Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller i slutten av mars. Har siden det hatt regelmessig syklus på 28-29 dager. Har vel hatt 3 aktive pp. De andre månedene har den ene vært bortreist på de aktuelle dagene:-( De to siste gangene har jeg tatt eggløsningstester med positivt utslag, men har ikke tempet. Merker ikke noe tegn på EL ( hverken smerter eller slim...)

Vet at vi ikke har prøvd så lenge, men jeg klarer ikke å la være å tenke på om noe er galt...Har så lyst å få en bekreftelse på at alt er som det skal. Tror jeg hadde slappet mer av da :-) Kan man få en time hos gynekolog selv om det ikke er gått 1 år? Privat f.eks? Noen som har noen synspunkter? Råd?

Håper på svar:-)

Hilsen utålmodig og spent prøver

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For meg høres det ut som alt er i orden. Du har hatt regelmessige sykluser siden pilleslutt, og positive eggløsningstester. Hvis du vil bli enda sikrere på at/når du har eggløsning, kan du jo begynne å tempe... Se: www.pernille.info, og www.fertilityfriend.com/www.ovusoft.com

Skjønner godt tankene dine når du lurer på om alt er i orden osv., tror de fleste som prøver har disse tankene på et eller annet tidspunkt. Men, dere har jo bare prøvd i 3 mnd, og det er jo ikke så lenge... "Vanligvis" er det vel aktuelt med gyn-time hvis man har prøvd i ca. 1 år uten å lykkes.

Så mitt råd er at om dere begge er friske og raske, og forholdsvis unge (under 35), så bare prøv videre og _prøv_ å stress minst mulig :) Det kan klaffe i neste pp eller i 9. pp, hvem vet? Vi er dessverre ikke skapt sånn at det klaffer på første forsøk for alle. Uansett ønsker jeg dere lykke til :)

Skrevet
Hei!

For meg høres det ut som alt er i orden. Du har hatt regelmessige sykluser siden pilleslutt, og positive eggløsningstester. Hvis du vil bli enda sikrere på at/når du har eggløsning, kan du jo begynne å tempe... Se: www.pernille.info, og www.fertilityfriend.com/www.ovusoft.com

Skjønner godt tankene dine når du lurer på om alt er i orden osv., tror de fleste som prøver har disse tankene på et eller annet tidspunkt. Men, dere har jo bare prøvd i 3 mnd, og det er jo ikke så lenge... "Vanligvis" er det vel aktuelt med gyn-time hvis man har prøvd i ca. 1 år uten å lykkes.

Så mitt råd er at om dere begge er friske og raske, og forholdsvis unge (under 35), så bare prøv videre og _prøv_ å stress minst mulig :) Det kan klaffe i neste pp eller i 9. pp, hvem vet? Vi er dessverre ikke skapt sånn at det klaffer på første forsøk for alle. Uansett ønsker jeg dere lykke til :)

Takk! :-) Vi er begge friske og unge ( 29 og 35), så jeg satser på at vi har oddsene med oss. Tenker nok litt for mye tror jeg. Blir vel lett sånn når man er veldig klar for en baby :-) Får bare fortsette å prøve og tenke positivt.

Synes det virker så stress med temping. Når i syklusen er det man skal begynne med det? Hadde kanskje vært greit for å finne ut om jeg faktisk har hatt EL. Siden jeg ikke merker noe tegn til det....

Skrevet

Hei igjen!

Det er helt normalt å ha sånne tanker! Kommer nok til å ha det jeg også, når vi starter å prøve i neste måned... Skjønner deg godt, jeg. Positive tanker er bra :)

Jeg er ikke noen mester på temping jeg da... Og du må jo ikke tempe! Tenkte bare at da ville du føle deg litt tryggere på at du har EL. Les på www.pernille.info og se om det er noe for deg, og sjekk ut de andre adressene jeg skrev i forrige innlegg. Er litt å sette seg inn i.

Forresten så er det også helt normalt å ikke ha symptomer på EL. Mange som ikke kjenner/merker det.

Lykke til videre :)

Skrevet

Personlig syntes jeg at dersom man ønsker å finne ut om alt er ok tidlig i prøvetiden, så er det noe man bør gjøre. Trenger ikke være noe stress med det i det hele tatt.

Jeg blir 33 og jeg vet det kan ta tid og få barn, men det trenger jo ikke ta lenger tid en nødvendig. Hvorfor finne ut noe om 1 år, man kunne funnet ut av lenge før, dersom man ønsker det.

Gikk til legen etter første forsøk, og sjekke eggløsning (positive eggløsningtester hjemme trenger ikke bety faktsik velykket eggløsning) progrestron og prolakatinnivå som er viktig ting for at en graviditet skal lykkes. Sendt avgårde mannen for å teste svømmerne og når vi har fått svar på det, bestiller jeg meg en gynekologtime.

Mange leger ønsker ikke ta disse testene fær man har prøvd et år, men det er jo bare å si man har prøvd i et år uten å lykkes;)

Uansett folk må gjøre det som passer for seg, personlig synes jeg ikke det er noe stress å sjekke ut disse tingene og har egentlig avslappet forhold til hele prøvingen.

Kjenner flere par som øsnker veldig barn og har prøvd i årevis før de oppsøker lege og funnet ut at ting ikke har vært optimalt og at derfor nødvendig med en eller annen behandling for å bli gravid. Hadde de gått tidligere kunne de da spart seg for mye unødvendig stress hver måned ved manglende resultat.

Skrevet
Mange leger ønsker ikke ta disse testene fær man har prøvd et år, men det er jo bare å si man har prøvd i et år uten å lykkes;)

Ja, og da blir jo ikke køen enda lengere for de som virkelig har prøvd i over ett år og skal ha utredning! Gjør det da i det minste privat.

Mest sannsynlig så er alt i orden, det tar tid å bli gravid. Hvis du har sex under EL og alt er bra med dere begge så er det fortsatt bare 25% sjanse for at du ble gravid den måneden. Ikke alle egg som slippes er levedyktige.

Lykke til!

Skrevet

Er selvfølgelig enig i at man ikke skal sette seg i kø for utredning på sykehus lenge før det er gått et år. Det jeg snakket om var enkle prøver og undersøkelse man kan ta hos fastlege og gynekolog som kan gi svar på vesentlig ting om ens fruktbarhet.

Skrevet

Det er jo opp til hver enkelt hva man velger å gjøre... Jeg ville bare få fram at det faktisk ikke er uvanlig å prøve i flere måneder før det klaffer, selv om alt er "i orden". Tror det er mange som har slike tanker og bekymringer, uten at det er noe galt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...