Gå til innhold

Speltmel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Nå fortiden er det jo så in med speltmel. Siden denne hvetearten tåler mer kan man lage den uten spørytemiddler, altså økologisk. Men er den i seg selv sunnere enn vanlig hvete, eller er den "bare" økologisk??

(Ja, kan hende noe av det jeg skrev var feil, men det er sånn jeg har forstått det)

Endret av jente89
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her står det litt om spelt :

http://en.wikipedia.org/wiki/Spelt

http://whfoods.org/genpage.php?tname=foodspice&dbid=143

Spelt inneholder visst mer næringsstoffer og mineraler enn vanlig hvete, men jeg er usikker på hvor stor forskjellen egentlig er når det gjelder siktet spelt. Dessuten gir spelt lavere GI-verdier enn hvete, og kan stort sett spises av folk med hveteintoleranse, men ikke glutenallergikere/de med cøliaki.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg har følsom mage, og mens hvetemel gir meg magesmerter og oppblåst mage, kan jeg spise spelt helt som normalt. Så jeg har byttet til speltpasta, speltmüsli, og leter etter spiselige speltknekkebrød.

Skrevet

Deception: Vi kjøper noen knallgode speltknekkebrød på Ultra/Meny. De heter "Speltknekkebrød med ost" (finnes også uten ost, tror jeg). Den norske distributøren heter Alternativ mat.

Skrevet

At spelt er økologisk tror jeg ikke er riktig, men man kan kjøpe økologisk spelt.

Mange som er allergisk mot HVETEMEL (altså ikke gluten) kan spise spelt uten å bli dårlig. Det smaler og fungerer veldig likt som vanlig hvetemel.

Skrevet
Deception: Vi kjøper noen knallgode speltknekkebrød på Ultra/Meny. De heter "Speltknekkebrød med ost" (finnes også uten ost, tror jeg). Den norske distributøren heter Alternativ mat.

Å disse er herlig gode!!

Skrevet

Ja, disse speltknekkebrødene med ost er nydelige :) Trenger nesten ikke pålegg på engang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...