Gjest Gjest_Sol_* Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Hvilken hånd bruker dere forlovelsesringene og gifteringene på? Tradisjonelt har man jo brukt høyre hånd her i Norge, men mitt inntrykk er at flere og flere setter ringene på venstre hånd? Hvilken hånd har dere ringene på?
SøsterLiten Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 heisann! jeg har min forlovelses ring på høyre hånd og vi kommer til å sette gifteringene våre på venstre. det vi tenkte var at hvis du setter forlovelsesringen din på høyre hånd så lover liksom deg bort, og når du setter gifteringen på venstre så har du gitt deg bort siden hjertet er på venstre side... see? men for å være helt ærlig så tror jeg det er blitt litt sånn hver sin smak og sak jeg! gjør det som føles mest behagelig og naturlig ut for deg! og GLED deg! :rødme:
Gjest Linn24 Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 vi setter den nok på høyre hånd. er det ikke det som er vanlig i norge? :klø: ikke det at man må følge det som er vanlig da
Gjest *marie* Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Hei, Vi har forloveseringene på høyre hånd fordi det følte mest naturlig for oss, liker tanken på at det går en åre rett fra høyre ringfinger og til hjerte... selv om de har funnet ut at dette ikke stemmer allikevel. Kommer også til å ha gifteringen på høyre hånd, skal da ha den ytterst
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 I Norge er tradisjonen å ha ringen på høyre hånd, men i mange andre land har man den på venstre. Jeg må ikke følge alle tradisjoner, men dette har nok vel så mye å gjøre med at jeg har en motstand mot å følge amerikanske tradisjoner, som det blir stadig flere av.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 I en del land er det vanlig å ha ringen på venstre hånd når man er forlovet og skifte til høyre når man blir gift. I Norge er tradisjonen at man har forlovelsesring/giftering på høyre hånd. Har man ringen på venstre hånd får man gjerne spørsmålet om man er forlovet med en svenske
*Emma* Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 Jeg har min på høyre. Mannen har sin på venstre. (Han bestilte litt for trang ring og da passer den best på venstre...for han gidder ikke fikse den.)
Gjest -eline- Skrevet 19. september 2007 #8 Skrevet 19. september 2007 Vi har forloveseringene på høyre hånd fordi det følte mest naturlig for oss, liker tanken på at det går en åre rett fra høyre ringfinger og til hjerte... selv om de har funnet ut at dette ikke stemmer allikevel. Det er den venstre hånd som har "Vena amoris", ikke høyre hånd. I Norge (og en god del andre land) er det som sagt mest vanlig å ha ringen på høyre hånd, som igjen har noe med at den venstre hånden blir sett på som ondsinnet/lumsk (det latinske ordet for venstre er 'sinistra' elns - som igjen det engelske ordet 'sinister' kommer fra) og at man derfor ønsket å ha ringen på den høyre hånd.
hello kittyen Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 Me trodde me gjore de heilt spesielt når me satte forlovelsesringane på venstre hånd, vise seg ittepå at de faktisk e ganske så vanligt i andre land Me har valgt venstre hånd fordi de e nærmast hjerta :rødme:
Susan Sto Helit Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Har gifteringen på høyre hånd. Er veldig motstander av å følge utenlandske tradisjoner når vi har like gode norske tradisjoner.
-Alvildebrud- Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Har gifteringen på høyre hånd. Er veldig motstander av å følge utenlandske tradisjoner når vi har like gode norske tradisjoner. det kan være mange grunner til at man velger å følge en annen tradisjon, enn den man har her "inne" på KG, vet du kanskje bruden eller brudgommen er fra et annet land, eller til og med de bor i et helt annet land enn Norge?? Norge og nordmenn er liksom ikke beskyttet for andre influenser og tradisjoner enn sine egne. Godt er det!
BenedicteK Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 vet ikke hva som er riktig, men vi har forlovelsesringene på høyre hånd. vi hadde dem i utganspunktet på venstre, men når vi spurte svigermor hva som var rett så sa hun høyre, og at hvis man hadde den på venstre betydde det at man ikke egentlig mente at man ville være forlovet.... tror ikke akkurat den delen stemmer, men men. vurderer å bytte når vi gifter oss, for det er jo mye mer praktisk å ha en ring på venstrehånden fordi den blir mindre brukt.
Susan Sto Helit Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 det kan være mange grunner til at man velger å følge en annen tradisjon, enn den man har her "inne" på KG, vet du kanskje bruden eller brudgommen er fra et annet land, eller til og med de bor i et helt annet land enn Norge?? Norge og nordmenn er liksom ikke beskyttet for andre influenser og tradisjoner enn sine egne. Godt er det! Det at jeg er motstander av å følge andre tradisjoner enn norske når det finnes likeverdige norske tradisjoner bør da ikke ha noe å si for hvordan andre velger? Om de har andre tilknytninger enn Norske behøver da ikke ha noe å si for hva de velger. Det viktigste er vel at de føler seg fornøyde med eget valg.
Gjest Elfrida Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Men eh...hjertet er ikke på venstre side altså. Det ligger ganske akkurat midt på, men det venstre hjertekammeret er litt større enn det høyre. Viktig å vite hvis man er nødt til å utføre hjerte-lungeredning på noen...du må trykke midt på brystet!
X-up Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Vi har ringene på venstre hånd! Nærmest hjerte....
Gjest Elize Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Vi har ringene på høyre hånd. Mest fordi det er tradisjon i nprge og jeg er glad i tradisjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå