Gå til innhold

Greit med pels?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser at dette med jevne mellomrom dukker opp, og da gjerne som avsporinger i andre tråder.

Derfor spør jeg; synes dere det er greit å gå med pels?

Og dersom dere er prinsippielt motstander av det, skiller dere på ulike dyr eller andre kriterier (om det er naturlig husdyr, rovdyr, vilt/ikke vilt o.l.) ?

Kjør debatt.

:popcorn:

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Jeg har problemer med pels, av dyreetiske årsaker. Saueskinn går greiere, siden resten av dyret også blir benyttet. Jeg har også større kvaler når det gjelder pels fra oppdrett enn pels fra ville dyr.

Gjest gammel veganer
Skrevet

Av dyreversmessige og miljøvernsmessige årsaker spiser jeg ikke kjøtt, eller andre produkter fra dyr så for meg å bruke pels/skinn/ull blir helt feil.

Men jeg ser på mange måter ikke noe galt i det i seg selv om det er fra kjæledyr el, men siden det vil være umulig å skille mellom de ulike formene for pels/skinn i forbifarten blir jeg skeptisk med tanke på reklameverdien det eventuelt har for “vanlig” pels.

Så jeg er jevnt over motstander av pels, i det moderne samfunn.

Skrevet

Jeg skiller mellom ulike dyr - jeg synes det er ok å gå med skinn/pels fra husdyr som ku, gris, kanin og sau, f eks - fordi jeg spiser kjøtt. Samtidig er det vel ikke til å komme fra at ikke alle disse dyra har hatt det ok heller, og at mye av skinnet kommer fra land hvor i hvert fall ikke jeg har kontroll med hvordan dyra har levd eller hvor mye skog som er hogd for at de skal kunne beite...

Jeg synes IKKE pels fra rovdyr i oppdrett er ok, fordi dette dyreholdet etter min mening er helt på tvers av dyrets behov (jeg har også tilbrakt noen dager i reve- og minkoppdrett og sett hvordan de har det). Det burde rett og slett vært ulovlig, eller størrelse på bur burde vært mangemangedoblet. Å kjøpe slik pels brukt ser jeg derimot ikke noe stor etisk problem med, og jeg hører heller ikke til dem som løper bort og kjefter opp folk som går med pels, selv om jeg ikke legger skjul på meningene mine i en diskusjon.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Dersom man kan garantere at dyret som eide pelsen fikk leve et naturlig liv, ikke ble skutt under rovjakt eller levde i trangt bur eller på annen måte ble mishandlet ville jeg ikke hatt problemer med det.

Jeg kjente en som hadde en norsk (!) ulvepels og var veldig stolt av det. Vedkommende ble noe flat i trynet da jeg fortalte hvorfor det var uetisk (det var forbudt med ulvejakt allerede den gangen ja).

Dyr som jeg likevel spiser - slik som ku, gris, sau, etc - ser jeg ikke problemet med å ha skinn fra.

Dyr som er total fredet i hele verden vil jeg naturligvis ikke ha skinn fra og hvis jeg skulle hatt det skulle det selvsagt vært med sertifisering (som viser hvordan/hvorfor dyret er drept på lovlig vis).

Så ja jeg har faktisk tatt stilling til dette.

Endret av Blondie65
Skrevet

Jeg bare lurer på en ting:

Dere som er motstander av pels fra dyr som er holdt i bur - spiser dere kylling og egg?

Skrevet (endret)

Jeg har ingeting imot pels..har ingen selv, men det fordi det ikke er helt min stil. (men jeg har seleskinn-støvletter)

Endret av ToveM
Skrevet

Jeg har ikke noe mot bruk av pels. Det jeg har noe i mot er dårlig dyrehold, og dyrevernere som ikke tenker lengre enn nesetippen sin og slipper ut stakkars bur-dur, men som sulter ihjel på utsiden av farmen da de ikke kan leve i det fri... Snakk om dyremishandlig fra dyrevernere sier jeg bare.

Jeg syns det er forkastelig med dyr som blir behandlet dårlig. Men lever dyrene på en måte som gjør at de ikke lider. Dvs nok mat og rene bur, ja da syns jeg faktisk det er ok. Jeg syns da faktisk det er værre å spise kylling og egg fra fugl som lever innendørs.

Selv har jeg lenge ønsket meg en kort rød reveskinnsjakke av min mann som skyter rev på vinteren. Dette syns jeg bare er å ta nytte av et skinn som ellers ville forvitret i naturen, for dyrene blir skutt uansett.

Vil bare helt til slutt (som en liten utstikker av tråden) si at jeg har mistet all respekt for vegeterianere som kjefter meg huden full fordi vi spiser mye vilt fordi dyrene er så søte. De har misforstått noe vesentlig om de syns det er bedre å spise fjøsmarinert ku enn å spise friske raske og lykkelige rådyr...

Skrevet

Jeg bruker ikke pels. Ikke syns jeg det er noe fint, og ikke syns jeg det er noe særlig med oppdrett i slikt henseende.

Men jeg spiser egg og kylling da :sjenert:

Skrevet
Jeg har problemer med pels, av dyreetiske årsaker. Saueskinn går greiere, siden resten av dyret også blir benyttet. Jeg har også større kvaler når det gjelder pels fra oppdrett enn pels fra ville dyr.

Veldig i det du sier her. :) Det blir feil å slakte et dyr kun for å gå med pelsen deres, noe som ikke er livsviktig. Derimot er det mange som ser på kjøtt som livsviktig, og slakter man et dyr (f.eks sau) for kjøttet, kan man også bruke skinnet.

Dere som er motstander av pels fra dyr som er holdt i bur - spiser dere kylling og egg?

Jeg spiser kun egg fra en gård hvor jeg _vet_ at dyrene har blitt behandlet bra og fått gått fritt. Jeg spiser også kun økologisk kylling, om jeg først spiser det.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er helt konsekvent eller at jeg har nok kunnskap. Men jeg er i mot ren pelsdyroppdrett, da jeg syns det strider mot dyrenes natur (spesielt siden de er rovdyr) og det er dårlig ressursutnyttelse. Jeg syns det blir noe annet med pels fra dyr som allerede skal brukes til kjøtt. Samtidig spiser jeg ikke kjøtt selv, bl.a. fordi jeg er i mot hvordan store deler av kjøttindustrien drives. Når det er sagt, så eier jeg ikke noe saueskinnspels og har veldig lite i skinn (om noe). Men jeg merker at jeg er mye mildere innstilt til det. Når man først slakter et dyr for å spise, så mener jeg det er bra å utnytte hele dyret, framfor å kaste det og produsere noe kunstig.

Men er det noen som vet om i hvor stor grad man utnytter skinn og pels fra dyr som brukes i matproduksjon? Går det mye til spille? Jeg tar det også for gitt at de ikke fins egne sauer som kun brukes til pels, og ikke til spising(?).

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja - fra frittgående høns. :)

Skrevet

Spiser økologiske egg, ikke konvensjonelle, og ville også valgt økologisk kylling om det var å få tak i her (forøvrig går broilere stort sett "løse" i et stort driftsrom, uten at de nødvendigvis har det veldig bra...). For min del går det ikke bare på bur, men burstørrelse og ivaretagelse av dyrets instinkter - jeg mener at et rovdyr har større behov for avstand til dyret ved siden av, territorium som er mer enn et A4-ark med netting osv, enn en høne eller kanin, men ja, jeg har også problemer med å forholde meg til fjørfeindustrien, men siden jeg ikke er vegetarianer og også vil unngå å spise mye kjøtt av storfe og svin, er det vanskelig å holde seg helt unna kylling - men et dilemma er det. Uansett er dette en problemstilling som kompliseres av at mesteparten av klærne man kjøper i skinn, pels og ull ikke er produsert i Norge.

Skrevet

og ingen av dere som hater pels har noen gang kjøpt en skinnjakke, en skinnsofa/stol og har aldri eid en dunjakke eller en dundyne?

