Tabris Skrevet 26. november 2008 #221 Skrevet 26. november 2008 Jeg har ikke lagt meg i noens spisevaner, jeg debatterer på et debattforum, og da må pels og kjøtt kunne debatteres som alle andre saker.
Gjest Gjest_elise_* Skrevet 20. januar 2009 #222 Skrevet 20. januar 2009 virker som det ikke finnes noen gode motargumenter ang. sammenligningen egg og meieri/pels...og jeg er helt enig, er selv veganer, men grunnen til at det er tabu å snakke om faktaene bak disse industriene tror jeg vi kan takke media for, og vår lidenskap til tradisjon. vegetarisme har i de siste årene blitt mer godtatt, men det samme jeg nevner at jeg ikke drikker melk, f.eks, blir jeg sett på som en særing. Og jeg forklarer mer enn gjerne all grusomheten og hva den unødvenige produksjonen foresaker verden og miljøet, men av en eller annen grunn vil veldig få høre på hva jeg har å si. hvorfor? fordi de er redd for sannheten, mener jeg. fordi det noen ganger er lettere å se en annen vei. På 70 tallet var pels en hverdagsting, og ingen ville høre om grusomhetene bak pelsindustrien. Hva gjør dette andeledes? Jeg oppfordrer alle miljøvernere og dere som er imot urettferdig og unødig lidelse for dyr, til å undersøke mer rundt vegetarisme/veganisme, for det er slettes ikke vanskelig selv er jeg oppvokst i en familie hvor det viktigste ikke er moral, men hvordan man framstår, så vegetarianere kunne ingen der blitt. Dessuten er de for konservative og "blinde", men det er fortsatt fullt mulig! lykke til! (btw; jeg ELSKET kjøtt, junkfood og egg før. selvdisiplin vettu)
Gjest Ludovie Skrevet 20. januar 2009 #223 Skrevet 20. januar 2009 (endret) vegetarisme har i de siste årene blitt mer godtatt, men det samme jeg nevner at jeg ikke drikker melk, f.eks, blir jeg sett på som en særing. Og jeg forklarer mer enn gjerne all grusomheten og hva den unødvenige produksjonen foresaker verden og miljøet, men av en eller annen grunn vil veldig få høre på hva jeg har å si. hvorfor? Jeg aner ikke, men kanskje du fremstår som veldig misjonerende? Jeg er for øvrig ikke enig i at melkeprodukter er unødvendige. Dvs, de er i hvertfall ikke mer unødvendige enn sukker og potetgull. fordi de er redd for sannheten, mener jeg. fordi det noen ganger er lettere å se en annen vei. På 70 tallet var pels en hverdagsting, og ingen ville høre om grusomhetene bak pelsindustrien. Hva gjør dette andeledes? Jeg er ikke så veldig sikker på at folk er redde for sannheten. Hvis jeg hadde syntes at det var galt å spise kjøtt, ville jeg latt være. Og jeg vil tro at de fleste er som meg når det gjelder akkurat dette. På 70 tallet var pels en hverdagsting, og ingen ville høre om grusomhetene bak pelsindustrien. Hva gjør dette andeledes? Det som gjør dette annerledes er at mat er kultur. I hele Europa har melk, egg og kjøtt vært en viktig del av matkulturen i århundrer. Pels er ikke kultur på samme måte - de siste tiårene har det stort sett bare vært et luksusplagg for de rike og for gamle damer. Dessuten er pelsdyrindustrien atskillig verre enn kjøttindustrien. Det er vel hevet over enhver tvil at pelsdyrene har det verst av alle dyrene her i landet. Bare burhøns blir behandlet tilnærmelsesvis like dårlig. Er du forresten sikker på at ingen ville høre om grusomhetene i pelsdyrindustrien på 70-tallet? Hvor har du dette fra? Endret 20. januar 2009 av Ludovie
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #224 Skrevet 20. januar 2009 Jeg prøvde for en stund siden å starte en ny tråd om bruk av pels fremfor å kjøpe nye jakker. Jeg har arvet to eldgamle pelser og jeg ønsker å bruke dem uten dårlig samvittighet. De er pene og de er varme og bruker jeg dem trenger jeg ikke kjøpe ny vinterjakke. Jeg tenker nemlig at den jakka som kjøpes på H&M eller Vero Moda eller hvor det måtte være også er "slem". For det første innebærer produksjonen av denne barnearbeid (sannsynligvis), samtidig som kloden vår kanskje ikke trenger den forurensningen jeg antar at det er å produsere syntetiske stoffer.Selv om det lages i ull, er det fortsatt noe produksjon i gang. Jeg vil veldig gjerne vite hva synspunktene på dette er.
