Aud Long Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Vi har forlovet oss, og planlegger å gifte oss om noen somre. Hvor mye penger legger en i bryllup? Vi ser for oss om lag 120 gjester, der vi har 3 retter og i stor grad lager mat selv, siden at vi har mange gode ressurser rundt oss. Hvor mye penger bør vi legge i mat, drikke (velkomst, 2 glass vin og cognac) duker,og materiell til bordkort og invitasjoner? Selve lokalet, blomster og klær er utenom. Vi er unge og idealistiske og ønsker å dyrke romantikk med markblomster og dugnad frem mot bryllupet. Selve dagen vil vi ha innleide servitører/hovmester. Antrekk tenker vi å kjøpe utenom på utenlandsreise. Summa sumarum, hva bør vi legge i et bryllup for 120 gjester? Hvilke erfaringer har dere andre gjort? Hva kom som uventede og dyre kostnader? Vi har begynt å spare:)
Lilywhite Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Det er vanskelig å si noen eksakt pris. Selv om du nevner endel detaljer vet jeg fortsatt for lite til å kunne anslå noe sikkert, men med 120 gjester og 3 retters middag blir det nok fort dyrt selv om dere får hjelp av venner etc. Tror også dere må beregne mer enn 2 glass vin til gjestene, hvertfall hvis du ser på drikke utover kvelden... Vi satte oss ned og skrev budsjett selv ganske fort, det bør dere også gjøre når dere har hentet inn priser på ting... Mye lettere å få oversikten da. Vi blir totalt rundt 60 stk i bryllupet og regner med å bruke i overkant av 60 000... Gjennomsnittsprisen på norske bryllup pr i dag ligger såvidt jeg har hørt på rundt 80 000...tror det vil ende på minst 80 000 uansett hvor flinke dere er til å spare ned på unødvendige kostnader/får bekjente til å gjøre ting, hvis dere skal ha så mange som 120 gjester...men det spørs, hvis dere får tak i billige klær til dagen i utlandet kan dere jo spare endel på det også selvfølgelig... Lykke til med planleggingen:)
Gjest nextlife Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 En kuvèrtpris på ca kr.1000,- er normalt å regne. Da kommer bryllupsklær og bryllupsreise utenom.
Gjest Gjest_estrella84_* Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Nå har dere nevnt rimelig høye summer, så mye kan vi nok ikke bruke. Hva er det som er største utgift utover maten? Vi vil sannsynligvis ha selskapet landlig til, der leie av lokale bare er snakk om noen hundrelapper blant annet. Hva er å anbefale av enkeltretter kontra koldbord? (I henhold til gjennomføring ikke pris) Noen som har erfaringer med rimeligere bryllup, opp mot 50`?
Gjest nextlife Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Nå har dere nevnt rimelig høye summer, så mye kan vi nok ikke bruke. Hva er det som er største utgift utover maten? Vi vil sannsynligvis ha selskapet landlig til, der leie av lokale bare er snakk om noen hundrelapper blant annet. Hva er å anbefale av enkeltretter kontra koldbord? (I henhold til gjennomføring ikke pris) Noen som har erfaringer med rimeligere bryllup, opp mot 50`? Leier du et lokale der du har maten selv er dette gjerne ganske dyrt. Mener å huske at du skrev at dere var unge idealister, som satset på mye hjelp rundt omkring og egeninnsats? Hvis dere da leier et lokale, type grendehus, e.l er ikke det så dyrt. Koldtbord er en lur ting, for det første kan du be venner og kjente lage litt hver av maten, (kanskje supplere med litt fra catering), det blir billig. Dessutene genenerer koldtbord ikke så mange servitører som en 3-5 retters, så sparer du litt her. Hvis du i tillegg er et sted du kan ha med deg alkohol selv, er det endel å spare på det. Jeg lager selv en buffèt til vår bryllup (ikke pga økonomi, men er så ekstremt allergisk mot enkelte ting. Skal jeg være trygg på at maten ikke har vært borti noe jeg ikke tåler, må jeg lage den selv, går feks aldri ut å spiser) Skal ha typisk koldtbordretter, samt mye varm "småmat", a là tapas. Har kjøpt inn mye dyre råvare, indrefileter, dyre skinker o.l. Hvis jeg skulle bestilt denne maten , ville kuvertprisen for kun maten blitt ca kr.400-500, med 50 gjester hadde dette blitt borti 25 000. Regner med å komme opp i ca 5000,- for maten, inkl dessert, og da er det dyre råvarer jeg har brukt. Så her er det mye å spare.
Lilywhite Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Største utgift utenom maten blir for vår del i allefall alkoholholdig drikke og brudekjolen... Vårt budsjett ser ca slik ut: Invitasjoner: 500 Vielse: 3700 Leie lokale: 3500 Kjole med tilbehør: 12 000 Brudebukett: 1000 Sminke og hår: 2500/3000 Dress med tilbehør: 5000 Fotograf: 5000 Mat: 12 000 Drikke: 8000 Servitører: 3600 Bordpynt: 2000 Kake: 1500 Håper jeg ikke har glemt noe nå...men dette er som sagt til ca 60 gjester, hvorav 30-40 til middag... Blir ca 60 000 i utgifter...kanskje litt mer, hvis vi f eks leier veteranbil og tilbringer bryllupsnatten på hotell...har ikke bestemt oss for det ennå... Det du kan spare ned på av de utgiftene vi har satt opp er jo: Få en venninne til å sette opp håret/sminke, få bekjente til å servere. Lage brudebuketten selv. Kjøpe klærne billigere i utlandet (som du selv skrev). Få en bekjent til å ta bilder. Og så er det vel billigere å gifte seg i kirken enn gjennom HEF tror jeg.... Eneste "sparetipset" vi har brukt foreløpig er å få venner og familie til å lage andre kaker enn selve bryllupskaken...
Gjest Gjest_Estrella84_* Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Takk for svar. Veldig ok at dere kommer med så konkrete summer, og hvor mye som brukes på de ulike postene. Det sannsynlige er grendehus med egen mat(har dyktige kokker i nær familie) og tenker å kjøpe inn alkohol selv. Hovedutfordringen er å få evt koltbord/mat til å være mest mulig klar dagen før, slik at nær familie ikke blir stående på kjøkkenet under bryllupet. Kjenner at jeg begynner å flede meg, selv om at det er lenge til ennå. Kjekt å begynne forberedelsene tidlig.
Gjest nextlife Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 (endret) Takk for svar. Veldig ok at dere kommer med så konkrete summer, og hvor mye som brukes på de ulike postene. Det sannsynlige er grendehus med egen mat(har dyktige kokker i nær familie) og tenker å kjøpe inn alkohol selv. Hovedutfordringen er å få evt koltbord/mat til å være mest mulig klar dagen før, slik at nær familie ikke blir stående på kjøkkenet under bryllupet. Kjenner at jeg begynner å flede meg, selv om at det er lenge til ennå. Kjekt å begynne forberedelsene tidlig. Ønsker deg lykke til i forberedelsene. Vi bestemte oss, og har kun planlagt i knappe 2 mnd, men er sikker på at det skal gå bare bra likevel. Nå er det kun 10 dager igjen for vårt vedkommende. Jeg regner med å bruke hele dagen før på kjøkkenet, men da er alt klappet og klaert, slik at kjøkkenhjelpa bare har å varme den maten som serveres varm, og sette maten frem! Endret 18. september 2007 av nextlife
Gjest Linn24 Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Det er så individuelt. vi regner med 60 gjester, og har satt et budsjett på 100.000. (spørs om vi klarer å holde oss innenfor det) nå var vi så heldige å få et nydelig lokale m/ servitører, bordpynting og til og med blomster til lokale (de bestiller ut i fra brudebuketten) "gratis." Eneste vi skal betale for der er 3 retters middag til gjestene også skal vi ha åpen bar. Ho sa at det aldri er noen som har klart å komme over 1000,- pr kuvert. så da blir det ca 60.000,- der iallefall. +++ alt det andre, kjole, dress, fotografering, frisør, hotell osv.... blir fort penger av det. :kaffe:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå