 26. november 2008 Man har ikke behov for kjøtt heller. Jeg blir trøtt og energiløs hvis jeg ikke spiser kjøtt.
Tabris Skrevet 26. november 2008 #216 Skrevet 26. november 2008 Jeg blir trøtt og energiløs hvis jeg ikke spiser kjøtt. Da mangler du noen næringsstoffer som du fint kan få i deg uten å spise kjøtt.
cilipili Skrevet 26. november 2008 #217 Skrevet 26. november 2008 Jeg blir trøtt og energiløs hvis jeg ikke spiser kjøtt. Jeg har aldri hatt så mye energi som jeg har nå etter at jeg sluttet å spise kjøtt. Med andre proteinkilder selvfølgelig.
Gjest Pascale Skrevet 26. november 2008 #218 Skrevet 26. november 2008 (endret) Jeg har aldri hatt så mye energi som jeg har nå etter at jeg sluttet å spise kjøtt. Med andre proteinkilder selvfølgelig. Ja, men det gjelder jo ikke for alle. Om du får energi, så gjør ikke nødvendigvis jeg det. Og jo, da jeg en periode lot være å spise kjøtt men brukte andre proteiner, hjalp det egentlig ikke spesielt mye. Jeg var like trøtt. :-/ Men så er det jo det da, at jeg elsker smaken av kjøtt! Hva du enn sier vil det gå rett ut av det anndre øret- jeg vil fortsette å spise kjøtt. Men, altså, nå var vel innlegget om pels? Ikke om man spiser kjøtt eller ikke. ;-) Jeg har noen pelskåper. Alle arvet. Bruker dem nesten ikke. Kanskje en sjelden gang når det er skikkelig beinkaldt. Jeg synes det blir feil fokus å slenge alle som går med pels under én lupe og si at de er "slemme dyrehatere". Det finnes folk som er fullstendig ukritiske til kjøp av pels og som kjøper pels av utrydningstruede arter, og som ergo som er med på å finansiere videre tilintetgjørelse. Russisk sobel er nesten utryddet. Europeisk mink er nesten utryddet. For å nevne noen. Endret 26. november 2008 av Pascale
Tabris Skrevet 26. november 2008 #219 Skrevet 26. november 2008 (endret) Jeg elsker også smaken av kjøtt, men spiser ikke industrikjøtt likevel. Enkelte ting er såpass ille og går så langt over grensen for hvordan man behandler andre vesener at det ikke finnes noen formildende omstendigheter. Pels er for meg en av dem. Endret 26. november 2008 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #220 Skrevet 26. november 2008 Javel - fint for deg og dine. Ikke legg dere i vårt ønske om å fortsatt spise det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå