Gå til innhold

Norske barn- og ungdomsbøker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en leseglad familie, og vi har mange bøker. Etter en større sortering, fant jeg ut at vi stort sett bare har de klassiske barne- og ungdomsbøkene. Bortsett fra Svein og Rottabøkene, har vi vel knapt noen norske bøker som har blitt utgitt de siste årene.

Jeg synes ikke det er lett å orientere seg i bokhandlerene (eller i nettbutikker heller) for der er stort sett nye bøker av utenlandske forfattere fremhevet.

Er det noen som har noen tips til oss, vi ønsker oss nemlig masse gode bøker til sene høstkvelder!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber endel med barnelitteratur, og kan på det varmeste anbefale Erlend Loes Kurt-bøker. De er morsomme for både små og store! Loes "Den store røde hunden" er også fin.

Ellers er Kjetil Indregaards bøker om Linus (som barna kjenner fra barne-TV) veldig fine.

Arne Svingens Hubert-bøker er hysterisk morsomme, og jeg ler inni meg bare jeg tenker på Hubert!

Jon Ewo har skrevet morsomme barnebøker om Otto Monster, og det er sagt at de er som skapt for å skape leselyst særlig hos gutter.

Gro Dahle har skrevet noen utrolig flotte, rørende og sterke barnebøker, som tar opp vanskelige ting. Hvis en har lyst til å utfordre seg selv og barna, er disse fantastiske. Men les gjennom først, og tenk litt. "Sinna mann", for eksempel er en av de vakreste barnebøkene jeg har lest. Den handler om gutten Boj. Pappaen hans slår mora. Boka er fin og intelligent, men krever nok litt gjennomsnakking med barna. Den er faktisk skrevet som ei slik samtalebok, på oppfordring fra en familieterapeut. Noen vil kanskje synes at boka er for sterk, men jeg kjenner også pedagoger som synes den skulle være obligatorisk i alle barnehager.

Ellers må jeg jo selvfølgelig anbefale Rune Belsviks barnebøker, Dustefjerten-bøkene er herlige!

Skrevet

Hvilken alder er barna dine, Marillia?

Du har fått fine forslag fra Pilutta. Har du litt eldre barn, kan Phenomena-serien av Ruben Eliassen og Espen Herbert-serien (råmorsomt!) av Bjørn Ingvaldsen passe. Kunstdetektivene av Bjørn Sortland er også fine å lese, spennende og lettlest med fine illustrasjoner.

Du kan få gode tips på www.barnebok.no og på www.lesehulen.no.

Ønskebok åpner på onsdag, der kommer du til å finne lesetips på en ny og lettvinn måte.

Skrevet

Her var det mange flotte tips :)

Bøkene om Otto Monster har vi, tenkte ikke over at det er av en norsk forfatter. Phenomena har vi på lydbøker, og høyt elsket av barna mine!

Barna mine er 9 og 11 år, så noen av bøkene passer bedre for litt mindre barn, men jeg tar gladlig i mot alle slagt tips - nevøer og nieser skal nemlig få harde pakker til jul.

Nå er det bare å skrive ønskeliste, og så får vi bestille mange bøker! Tusen takk til dere begge, dere har reddet høsten vår!

Skrevet

Ville bare si hvor utrolig fint jeg synes det er med foreldre som deg, som vil ha nye bøker til barna sine. Misforstå meg rett, klassikere er fine å lese, og det er gjerne en grunn til at de har klassikerstatus, men foreldre flest leser for lite ny norsk skjønnlitteratur for sine barn. Og den nye litteraturen gjenspeiler jo gjerne dagens barns virkelighet på en veldig bra måte! :)

Skrevet

Jeg har veldig sansen for Sigbjørn Mostue og hans "Alvetegnet" -triologi (siste boka kommer før jul). Bøkene er utrolig spennende,både som vanlig bok og som lydbok, de har veldig godt språk og så syns jeg det er spesielt gøy at han bruker vesner fra norsk mytologi. Hvis barna dine likte Phenomena så vil nok disse også falle i smak.

Bjørn Sortland skriver også glimrende for barn/ungdom og har en serie "detektivmysterie"-bøker. Og så er bøkene om Pitbull-Terje av Endre Lund Eriksen også veldig anbefalelsesverdige. Kaaanskje er det litt for tidlig for dine barn, men de er vel verdt å sjekke ut.

hilsen froulou, ungdomslitteraturansvarlig i bokhandel. :)

Skrevet

I likhet med Ciara må jeg berømme deg for å prøve å finne nyere norsk litteratur. :) Husk også på at det er mange flotte fagbøker for barn og unge. Syns det er mye fristende hos bokhandleren for tida, ta med ungene dit, da vel!

Skrevet

Nå har vi bestilt mange bøker, og gleder oss til pakken(e) kommer! Alvetegnet er vel det som ungene gleder seg mest til. De fikk velge en del bøker hver, og så valgte vi noen i sammen. Videre har jeg notert navn på en del bøker som skal ende under juletreet.

Jeg gleder meg mest til Bjørn Sortlands bøker om detektivmysterier, særlig fordi vi skal snart besøke en av storbyene han skriver om. :sjenert:

Som jeg skrev i hovedinnlegget synes jeg det ikke er så lett å orientere seg i bokhandelen. Som regel er det Harry Potter som står fremst, og så må man lete litt selv. Og det er mer som å lete etter nåla i høystakken - særlig når man ikke leser så ofte om norske forfattere i media, i alle fall ikke på samme måte som en del utenlandske forfattere. Det er lettere å kjøpe bøker man har hørt eller lest omtale, og/eller om forfatteren. Dessverre så er det mange gode norske forfattere som ikke får sin fortjente oppmerksomhet. Det er i alle fall spennende med norsk litteratur også, derfor er det supert at jeg har dere som kommer med så gode tips! Tusen takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...