Daisy Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Har et raclette-jern som har stått i kjelleren siden jeg fikk det, men nå tenkte jeg å lete det fram neste gang jeg skal ha jentejuntaen på besøk, dvs. neste uke...... Fant nemlig raclette-ost på tilbud Er det noen som er vel bevandret i hvordan man lager/serverer dette? Vanskelig å finne noe i vanlige oppskriftsdatabaser, så jeg stoler på å få hjelp her
Lilith Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Det er superenkelt. Du ordner små boller/fat med ting som kan grilles, feks forskjellige typer kjøtt, pølsebiter, poteter, etc. Dette plukker folk og griller på risten øverst på racletten. I de små 'spadene' legges osten og smeltes. Osten helles over de grillede kjøttbitene på tallerkenen til slutt. Nam!
Cata Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 Kok poteter og server sammen med smeltet racletteost, sølvløk, sylteagurk og salt pølse. (Slik fikk jeg i allfall servert raclette i Sveits.)
Pemille Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Det er mange måter å spise raclette på. Jeg serverer gjerne raclette og det er alltid en stor suksess. Dette er hva jeg kjøper inn og lager: Racletteost eller port salut Norveiga eller Jarlsberg til de som liker litt mildre ost Tomater i skiver Finhakket løk Hermetisk mais Fersk champinjong i skiver og kanskje Paprika Broccoli og andre ting man kommer på der og da Dette putter man i skuffene med ost over. Pass på at de ikke blir for fulle, det bør ikke renne ut og smelte i maskina. Oppå steker man biffkjøtt, kyllingkjøtt og/ellers svinekjøtt i terninger, champinjong og loffskiver. Man kan ha litt hvitløksmør på loffen og om man vil, litt rømme eller fløte i skuffene. Jeg veksler mellom å ha kokte poteter eller faktisk fløtegratinerte poteter ved siden av. Det er litt overkill med fløtegratinerte, men det er jo så godt. Blir et ganske kaloririkt måltid, så det er ikke altfor ofte jeg lager det. Men det er fantastisk godt! Dette er en variant jeg har kommet frem til i forhold til hva jeg liker godt. Vet at en venninne stort sett har kokte grønnsaker ved siden av, smelter kun ost i skuffene, og steker kun større kjøttbiter oppå. Lykke til! Det blir sikkert en suksess. Husk å bruke trekniver eller tregafler på teflonbelegget.
Gjest Ansjoni Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 (endret) . Endret 20. september 2009 av Ansjoni
onyx Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 Kok poteter og server sammen med smeltet racletteost, sølvløk, sylteagurk og salt pølse. (Slik fikk jeg i allfall servert raclette i Sveits.) Jepp, det er den klassiske varianten. Jeg lager den slik, men har gjerne en salat av gode tomater, agurk og rødløk ved siden av + litt kjøtt og grønnsaker til å steke på steinplata mitt raclettjern har. Spekemat er også godt, og bruk gjerne små nykokte mandelpoteter.
Knøttet Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 Vi fikk Raclettejern til bryllupet, så denne tråden må jeg abbonnere på! :-D
onyx Skrevet 19. september 2007 #8 Skrevet 19. september 2007 Fysjom, denne tråden ble slik en fristelse at nå har jeg planlagt fjelltur i helgen så jeg kan spise raclette etterpå med god samvittighet! Og røkt ost er faktisk veldig godt til raclette! *skrive handleliste*
Brunhilde Skrevet 20. september 2007 #9 Skrevet 20. september 2007 Kok poteter og server sammen med smeltet racletteost, sølvløk, sylteagurk og salt pølse. (Slik fikk jeg i allfall servert raclette i Sveits.) Alt det andre "dillet" folk serverer til gjør den ikke bedre etter min smak, snarere tvert i mot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå