Gå til innhold

Vektstagnasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

La meg begynne med meg selv. Jeg er ei jente i midten av tjueårene. ca 170 høy og veier også ca 70 kilo. All overvekt ligger rundt magen min . Jeg har alltid hatt en mage som jeg skulle ønske var mye mindre.

Jeg begynte å ta dette på alvor i sommer. Jeg kutta kraftig ned på matinntaket. Jeg er veldig glad i mat og spiser mye. Kiloene raste ned. Veide nesten 80 kilo før og raste fort ned ti kilo.

Jeg har nå begynt å spise litt mer normalt. Spiste bare tre små måltid i en periode i sommer. Spiser sunt, men litt mer. I tillegg har jeg nå begynt å trene. Løper en runde på 20 min ca tre ganger i uka og trener Pilates 20 min hver morgen. Alikevel kommer jeg "ikke lenger ned" enn 70 kilo. Jeg føler at jeg ahr mye bedre kondis og er i bedre fysisk form enn før, men skulle gjerne gått ned fem kilo til.

Vil disse kiloene forsvinne om jeg fortsetter slik jeg gjør, eller er det bare det å spise minimalt som funker??

Blir frustrert av dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som opplever det samme som deg, og selv om du spiser sunt, er det gjerne kaloririkt. Man må forbruke mer kalorier enn man inntar for å gå ned i vekt - det er en gyllen regel. Sett opp en plan over hva du har spist for en dag, og hvis du er i middels akitivitet ville jeg ha ligget på 1500 kcal. var jeg deg.

Skrevet

Ofte går det litt i faser, ikke gi opp. Kanskje du burde variere treningen litt mer, legge inn en rolig langtur i uka på rundt en time. Du kan gå fort eller jogge rolig.

Sørg også for nok mat, spis ofte.

Lykke til, og mist ikke motet! :klemmer:

Skrevet

Gratulerer med 10 kg vekttap! Mange anbefaler etter å ha gått ned 10% av kroppsvekt eller mer å stabilisere før man går ned ytterligere , så det er ingen dum idé å la kroppen "venne seg til" den lavere kroppsvekten. Når du nå skal gå ytterlige ned er det en av to ting å gjøre

1) Knipe inn litt mer på maten

2) Trene litt mer/hardere

Det sistnevnte er ofte det letteste og mest behagelige å gjennomføre. Enkelte stagnerer også på grunn av for lavt fettinnhold i kosten, utrolig nok. Men som sagt, når man når et platå er stort sett beste medisin å bare jobbe litt hardere ;)

Skrevet (endret)

Så flink du har vært! :blomst:

Når man har slanket seg, kan man ofte komme til noe de kaller vektterskel. Dvs at kroppen bruker litt tid på å komme ned i vekt, og å venne seg til ny vekt. Jeg har opplevd dette selv, og man må bare være tålmodig. Min vekt sto stille i 6 uker.

Det er flere ting man kan gjøre, bla å kanskje spise mer variert, legge om vaner: bytte ut brødskiven med knekkebrød, spise mer protetin. I tillegg bør man vurdere om man kanskje rett og slett har spist for mye eller for lite. For lite fett er heller ikke bra. Laks, avocado og nøtter er mat som inneholder mye sunt fett.

I tillegg venner også kroppen seg til treningsmengde, så å øke/variere treningsmengden kan også være lurt. I alle fall til du har kommet ned i en trivselsvekt. Man må også huske på at muskelmasse veier 20% mer enn fett, så litt av forklaringen kan også være at du har mistet fett og fått mer muskler.

Lykke til!

Endret av Marillia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...