Gå til innhold

FLÅTT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag oppdaget jeg en stor gul klump i pelsen på brystet til vår kjæme voffs. Gulgrå, litt større enn en ert. Det var en flått!!! Det var det verste jeg har opplevd, Jeeesus!!!!!

Uansett - pappa fjerna den.. Jeg ble helt sjelven bare av å se på!!! Usj og æsj!!! At et vesen kan være så forferdelig ekkelt!!

Nå har voffs en rød kul, ganske stor... I midten av kulen har han en grå "flekk"... Kan sammenlignes med skorpen i midten av et myggstikk man har klødd hull på.

Er dette farlig???

Og hvor lenge er flåtten der før den blir så stor? Altså litt større enn en grønn ert!!?!?!

Rensa forresten kulen med pyrisept...

Dakar voffs...:(

Anyone..???

Skrevet

Vi har en jakt hund og jeg må ha fjernet titalls med flått. Det er ikke farlig. Men det er lurt å sjekke hunden en gang om dagen for å se om den har fått flått.

Det finnes flått pinsetter, men du kan også bruke vanlig pinsett. Den beste måten å fjerne det på er å ta de med pinset og vri de mot klokka, (altså mot venste) noen ganger for at hode skal løsne og da kan du dra flåtten ut. Vi bruker da å brenne de med lighter og det høres en liten knekk når de er ferdige.

Det blir en liten kul etter flåtten, på samme måte som vi får etter myggen, men det er ikke farlig og går over av seg selv.

Vi har aldri renset kulen etter flåttbitt. Tror ikke det er nødvendlig, men skader nok ikke hvis du foretrekker det.

Hvis den er så stor som du beskriver det (en grønn ert) så har den nok ligget der en stund. Sikkert noen dager. Og begynte å bli godt forsynt. Flått slipper taket når de er velfylt med blod.

Skrevet

Her finner du en artikkel om risikoen som følger med flåttbitt. At 40 - 50% av voksne flått er smittebærere, betyr ikke at risikoen for borreliosesmitte er tilsvarende høy ved ett enkelt flåttbitt og jeg vet ikke om noen hunder som har blitt smittet.

Stort sett er det altså ikke farlig, men symptomene er de samme hos hunder som hos mennesker, så du bør følge med bittstedet de nærmeste ukene. Det heles vanligvis fort og da trenger du ikke bekymre deg.

Jeg har en vandrende flåttfanger av en hund (Langhåret dachs som er i direkte kontakt med vegetasjonen hele tiden og så mye pels at flåtten finner seg godt til rette uten å bli oppdaget :ler: ) og har funnet temmelig mange slike som du beskriver. Når de blir så store, har de sittet litt i underkant av en uke som regel. Hunden min har aldri blitt syk, men de er ekle og dessuten potensielle smittekilder også for mennesker, så jeg har valgt å bruke flåtthalsbånd. Det har fungert svært bra og i følge min veterinær bør det sitte på til ut oktober. Flåtten er nemlig en seiglivet skapning som ikke bukker under før kulden får skikkelig tak.

Skrevet

Vi bruker også flåtthalsbånd til hundene våre - og det anbefales. Jeg har ikke plukket en eneste flått etter at det kom på.

Det verste er når flotten blir så stor at den slipper av seg selv. En enkelt gang fant jeg en slik i kurven hans. Hadde dårlig samvittighet i flere dager etterpå, som ikke hadde merket flåtten tidligere. Det hadde nok ikke vært nok kos de dagene. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...