Gå til innhold

Mitt lille oliventre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte i sommer et lite oliventre (ca 70 cm høyt) som har stått på balkongen og kost seg.

Nå begynner det å bli ganske kaldt her, særlig om natten, og det jeg lurer på da er om det er best for det å stå inne i stuen i vinter, eller om det bør stå et kaldere sted (feks i boden)?

Noen som har noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen personlig erfaring med oliventrær, men her finner du en tråd med mange innlegg fra folk med erfaring og dessuten en del nyttige linker.

Skrevet
Jeg har ingen personlig erfaring med oliventrær, men her finner du en tråd med mange innlegg fra folk med erfaring og dessuten en del nyttige linker.

Supert!

Jeg burde jo kunne klart å google dette selv, men så initiativrik var jeg ikke idag, gitt.

Hjertelig takk for hjelpen :)

Skrevet
Jeg burde jo kunne klart å google dette selv, men så initiativrik var jeg ikke idag, gitt.

Jeg googlet den ikke (Jeg tror faktisk ikke trådene i dette forumet kommer opp når du googler f.eks. "oliventre"), men jeg har lest den med stor interesse tidligere. Forumet den ligger på er forresten helt genialt hvis du har spørsmål om planter og hagestell!

Lykke til med oliventreet! Så vidt jeg har forstått kan de være litt "sære". Hvis du velger å ha det i stuen, tror jeg at jeg ville ha gitt det en dusj med vann på bladene ganske ofte gjennom fyringssesongen. Norsk inneluft om vinteren er nemlig ekstremt tørr, mye tørrere enn selv Middelhavsluft midt på sommeren, og min erfaring er at de fleste planter trives bedre da.

Skrevet

Da takker jeg enda mer for hjelpen, finner ikke tråden på Google nei :)

Oliventreet mitt har oppført seg eksemplarisk siden vi kjøpte det i juni, står ute og får litt regn om det regner, ellers har jeg bare vannet det en gang i uken i den verste tørka her i Trøndelag. Flytter den inn til helgen tenker jeg, og dusjer egentlig alle plantene mine, så får kjøre på med den og :)

Har faktisk ikke sluppet et eneste blad enda, og gror så flott, så blir spennende å se om den liker stua mi...

Er overrasket over hvor godt det har godt med alle plantene vi kjøpte etter jeg flyttet hit i juni, tilogmed duftranken har overlevd, imotsetning til tidligere, hvor alt som kom innenfor min dør, døde! (men så har jeg skjerpet meg og da...)

Skrevet

Du trenger ikke å flytte oliventreet inn enda. Det tåler ned mot -10 ute......

Skrevet (endret)
Du trenger ikke å flytte oliventreet inn enda. Det tåler ned mot -10 ute......

Ja, den tåler vel det i jorda, men min står i en liten potte og jeg er redd jorda og dermed røttene vil fryse totalt lenge før temperaturene holder seg på - 10..... Men kan nok vente en stund enda med å flytte den inn da :)

Endret av Bokormen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...