Gå til innhold

Spyletoalett

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

http://nettv.aftenposten.no/player/player.php?id=5739

Kunne dere tenkt dere å prøve noe sånt som dette?

Jeg stemmer definitivt for ekkelt. Spyling :nei: nei takk. Tviler sterkt på at dette fungerer for oss jenter i alle tider på måneden i hvert fall. Nå har jeg heller aldri skjønt meg på franskmenn og andre som klarer seg uten papir eller med ett stk tørk.

Takk og lov at toalettpapiret er oppfunnet :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er genialt. Toalettpapiret står for en stor del av "trafikken" i kloakken, og det ryker med mye skog som man bare tørker seg bak med.

Men jeg tipper at det koster ganske mye med et sånt toalett, da. Vifter, kullfilter, varmtvannstank, desinfisering, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er genialt. Toalettpapiret står for en stor del av "trafikken" i kloakken, og det ryker med mye skog som man bare tørker seg bak med.

Men jeg tipper at det koster ganske mye med et sånt toalett, da. Vifter, kullfilter, varmtvannstank, desinfisering, etc, etc.

Jepp, og dermed er det ikke sikkert det er så miljøvennlig heller.

Men sånne toaletter er jo gammelt nytt. I Japan har de vært brukt lenge. Denne her var ikke spesielt fancy egentlig (og selve spylegreia så litt uhygienisk ut), jeg foretrekker de toalettene med oppvarmet sete, spyle- OG fønefunksjon, som spiller Beethoven når du trekker ut papiret. ;)

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og dermed er det ikke sikkert det er så miljøvennlig heller.

Men sånne toaletter er jo gammelt nytt. I Japan har de vært brukt lenge. Denne her var ikke spesielt fancy egentlig (og selve spylegreia så litt uhygienisk ut), jeg foretrekker de toalettene med oppvarmet sete, spyle- OG fønefunksjon, som spiller Beethoven når du trekker ut papiret. ;)

"Miljøvennlig" kan være så mangt.

Det er en bra løsning for kloakksystemet i en by. Kloakken blir bestående av mindre fast masse, og det blir mindre komplisert å rense avløpsvannet til en standard som kan slippes ut igjen i miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt dette mange ganger og det er himmelsk forskjell. Det er faktisk ikke ubehagelig og bli dusjet med varmt vann etter å ha vært på toalettet, eller å bli fønet etterpå.

Det er helt ulogisk som vi gjør på berget her!! Dersom man blir antydning til skitten, vasker man seg med en gang, mens avføring...det bare tørkes bort :sjenert:

Dette er langt mer hygenisk og sparer miljøet enormt. På septikanleggene går det med store mengder kjemikalier for å oppløse alt papiret, og dette blir skyldt rett i sjøen etterpå.

Jeg bodde en periode i ørkenen i midt-østen, hvor toalettpapir ikke fantes, istedenfor vasket man seg hver gang med vann fra en vannslange, om man var alltid ren. Tom gamle mennesker luktet ikke som her, fordi man alltid vasket seg etter hver gang man gikk.

Tror dette kan være vanskelig gjennomført i Norge da man kan bli syke av å gå fuktige rundt pga kulden, men ett tørke og fønetoalett er veldig hygenisk på alle måter og miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nettv.aftenposten.no/player/player.php?id=5739

Kunne dere tenkt dere å prøve noe sånt som dette?

Jeg stemmer definitivt for ekkelt. Spyling :nei: nei takk. Tviler sterkt på at dette fungerer for oss jenter i alle tider på måneden i hvert fall. Nå har jeg heller aldri skjønt meg på franskmenn og andre som klarer seg uten papir eller med ett stk tørk.

Takk og lov at toalettpapiret er oppfunnet :rødme:

De brukte da vitterlig toalettpapir i Frankrike det året jeg bodde der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løser dette problemet med alle de som ikke klarer å treffe inni doringen? Det kan jo fortastt være ønskelig å tørke av doringen før man setter seg ned. Jeg var nettopp på ferie og jeg satte meg aldri på do uten å tørke av doringen med dopapir eller våtservietter først. Jeg har ikke lyst til å takke farvell til dopapiret iallefall.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at vann får spyla helt rent bestandig. Tenker jeg holder meg til dopapir og vaskeklut ved behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løser dette problemet med alle de som ikke klarer å treffe inni doringen? Det kan jo fortastt være ønskelig å tørke av doringen før man setter seg ned. Jeg var nettopp på ferie og jeg satte meg aldri på do uten å tørke av doringen med dopapir eller våtservietter først. Jeg har ikke lyst til å takke farvell til dopapiret iallefall.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at vann får spyla helt rent bestandig. Tenker jeg holder meg til dopapir og vaskeklut ved behov for det.

Den optimale løsningen er sitte-på-huk-dass.

Det er mulig man ikke får det helt rent, men sannsynligvis mye renere enn å gni møkka ut med papir. Vi er bare så godt vant til toalettpapiret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

• 2 måneder senere...

En del muslimer bruker både papir og vann når de "tørker og renser seg" etter en nummer 2.

Det er vanlig med spyleslanger på offentlige toaletter i muslimskbebodde land.

Selv liker jeg ikke bidé en gang. Vil ikke bli våt nedover lårene osv nei...

Tørk Tørk Tørk sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk spyledo. Den varmer til og med opp vannet og alt mulig.

...Men vi bruker den aldri!

Jeg har aldri turt å bruke den faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Veronica Mars

Vet ikke om jeg hadde likt å bruke en sånn do, så sånn sett er jeg skeptisk. Men det må være utrolig papirbesparende om alle hadde brukt sånn do da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...