Gå til innhold

Hjelp!

♥Mirella♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage marsipankake til i kveld, nå har den stått 30 min i ovnen på 175 grader, den har vokst helt ut av proporsoner og er sprø på toppen og "vannete" inni...

Hva har jeg gjort galt?

(Haster litt) :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes rart ut. Hvis du poster oppskriften og fremgangsmåten din så blir det litt lettere å vurdere hva som kan ha gått galt.

Skrevet (endret)

Vispet 5 egg med 3 dl sukker i 20 min.

Rørte deretter i 1,5 dl potetmel og 1,5 dl hvetemel, samt 1,5 ts bakepulver Satte den midt i ovnen på 175 grader, sto i 35 min.

Jeg har lest litt på andre oppskrifter, og ser at 1/2 ts bakepulver er mer vanlig, sto sikkert feil i oppskrifta, tror du ikke?

Ned å kjøpe nye egg og prøve igjen :fnise:

(har delt den nå, toppen smulra bare opp og inni var den seig..)

Endret av Tez
Skrevet

Når du har pisket egg og sukker til eggedosis skal mel og potetmel siktes over og blandes forsiktig inn med en slikkepott eller lignende. Hvis du kjørte mikseren en stund mens du hadde i mel og potetmel kan det være grunnen.

Ellers har du rett i at 1,5 ts bakepulver er litt mye, så det kan godt hende det var det. 1/2 ts er sikkert nok til den oppskriften.

Skrevet

Nei, jeg stoppet mikseren og rørte inn det tørre med en slikkepott. Bare akkurat nok til att jeg fikk rørt inn melet. Prøver igjen med mindre bakepulver ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...