Gjest Ludovie Skrevet 20. januar 2009 #225 Skrevet 20. januar 2009 (endret) Jeg prøvde for en stund siden å starte en ny tråd om bruk av pels fremfor å kjøpe nye jakker. Jeg har arvet to eldgamle pelser og jeg ønsker å bruke dem uten dårlig samvittighet. De er pene og de er varme og bruker jeg dem trenger jeg ikke kjøpe ny vinterjakke. Jeg tenker nemlig at den jakka som kjøpes på H&M eller Vero Moda eller hvor det måtte være også er "slem". For det første innebærer produksjonen av denne barnearbeid (sannsynligvis), samtidig som kloden vår kanskje ikke trenger den forurensningen jeg antar at det er å produsere syntetiske stoffer.Selv om det lages i ull, er det fortsatt noe produksjon i gang. Jeg vil veldig gjerne vite hva synspunktene på dette er. For meg er det veldig viktig å ikke støtte, og dermed være med på å opprettholde, pelsindustrien med mine penger. Det er derfor helt utenkelig for meg å kjøpe pelsplagg som er laget av pels fra pelsdyrfarmer. Det å arve synes jeg derimot er helt uproblematisk. Likeldes å kjøpe på loppis eller hos Fretex - i det siste tilfellet er det jo hhv idrettslaget/korpset/organisjasjonen og Frelsesarmeen som får pengene, og disse støtter jeg mer enn gjerne. Jeg har faktisk to arvede pelsjakker. Begge er riktignok laget av pels fra villdyr, men det er på sett og vis irrelevant idet jeg ville hatt det samme forholdet til dem dersom de hadde kommet fra burdyr. Jeg bruker dem med glede, for jeg synes at det er mye bedre at de brukes enn at de kastes. Det hender en sjelden gang at jeg får stygge blikk, og da særlig fra tenåringsjenter, men det bryr meg ikke overhodet. Noen mener at det å bruke arvede pelser er galt fordi det er med på å legitimere pelsbruk. Dette argumentet har jeg stor forståelse for. Jeg føler meg imidlertid allikevel veldig komfortabel med å bruke dem (bortsett fra at den ene er litt harry ) i og med at jeg ikke har bidratt med penger til pelsdyrindustrien. Og jeg klarer dessuten ikke helt å se at det at enkelte går rundt med gamle pelser vil føre til at flere kjøper nye pelser. Du får nesten kjenne på hva du føler deg komfortabel med, og ta din beslutning ut fra det. Nå har du i hvertfall fått noen innspill og tanker fra meg, og forhåpentligvis kommer det mange flere. Endret 20. januar 2009 av Ludovie
Tabris Skrevet 20. januar 2009 #226 Skrevet 20. januar 2009 Jeg aner ikke, men kanskje du fremstår som veldig misjonerende? Det er dette som er vanskelig, fordi selv om det selvsagt finnes vegetarianere/pelsdyrmotstandere som definivit uttrykker seg på en måte som lett kan virke misjonerende så er det ikke så mye man skal si om dette emnet før mange reagerer på den måten. Hvordan skal man kunne informere uten å bli tolket som en misjonær? Jeg er ikke så veldig sikker på at folk er redde for sannheten. Hvis jeg hadde syntes at det var galt å spise kjøtt, ville jeg latt være. Og jeg vil tro at de fleste er som meg når det gjelder akkurat dette. Min erfaring er faktisk at mange ikke ønsker å høre dette. Jeg har truffet på mange som er enig med meg (ikke fordi jeg har "misjonert" men fordi de har spurt meg om hvorfor og jeg har forklart), men de sier at "jeg hadde ikke klart å slutte å spise kjøtt". Det som gjør dette annerledes er at mat er kultur. I hele Europa har melk, egg og kjøtt vært en viktig del av matkulturen i århundrer. Pels er ikke kultur på samme måte - de siste tiårene har det stort sett bare vært et luksusplagg for de rike og for gamle damer. Dessuten er pelsdyrindustrien atskillig verre enn kjøttindustrien. Det er vel hevet over enhver tvil at pelsdyrene har det verst av alle dyrene her i landet. Bare burhøns blir behandlet tilnærmelsesvis like dårlig. Dette er jeg veldig enig i. Burhøns lever vel ganske så likt som pelsdyr gjør, likevel er det svært mange som er veldig motstander av pelsdyrindustrien