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er helt konsekvent eller at jeg har nok kunnskap. Men jeg er i mot ren pelsdyroppdrett, da jeg syns det strider mot dyrenes natur (spesielt siden de er rovdyr) og det er dårlig ressursutnyttelse. Jeg syns det blir noe annet med pels fra dyr som allerede skal brukes til kjøtt. Samtidig spiser jeg ikke kjøtt selv, bl.a. fordi jeg er i mot hvordan store deler av kjøttindustrien drives. Når det er sagt, så eier jeg ikke noe saueskinnspels og har veldig lite i skinn (om noe). Men jeg merker at jeg er mye mildere innstilt til det. Når man først slakter et dyr for å spise, så mener jeg det er bra å utnytte hele dyret, framfor å kaste det og produsere noe kunstig.

Men er det noen som vet om i hvor stor grad man utnytter skinn og pels fra dyr som brukes i matproduksjon? Går det mye til spille? Jeg tar det også for gitt at de ikke fins egne sauer som kun brukes til pels, og ikke til spising(?).

Sau oppdrettes i første rekke med tanke på kjøttet og ullen. Ullen klippes flere ganger i løpet av sauens levetid. Når det gjelder skinnet er det fra slaktesau (altså kjøttproduksjons biprodukt).

Hilsen Blondie - oppvokst på landet

Gjest Blondie65
Skrevet
og ingen av dere som hater pels har noen gang kjøpt en skinnjakke, en skinnsofa/stol og har aldri eid en dunjakke eller en dundyne?

Joda - men da er det ku/kalveskinn eller svinelær eller saueskinn.

Gjest gammel veganer
Skrevet
Jeg tar det også for gitt at de ikke fins egne sauer som kun brukes til pels, og ikke til spising(?).

Om jeg husker rett er merinosauen i hovedsak avlet for ullproduksjon, og der er det kjøttet som blir “avfallsprodukt”. I praksis vil jeg tro det da vil si dyrefor og farseprodukter.

Kan omtrentlig sammenliknes for eksempel belgisk blå (ku) som er kjøttfe, men antar skinnet kan brukes.

Gjest gammel veganer
Skrevet

Ikke i voksen alder nei. Hva jeg ble kledd i som barn vet jeg lite om ;)

Skrevet
Joda - men da er det ku/kalveskinn eller svinelær eller saueskinn.

Og det er du 100% sikker på! Når du kjøper sko i utlandet eller belter er du sikker på at det er denne type skinn du kjøper da?

Skrevet

Jeg har to pelsjakker. Det ene er en ulveskinnsjakke som jeg har arvet etter en tante, og det andre er en jakke som jeg fikk av bestemoren til en fransk venninne, og som hun selv brukte da hun var ung i Paris på 40-tallet. Jeg vet ikke hva slags pels det er, men den er muligens laget av minkhaler.

Jeg har ingen skrupler med å bruke disse jakkene. Etter mitt skjønn er det ikke mer etisk å kaste dem enn å bruke dem, når de nå først eksisterer. Jeg skjønner argumentet med at man bidrar til å legitimere pelsbruk dersom man går med pels, samt at man er med på å opprettholde en mote, men jeg vil ikke akkurat si at jeg føler meg så veldig moteriktig når jeg har dem på. :fnise:

Det hender jeg får stygge blikk når jeg går med jakkene, og det synes jeg er helt greit. Jeg står for at jeg bruker dem.

Jeg ville derimot aldri kjøpt pels selv, og slik sett bidratt til å opprettholde en grusom industri. Jeg synes det er fullstendig forkastelig å drive med pelsdyroppdrett, og likeledes å skyte ville dyr bare for pelsen sin del. Dette høres kanskje dobbeltmoralsk ut, da jeg jo bruker pels selv av og til, men jakkene jeg eier ville blitt kastet eller hengt på loftet dersom jeg ikke hadde overtatt dem, og som sagt synes jeg ikke at dét nødvendigvis er så mye bedre etisk sett enn at jeg bruker dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...