Gå til innhold

Har jeg rett til å bli potte sur?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fruen_*
Skrevet

Kort fortalt: Jeg sliter med ryggsmerter ++ Stod nå i sted krumbøyd og støvsuget trappen, noe som var smertefullt, men som måtte gjøres. MAnnen kom inn døren, så at jeg stod slik, og tråkket forbi meg med SKITNE GJØRMETE SKO!!! (Var ute og jobbet i hagen). Jeg stoppet ham, og spurte hva i alle dager han tenkte på. Han mente det var helt ok å gå inn, for han skulle bare hente noe... Jeg ble sint, han sintere, og nå har han tatt bilen og kjørt sin veg. Jeg må ta trappen på nytt... Kjenner jeg er kjempesinna - har jeg rett til det? Han er nok enda surere, noe jeg mener han ikke har grunn til... Hva mener dere?

Det er jo %¤#"==")¤ vanskeligere å oppdra mannen enn barna!!! :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde nok blitt rimelig vanskelig ja, om han i full viten og vilje trampet inn på nyrengjort gulv i grisete støvler!! Uten tvil, så skjønner godt at du blir pottesur jeg.

skjønner ikke helt hva han blei sur for, ville han likt det om du trampet rundt oppi det han nettop hadde jobbet med og ødelagt det helt?

Skrevet

Hadde mannen gjort noe sånt skulle han søren meg fått vasket det bort selv! Jeg hadde satt bøtta klar til han til han kom hjem!

:kjefte:

Skrevet

Hadde ikke giddet å bli sint. Jeg hadde skrudd av støvsugeren, smilt søtt og sagt: - Du tar resten av støvsugingen, kjære. Så hadde jeg slappet av med en bok.

Skrevet

"Rett til å bli sint". Hm..det er en tankegang jeg ikke helt liker.

Man kan selvsagt si at du hadde rett til å bli sint. Men da må en nesten også si at han også hadde rett til å bli sint, siden du ble sint på han?

De fleste forhold blir bedre om en ikke er så forbaske opptatt av hvem som har rett, og hvem som tar feil.

I dette tilfellet så oppførte han seg veldig tanketomt. Men spørsmålet er jo om han gjorde det med vilje, eller om han faktisk bare ikke tenkte over det... Jeg skal ikke sammenlikne din mann med mine barn, men av og til må jeg virkelig bite i meg sinnet når mine barn gjør liknende ting. Men de gjør det ikke for å være slemme, de er bare så opphengt i leken at de bare tråkker inn med støvler.

Skrevet

Enig med neni over her...

Ja, det var dumt av han, og du har "rett til å bli sint." Men når man reagerer ved å bli sint på den andre kan man ikke vente annet enn at den andre også blir sint. Det er en helt naturlig reaksjon, det er ubehagelig å kjenne at noen er sint på en, og da beskytter man seg som man best kan; ved å bli sint tilbake.

Hadde han vært en perfekt mann (eller tilnærmet perfekt) hadde han reagert rolig, og unnskyldt seg og forstått din situasjon. Noen mennesker greier faktisk det. Men de fleste av oss klarer dessverre ikke å tenke rasjonelt i sånne situasjoner, og det gjorde ikke du heller. Da må man bare bli pottesure begge to da...

Og forøvrig, er det så rart at det er vanskeligere å oppdra mannen enn barna??? Voksne SKAL være vanskelige å oppdra, vi lærer ikke like lett som barn.

Skrevet

En normal reaksjon på at du stoppet han burde vært at han sa unnskyld fordi han ikke tenkte seg om og tok av seg skoene. Hvis du sa ifra på en veldig sint måte, kan jeg skjønne at han forsvarer seg med å bli sint tilbake, men han burde skjønne at man ikke går inn med skitne sko på rent gulv. Å sette seg i bilen og dra fordi han blir så sint for å bli "snakket til" er rett og slett barnslig og idiotisk.

Skrevet

Det er nesten helt umulig for noen her inne å si. Selvfølgelig har du rett å si fra når han gjorde det, men kanskje det var noe med øynene dine eller tonen som gjorde at han reagerte. Måten man sir fra på betyr jo ofte mer enn hva man sier.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg hadde ropt: Og du tar av deg skoene for jeg har nettopp støvsuga!Hvis du ikke gjør det så får du støvsuge igjen for jeg har vondt i ryggen!Så hadde jeg ledd sukkersøtt og susset han på munnen ;)

Skrevet
Kort fortalt: Jeg sliter med ryggsmerter ++ Stod nå i sted krumbøyd og støvsuget trappen, noe som var smertefullt, men som måtte gjøres. MAnnen kom inn døren, så at jeg stod slik, og tråkket forbi meg med SKITNE GJØRMETE SKO!!! (Var ute og jobbet i hagen). Jeg stoppet ham, og spurte hva i alle dager han tenkte på. Han mente det var helt ok å gå inn, for han skulle bare hente noe... Jeg ble sint, han sintere, og nå har han tatt bilen og kjørt sin veg. Jeg må ta trappen på nytt... Kjenner jeg er kjempesinna - har jeg rett til det? Han er nok enda surere, noe jeg mener han ikke har grunn til... Hva mener dere?

Det er jo %¤#"==")¤ vanskeligere å oppdra mannen enn barna!!! :frustrert:

JA !

Skrevet

Herregud... "rett til å bli potte sur".. Får du noe ut av å bli potte sur da? Er ikke livet hyggeligere når en ikke er sur? Skjønner at skilsmissestatistikken er høy hvis dette er gjengs tankegang.Hvis u teknisk sett har "retten" på din side så skal du i hvertfall benytte deg av den da eller? Jeg tenker at mannen din ikke tenkte seg om, gikk inn med sko av gammel vane da han bare skulle hente noe, opplever å bli kjeftet huden full og ikke gidder å ta til seg all den dritten som den sure tispekona hans spyr ut. Ja, så har u kanskje rett i at det var dumt gjort, men det dreier seg om litt støvsuging for guds skyld! Jeg er glad for å vite at jeg ikke ville reagert som deg. Grunnen til at jeg ikke ville rregaert slik du gjorde er at jeg er en raus person som evner å se gjennom fingrene på de små tingene og ikke skjelle og smelle bare for de jeg "har rett til det". Skal man leve sammen bør en velge sine kamper med omhu. Ellers blir livet sammen veeeldig langt. Eller veldig kort. Jeg haddde ikke orket å være sammen med en mann som var oppfarende på grunn av bagateller og kjeftet på meg som en unge. Du snakker om at det er vanskeligere "å oppdra mannen" din enn barna dine! Du høres ut som kona fra helvete. Ingen voksne mennesker med respekt for seg selv synes det er ok å la seg bli oppdratt! Ha respekt for folk rundt deg, ikke klikk over litt skitt på gulvet! Kanskje på tide å gå litt inn i seg selv og se hvordan du er mot andre mennesker.

Skrevet
Herregud... "rett til å bli potte sur".. Får du noe ut av å bli potte sur da? Er ikke livet hyggeligere når en ikke er sur? Skjønner at skilsmissestatistikken er høy hvis dette er gjengs tankegang.Hvis u teknisk sett har "retten" på din side så skal du i hvertfall benytte deg av den da eller? Jeg tenker at mannen din ikke tenkte seg om, gikk inn med sko av gammel vane da han bare skulle hente noe, opplever å bli kjeftet huden full og ikke gidder å ta til seg all den dritten som den sure tispekona hans spyr ut. Ja, så har u kanskje rett i at det var dumt gjort, men det dreier seg om litt støvsuging for guds skyld! Jeg er glad for å vite at jeg ikke ville reagert som deg. Grunnen til at jeg ikke ville rregaert slik du gjorde er at jeg er en raus person som evner å se gjennom fingrene på de små tingene og ikke skjelle og smelle bare for de jeg "har rett til det". Skal man leve sammen bør en velge sine kamper med omhu. Ellers blir livet sammen veeeldig langt. Eller veldig kort. Jeg haddde ikke orket å være sammen med en mann som var oppfarende på grunn av bagateller og kjeftet på meg som en unge. Du snakker om at det er vanskeligere "å oppdra mannen" din enn barna dine! Du høres ut som kona fra helvete. Ingen voksne mennesker med respekt for seg selv synes det er ok å la seg bli oppdratt! Ha respekt for folk rundt deg, ikke klikk over litt skitt på gulvet! Kanskje på tide å gå litt inn i seg selv og se hvordan du er mot andre mennesker.

Hallo i luka? Dritten som den sure tispekona hans spyr ut? Høres ut som aggresjonsnivået ditt er vesentlig høyere enn TS sitt... :fnise:

Jeg skjønner at TS reagerte, men siden vi ikke vet helt hvor sint eller sur den første kommentaren var, er det vanskelig å uttale seg. Jeg synes i alle fall at det er vanlig høflighet å ta av seg på beina når noen vasker/støvsuger i gangen. Hvis man tråkker inn, så kan man orde opp i griseriet sjøl.

Skrevet

Med vond rygg ville jeg ikke engang vurdert å støvsuge. Det klarer jo gubben å gjøre. Så du burde heller bli irritert på deg selv.

Skrevet

ÅÅ herregud, noen er altså SÅ ute etter å lage kvalme... ÆSJ!!!

Skrevet

Kvalme? Synes det er mer kvalmt å spørre hvorvidt en har "rett" til å kjefte på folk rundt seg. DET er ÆSJ det!

Gjest Gjest_Fruen_*
Skrevet

Ettersom så mange reagerer på formuleringen "rett til å bli sur", så kan det heller formuleres som "var det galt av meg å bli irritert på dette" eller noe lignende...

For ordens skyld, mannen beklaget hele episoden da han kom hjem... Så selv at det å regelrett tråkke over en som støvsuger når man har skitne, gjørmete sko (som igjen førte til at trappen måtte vaskes i tillegg til støvsuging...) ikke var spesielt hyggelig gjort... Og grunnen til at han var så sinna, var ikke på meg og min kommentar, men en irritasjon over noe annet som hadde hendt tidligere på dagen (på jobb..)

Hilsen "tispekonen fra helvete" (som jeg ble kalt i et innlegg over.. :jepp: )

Skrevet

Å bli potte sur er ingen rettighet det vettu, det er en reaksjon.

Det plager deg mest selv, og er irriterende for alle rundt.

Gjør han det med vilje for å være jævlig, så får d så være en annen sak.

Jeg hadde sagt "å faen" og ledd, tatt av meg skoene og fortsatt.

Men det er fordi min sambo ville sagt "ååååe", og ikke blitt sur.

Skrevet

Rekker ikke å logge meg inn, men må bare komme med en kommentar til gjest over som kaller seg en raus person; jeg ler av deg! :ler:

Et helt annet spm; hvordan kopierer dere tekst fra et svar?

Skrevet
Kvalme? Synes det er mer kvalmt å spørre hvorvidt en har "rett" til å kjefte på folk rundt seg. DET er ÆSJ det!

du synes, andre synes ikke. hadde du kanskje kosa deg videre med vasken om en voksen mann dura inn med groskitne sko.. ??

Skrevet

Hvor hyggelig synes du det er å velge å bli sur? For det er faktisk ditt eget valg.

Poenget mitt er at du kan velge selv, men det er din egen surhet/ sinne, og det får du ta ansvar for selv.

Om noe gjør noe dumt,- hvor mye vil du la det gå utover ditt humør? La den synke litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...