men som uten problem spiser ikke-økologisk kylling og egg. Jeg har arvet to eldgamle pelser og jeg ønsker å bruke dem uten dårlig samvittighet. De er pene og de er varme og bruker jeg dem trenger jeg ikke kjøpe ny vinterjakke. Jeg tenker nemlig at den jakka som kjøpes på H&M eller Vero Moda eller hvor det måtte være også er "slem". For det første innebærer produksjonen av denne barnearbeid (sannsynligvis), samtidig som kloden vår kanskje ikke trenger den forurensningen jeg antar at det er å produsere syntetiske stoffer.Selv om det lages i ull, er det fortsatt noe produksjon i gang. Jeg vil veldig gjerne vite hva synspunktene på dette er. Jeg personlig ville ikke brukt dem. For meg er pelsdyrindustri såpass ille at jeg ikke hadde kunnet gå i det. Det at noen går med pels, uansett hvorfor de gjør det, er med på å legitimere at pels er ok. Hvis du tenker på miljøbelastningen med å kjøpe en ny jakke så kan du jo f.eks gå på Fretex og se om de har noe brukt? Jeg ville uansett før ha kjøpt en ny jakke enn å gå med pels, men her må hver og en gjøre det som er i samsvar med egen samvittighet.
Daiquiry Skrevet 21. januar 2009 #227 Skrevet 21. januar 2009 Hvis dyrene garantert hadde det bra og fikk være ute i frisk luft med masse tumleplass osv, så hadde jeg ikke hatt noe problem med pels. Og at de ble avlivet humant. MEN så lenge det ikke er sånn, vil jeg aldri kjøpe pels. Jeg har arvet et haug gammel pels, men kommer nok ikke til å bruke den. De pelsene som er gamle kan vi ikke gjøre noe med, men de som kjøper nye, er med på å si at det er OK å behandle dyrene så dårlig som de blir i dag.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #228 Skrevet 21. januar 2009 Myten.... " Kyrne beiter, de har fjøs, de får i de aller, aller fleste tilfeller godt med stell, rom til å bevege seg og ha en god mental utvikling før de når slakteferdig alder. De får oppleve god kommunikasjon med sine artsfrender og har på mange måter et rikt liv." Virkeligheten... De fleste norske kyr står innesperret i hver sin bås, ti måneder i året.De kan ta ett skritt fram og ett tilbake, og så vidt snu på hodet. Mulighetene til normal kroppspleie, mosjon og sosial kontakt med andre dyr er avskåret.Etter press fra blant andre Dyrevernalliansen har Stortinget vedtatt at båsdriften skal avvikles til fordel for løsdrift, men dette er planlagt å ta over 20 år. Kalver fjernes vanligvis fra moren straks de er født. Ku og kalv kan stå og skrike etter hverandre lenge etterpå. " Quote... Jeg er ikke så veldig sikker på at folk er redde for sannheten. Hvis jeg hadde syntes at det var galt å spise kjøtt, ville jeg latt være. Og jeg vil tro at de fleste er som meg når det gjelder akkurat dette." Virkelig..gidder du å bruke tiden til å sette deg inn i sannheten?? http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/71 Kyr http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/70 Gris http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/69 kylling høns og egg Hva med å se earthlings`?..tåler du så mye sannhet...
Gjest Langsyne Skrevet 22. januar 2009 #229 Skrevet 22. januar 2009 Pels er finest på dyr, i mine øyne.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #230 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har faktisk to arvede pelsjakker. Begge er riktignok laget av pels fra villdyr, men det er på sett og vis irrelevant idet jeg ville hatt det samme forholdet til dem dersom de hadde kommet fra burdyr. Jeg bruker dem med glede, for jeg synes at det er mye bedre at de brukes enn at de kastes. Det hender en sjelden gang at jeg får stygge blikk, og da særlig fra tenåringsjenter, men det bryr meg ikke overhodet. Enig. Jeg ville aldri kjøpt ny pels, men har en arvet persianerkåpe fra 60-tallet jeg bruker når det er skikkelig kaldt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå