Saeria Skrevet 7. september 2008 #101 Skrevet 7. september 2008 Da vil jeg si det så enkelt at de som spiser industrikjøtt idag, godtar dyrs lidelser. Men det gjør kanskje ikke du? Nå sa jeg ikke at dette var min mening. Jeg sa det var en mulig mening hos mange som er i mot pels.
Cata Skrevet 7. september 2008 #102 Skrevet 7. september 2008 Nja, nå skjønner jeg jo ikke helt hvorfor vi skal gå i pels da. Vi har jo golfstrømmen... Med det mener jeg at i Norge så er mesteparten av bebyggelsen i såpass tempererte strøk at vi fint klarer å holde varmen med andre klær (ser at det kan være unntak på Finnmarksvidda og i høyereliggende fjellstrøk vinterstid). Bortsett fra det så har jeg ikke de store motforestillingene mot skinn fra dyr som likevel blir drept pga. matformål. Jeg har faktisk skinnjakke selv. Er ambivalent når det gjelder "oppdrettspels", man får jo fra tid til annen servert skrekkhistorier om det. På den annen side så er det vel nettopp skrekkeksemplene som kommer fram i media. Hvor ille er egentlig burtilværelsen for et dyr som er født i fangenskap og aldri har opplevd noe annet, så lenge dyret får bra stell og burene er tilpasset dyrearten? Det eneste jeg er 110% mot er pels av utrydningstruede, ville arter.
HomicidalPsychoJungleCat Skrevet 8. september 2008 #103 Skrevet 8. september 2008 Jeg kunne ikke tenkt meg å kjøpe en pels, men jeg mener det er fornuftig ressursbruk å gjenbruke en pelsjakke som en har arvet, eller å kjøpe en brukt, framfor å kjøpe en ny Primaloft-jakke eller en ny dunjakke. I tillegg mener jeg at det er fornuftig å bruke pels og skinn fra for eksempel reinsdyr eller kaniner som holdes i hovedsak for kjøttets skyld. Det er forøvrig ingen tvil om at pels er noe av det varmeste en kan ha på seg, og skallene mine får ingen. Ikke reinsfellen min heller. Men så ferdes jeg faktisk ute i -35, og har bruk for klær som holder ekstremkulda ute. Jeg kunne aldri brukt pels fra utrydningstruede dyr, for eksempel leopard, derimot kunne jeg laget meg sko av den som forsøkte å selge meg det. Jeg mener at folk som selger leopardskinn eller ulveskinn er undermennesker, og fortjener å bli til skosåler. Ikke hadde jeg trådt særlig varsomt med dem heller.
veslemøy Skrevet 9. september 2008 #104 Skrevet 9. september 2008 Jeg kunne ikke tenkt meg å kjøpe en pels, men jeg mener det er fornuftig ressursbruk å gjenbruke en pelsjakke som en har arvet, eller å kjøpe en brukt, framfor å kjøpe en ny Primaloft-jakke eller en ny dunjakke. Jeg kunne aldri brukt pels fra utrydningstruede dyr, for eksempel leopard, derimot kunne jeg laget meg sko av den som forsøkte å selge meg det. Jeg mener at folk som selger leopardskinn eller ulveskinn er undermennesker, og fortjener å bli til skosåler. Ikke hadde jeg trådt særlig varsomt med dem heller. Signerer disse to eg Eg er imot rev- og mink oppdrett, men skinn av dei vanlege husdyrslaga som til dømes ku, geit, sau etc. er eg for bruk av. Føler det er om å gjere å nytte alt av ressurser på produksjonsdyret. Men eg kjøper aldri skinnprodukter, viss eg treng det, så garver eg skinn sjølv. Har slakta ein del heime for kjøttet (eller viss dyret har vore sjukt) og dermed brukt pelsen også. Men lager aldri klesplagg, heller skinnfeller eller bruksvarer.
cilipili Skrevet 9. september 2008 #105 Skrevet 9. september 2008 På ingen måte! Synes de som eier huden kan få beholde den selv.
Gjest Gjest_Frustrert_* Skrevet 16. november 2008 #106 Skrevet 16. november 2008 Syntes det er ille å se pelsmotstandere i skinnsko og hansker, eller som ligger i dundyner hjemme... Syntes det er dobbeltmoralsk? Er ikke sånn fanatisk selv.. bruker skinnsko og sånn.. men pels syntes jeg rett og slett er stygt..
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. november 2008 #107 Skrevet 16. november 2008 Det er greit at vi ikke må ha pels for å overleve, men klær det må vi ha. Er alle andre klær så mye mer etisk produsert da? Hva med bomullsplantasjene? Mye av klærne er vel barnearbeid? Nå har jeg ikke undersøkt noe, men jeg vil tro at det ikke bare er pelstøy som er produsert uetisk?
The Kitten Skrevet 16. november 2008 #108 Skrevet 16. november 2008 Nei, det er ikke greit med pels. Pels er et unødvendig luksusprodukt.
Gjest Caya Skrevet 16. november 2008 #109 Skrevet 16. november 2008 (endret) Det er nok mye dobbeltmoralisme ute og går når det gjelder pels. Jeg synes Elastica har mange gode poenger i tråden her. Det er veldig lett å ta avstand til pels. Det er ikke en naturlig del av hverdagen og det er dyrt. Men det er veldig mange dyr i landbruket som ikke har det noe bedre, som kylling og egghøns. Jeg var selv en ihuga pelsmotstander mens jeg samtidig gikk med skinn og spiste egg, kylling og annet kjøtt. Det tok mange år før jeg innså hvor dumt dette egentlig var. Etterhvert var det ingen annen vei, jeg sluttet å spise kjøtt, og for ikke lenge siden også egg og melk. Samtidig har jeg sluttet å bruke skinn og andre animalske produkter. Det er den eneste måten jeg kan forsikre meg om at færrest mulig dyr lider pga det jeg forbruker. edit: skrivefeil Endret 16. november 2008 av Caya
Gjest Liss Skrevet 16. november 2008 #110 Skrevet 16. november 2008 Jeg mener det å si at det er greit å spis kjøtt, men ikke å gå med pels alltid er hyklerisk i større eller mindre grad. Klart man kan komme med all verdens argumenter, men i bunn og grunn er ikke kjøtt mer nødvendig eller moralsk sett bedre (hva en man velger i legge i det uttrykket) enn pels er. Jeg tror det kommer helt og holdent an på vaner og tradisjoner, og hva som er sosialt akseptert. For folk flest er pels et ikke-issue, derfor er det så lett å være politisk og moralsk korrekt når det gjelder de stakkars dyrene som må lide for oss, helt uten grunn. Men svært få GIDDER å bry seg nok til å innrømme at det samme gjelder dyrene vi bruker til mat, fordi det ikke er noe sosialt stigma knyttet til det å spise kjøtt, derfor er det ingenting å vinne på ta et standpunkt i forhold til kjøttspising. Det mest brukte argumentet mot pels er vel det at man "kaster bort" resten av dyret, men strengt talt gjør det jo ingen verdens forskjell for dyret om man tar livet av det for å spise det eller for å ha det på seg?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #111 Skrevet 17. november 2008 Det er stort forskjell på dyrevelferden da. Pelsdyrene har det ikke så veldig godt i bura sine. Det er i utgangspunktet dyr som ikke har vært domestisert i særlig grad heller. Klara Ku har det mye bedre i fjøset sitt, og på sommerbeite, enn Mikkel Rev som står i et lite nettingbur hele livet og utvikler adferdsforstyrrelser mv. Men det gjør vel ingenting om dyret lider hele livet, så lenge det blir pels av det? Den logikken med at "jeg kan bruke pels, når du spiser entrecote", faller litt på sin egen urimelighet da. Eller er det greit å ikle seg pelsen fra lidende dyr, når andre spiser biffen fra ei fornøyd ku? At kyllinger ikke har det bra. Det er sant. Her har forbruker mulighet til å velge kylling og egg fra gårder som har etisk dyrehold også. Det er ikke mange pelsfarmer som driver sånn, for da går jo kvaliteten på pelsen ned. Nei, la heller dyra lide, slik at fruentimmere kan vise sin fortreffelighet og velstand gjennom pelsbruk!
Gjest Caya Skrevet 17. november 2008 #112 Skrevet 17. november 2008 Det er stort forskjell på dyrevelferden da. Pelsdyrene har det ikke så veldig godt i bura sine. Det er i utgangspunktet dyr som ikke har vært domestisert i særlig grad heller. Klara Ku har det mye bedre i fjøset sitt, og på sommerbeite, enn Mikkel Rev som står i et lite nettingbur hele livet og utvikler adferdsforstyrrelser mv. Men det gjør vel ingenting om dyret lider hele livet, så lenge det blir pels av det? Den logikken med at "jeg kan bruke pels, når du spiser entrecote", faller litt på sin egen urimelighet da. Eller er det greit å ikle seg pelsen fra lidende dyr, når andre spiser biffen fra ei fornøyd ku? At kyllinger ikke har det bra. Det er sant. Her har forbruker mulighet til å velge kylling og egg fra gårder som har etisk dyrehold også. Det er ikke mange pelsfarmer som driver sånn, for da går jo kvaliteten på pelsen ned. Nei, la heller dyra lide, slik at fruentimmere kan vise sin fortreffelighet og velstand gjennom pelsbruk! Nei, det er ikke stor forskjell i dyrevelferden. Har du lest noe om f.eks. produksjon av egg og kylling? Kyling og høns vil jeg påstå er de mest midhandlede dyra i vårt samfunn. Og det er faktisk mange dyr som skal bli mat som utvikler atferdsforstyrrelser også. F.eks. suger kalver på inventaret fordi den er tatt fra mor samme dag den ble født, og griser kan finne på å tygge av seg halen. Poenget mitt er ikke at det er greit å gå med pels, det er avskylig. Det er at det å spise kjøtt fra det idustrialserte landbruket (ja nesten all kjøttet, egget og melken kommer fra industrialisert landbruk) er tilnærmet like ille. Og det er også unødvendig ettersom Vi ikke trenger kjøtt, egg og melk for å spise god og sunn mat som dekker næringsbehovene våre. Så de som synes pels er avskyelig burde kanskje tenke mer over de andre animalske produktenene de spiser også.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #113 Skrevet 19. november 2008 Nei, det er ikke stor forskjell i dyrevelferden. Har du lest noe om f.eks. produksjon av egg og kylling? Kyling og høns vil jeg påstå er de mest midhandlede dyra i vårt samfunn. Og det er faktisk mange dyr som skal bli mat som utvikler atferdsforstyrrelser også. F.eks. suger kalver på inventaret fordi den er tatt fra mor samme dag den ble født, og griser kan finne på å tygge av seg halen. Poenget mitt er ikke at det er greit å gå med pels, det er avskylig. Det er at det å spise kjøtt fra det idustrialserte landbruket (ja nesten all kjøttet, egget og melken kommer fra industrialisert landbruk) er tilnærmet like ille. Og det er også unødvendig ettersom Vi ikke trenger kjøtt, egg og melk for å spise god og sunn mat som dekker næringsbehovene våre. Så de som synes pels er avskyelig burde kanskje tenke mer over de andre animalske produktenene de spiser også. Helt enig, det er mange dyr som lider. Det var et program om industrialisert landbruk for 1 år siden. Helt ille og mye verre en det som ble vist på tv for en uke siden.
Silmarill Skrevet 19. november 2008 #114 Skrevet 19. november 2008 NEI, det er IKKE greit med pels! Hva skal vi med pels egentlig? Som om vi ikke kan la være å fryse dersom vi kler oss i annet enn pels! Galskapen må stoppes!
Gjest Mia Elisabeth Skrevet 19. november 2008 #115 Skrevet 19. november 2008 Hei , for alle dere som er så veldig facinert av pels. Jeg må bare spørre dere om noe, hva med å tenke på at pelsen du går med har en gang vært et liv ? Pelsen du går å skryter av har faen meg vært et dyr som er livsredd for mennesker nå? og vet dere hvorfor ? Fordi dere skal slakte dem for mat og pels. Jeg mener Ja ok , jeg er ung jeg vet det. Jeg er bare fjorten år, jeg går forsatt på skole men hey, det betyr ikke at jeg ikke har lært noe de 8 åra jeg har gått der. Jeg har tilogmed vokst opp med scæferhunder rundt meg og elsker hvert minnutt jeg får med et dyr. Tenk om det hadde vært deg som hadde gått rundt å vært redd for at du skulle dø og bli drept neste dag. Jeg bare sier det , ligg unna.
Silmarill Skrevet 19. november 2008 #116 Skrevet 19. november 2008 (....) jeg er ung jeg vet det. Jeg er bare fjorten år, jeg går forsatt på skole men hey, det betyr ikke at jeg ikke har lært noe de 8 åra jeg har gått der. Ingen som sier at unge mennesker ikke forstår at pelsoppdrett er dyremishandling! Det å betale for pels er med på å støtte dette unødvendige og skrikendes plagget som er blitt skrelt av et stakkars dyr etter at det har lidd i et helvete. http://www.dyrevern.no/Emner/pels/307
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #117 Skrevet 19. november 2008 Jepp, det er greit. Ser ingen prinsipiell forskjell mellom å bruke dyr til kjøttproduksjon eller til pelsindustrien.
Gjest Gjest_Vanja_* Skrevet 19. november 2008 #118 Skrevet 19. november 2008 Jepp, det er greit. Ser ingen prinsipiell forskjell mellom å bruke dyr til kjøttproduksjon eller til pelsindustrien. Forskellen er vel den at mat trenger vi, mens pels til å holde varmen trenger vi ikke. Ser hva du mener da menneske kan overleve fint uten kjøtt også. Uansett så er kjøttindustrien mere "matnyttig" enn pelsindustrien. Vil nå tro at slakteriene også er mere humane enn det pelsindustrien er.
Gjest Caya Skrevet 19. november 2008 #119 Skrevet 19. november 2008 Forskellen er vel den at mat trenger vi, mens pels til å holde varmen trenger vi ikke. Ser hva du mener da menneske kan overleve fint uten kjøtt også. Uansett så er kjøttindustrien mere "matnyttig" enn pelsindustrien. Vil nå tro at slakteriene også er mere humane enn det pelsindustrien er. Vi trenger ikke kjøtt. Det er helt unødvendig. Da jeg ble veggis ble jeg overrasket over hvor lett det var. Det handler ikke om at vi bare kan overleve, men vi kan faktisk også spise variert og velsmakende mat hver dag også Har aldri spist så mye god mat som nå jeg. God (kjøtt)smak er ikke noe bedre mål for utnytting og drap enn fin jakke. Jeg ser ingen forskjell i dyrevelferden til kylling- og eggproduksjon og pelsoppdrett. De andre dyra i landbruket ligger ikke langt unna heller. Gå inn på linken Silmarill la ut om pels og les litt om det som står om landbruket på siden der. Det er ikke hyggelig lesning. Når det er sagt så var jeg som nevnt en av de som spiste kjøtt selv og var imot pels, så jeg skjønner at det er adskillig mer krevende å ta et oppgjør med egen kjøttspising enn å være imot pels. Men det er langt fra umulig å være konsekvent i å ikke støtte opp om unødige utnytting og drap av dyr.
cilipili Skrevet 20. november 2008 #120 Skrevet 20. november 2008 (endret) Det er på INGEN måte ok med pels!! Hvorfor noen vil ikle seg andres hud er meg totalt uforståelig! Jeg synes det er meningsløst uansett hvordan dyrene har det. Hadde de hatt det fantastisk ville det vært like idiotisk å drepe dem for huden deres. Men at de lever som de gjør, gjør det bare enda jævligere. Hver gang jeg ser en dame med pels lue og pelskåpe har jeg lyst å gå bort å si : "Er huden din så forbanna stygg at du må drepe uskyldige dyr for å få deg en ny?" Blir så forbanna ( Oi! Så at jeg har visst svart før. Blir visst ganske sint, ja) Endret 20. november 2008 av cilipili
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå