Gå til innhold

Rulleblad

Fremhevede innlegg

Skrevet
Forenklede forelegg fjernes fra rullebladet etter tre år. Dersom du skal ta sertifikat vil dette automatisk bli sjekket. Enkelte jobber vil kreve plettfritt rulleblad, og da vil du kunne bli bedt om å vise frem ditt rulleblad.

Vennlig hilsen

juristen, ung.no

tatt fra http://www.ung.no/oss/?emne=kriminalitet&id=2914

Forenklet forelegg

Da forenklet forelegg ble innført, var hensikten at forholdsvis små overtredelser skulle kunne gjøres opp på stedet og at tjenestemannen kunne ilegge straffen etter et på forhånd fastsatt bøtenivå. Det ble antatt å være en forutsetning for å lykkes med en slik ordning at forenklet forelegg ikke ble anmerket som overtredelse på rullebladet, og at boten ikke ble registrert i politiets bøteregister. Til tross for dette har opplysninger om forenklede forelegg til tider likevel blitt anmerket ved vandelskontroll, blant annet ved opptak til Politihøgskolen. Så vidt utvalget er kjent med, har et par saker vært klaget inn for Sivilombudsmannen, med påstand om at opplysninger om ilagte forenklede forelegg ulovlig er utlevert fra politiet, noe klager har fått medhold i.

Hensikten med forenklede forelegg er at små lovovertredelser skal avgjøres raskt på stedet, uten at de skal få store konsekvenser senere. Dersom forenklede forelegg kan få betydning for senere utdannelse, yrkesvalg med videre, kan folk bli mindre villige til å vedta forenklede forelegg. Da ordningen ble innført var det en forutsetning fra Stortingets side at forenklede forelegg ikke skulle markeres på senere attester.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NO....html?id=147805

PS denne tekten beskyttes ikke av opphavsrett, så vær så snill å la den stå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hun har bot fordi hun velta ei søppelkasse i fylla..

Lot være å nevne det for det var ikke relevant i denne tråden, men jau..

Skrevet (endret)

Yeah! Pluss at de mente jeg hadde røyket, selv var jeg så på bærtur jeg ikke ante selv, kjente ikke forskjellen på fyll og fjernhet.. en engangshendelse med utskeielse av dimensjoner. Men jeg nektet urinprøve av en eller annen grunn.

Men om jeg var så fjern de påstod jeg var, hadde de lov å "lure" meg til å skrive under på forelegge, noe jeg tydeligvis har gjort?

Litt sånn på siden. Jeg hadde jo ikke noe hasj eller andre skumle stoffer på meg, så ser ikke problemet. Hvis en tenker logisk og ikke juridisk, hvem er det jeg ødelegger for? Meg selv? Jepp!

Endret av milkyway
Skrevet
Men om jeg var så fjern de påstod jeg var, hadde de lov å "lure" meg til å skrive under på forelegge, noe jeg tydeligvis har gjort?

Nei! Klag på forelegget med en gang, dette er fullstendig uforsvarlig. De har jo ingen bevis.

Sannsynligvis vil de bløffe med at "alt blir så mye lettere hvis du bare vedtar det", men hvis du står på ditt kan jeg nesten garantere at de henlegger det. Og om det mot formodning skulle bli rettssak (de har lite ressurser) så kan jeg ikke forstå noe annet enn at du vil bli frikjent. Stå på krava!

Skrevet
Lot være å nevne det for det var ikke relevant i denne tråden, men jau..

sårry lizm :sjenert:

Skrevet
Nei! Klag på forelegget med en gang, dette er fullstendig uforsvarlig. De har jo ingen bevis.

Sannsynligvis vil de bløffe med at "alt blir så mye lettere hvis du bare vedtar det", men hvis du står på ditt kan jeg nesten garantere at de henlegger det. Og om det mot formodning skulle bli rettssak (de har lite ressurser) så kan jeg ikke forstå noe annet enn at du vil bli frikjent. Stå på krava!

Ja jeg har veldig lyst, men grøsser bare jeg tenker på dem.. de var jo 3 stk oppi fjeset på meg og kjeftet og smalt, og skal være så tøffe i trynet bare fordi de har en blå uniform.. blir det ikke litt rart og komme og klage på dette igjen da dette skjedde så lenge siden som 1 september?

sårry lizm :sjenert:

Ikkeno problem, jeg er bare jævlig flau over det at jeg ikke er aktuell for jobb fordi jeg har veltet søppel :klaske:

Skrevet (endret)

Når det gjelder potensielle arbeidsgivere som spør og graver, så syns ikke jeg at man behøver å føle seg forpliktet til å være ultra ærlig. Dreier det seg om forelegg, så har de ikke rett til å spørre om det. Er det en jobb der det kreves vandelsattest, blir det opp til politiet å svare for deg om du er snill og flink. Men politiet vil ikke engang svare DEG på om vandelen din er plettfri, før de får vite nøyaktig hvorfor du spør, og hva som er den lovmessige hjemmelen for det. Det fikk jeg opplyst da jeg i sin tid kontaktet dem for å få en attest. Den skrives ut i respons til en spesifikk henvendelse, og du må spørre på nytt for hver gang du trenger en.

Så det du burde gjort var å si at "Ja, vandelen min er plettfri, og jeg røyker ikke hasj, det syns jeg ikke at man bør, for det er forbudt." og så kunne Adecco selv finne ut av om det stemmer.

Jeg tror ikke de har lov til å kreve vandelsattest når de formulerer seg som de har gjort. Dette er bare en sleip måte å psyke deg til å gi dem informasjon som de ikke har lovlig rett til å kreve, og som du ikke er forplikta til å gi.

Endret av Mann 42
Skrevet

Ah, typisk å finne ut av det i ettertid.. hadde jeg visst spørsmålet kom opp, hadde jeg spurt dere før :sur:

Det som plager meg mest, er at hun maste og gravde om meg og mitt i en halvtime før de ubehagelige spørsmålene kom. Kunne de ikke ha hatt det som en policy at det er det første de spør om, så de kan spare seg for et unødvendig intervju?

Jaja.. håper ikke TopTemp har slike spørsmål.. de skal jeg prate med i morra, og da vet jeg ikke helt hva jeg gjør.

¨Har jo aldri vært utfor det spørsmålet i noen som helst intervjusammenheng!

Skrevet

Hvis konsekvensen av å fortelle sannheten, er at du ikke får jobben, og konsekvensen av å bli ferska i å lyve om den samme tingen, også er at du ikke får jobben, så er det greit å lyve, syns jeg. Dette er styrt av regler om hva de har rett til å vite om deg. Det er egentlig fint lite, men de VIL gjerne vite mest mulig. Tenk på deg sjøl, og drit i dem. Det er mitt råd i sånne saker.

Ikke fortell dem det hvis du søker på fast jobb og tilfeldigvis er i lykkelige omstendigheter, heller.

Skrevet
Ja jeg har veldig lyst, men grøsser bare jeg tenker på dem.. de var jo 3 stk oppi fjeset på meg og kjeftet og smalt, og skal være så tøffe i trynet bare fordi de har en blå uniform.. blir det ikke litt rart og komme og klage på dette igjen da dette skjedde så lenge siden som 1 september?

Står det noen klagefrist på forelegget? Jeg er ikke sikker, men jeg lurer på om jeg husker noe sånt som 3 uker, og da rekker du det i så fall akkurat.

Når det gjelder hvordan de oppførte seg så er det dessverre ofte sånn. Hvis du mistenkes for noe kriminelt så er ikke politiet der for å hjelpe deg, de er ute etter å felle deg. Dette gjelder spesielt når det er snakk om "fillesaker", fordi det ikke får så store konsekvenser hvis noen blir feilaktig ilagt et forelegg. Politiet er opplært til å si ting som "bare vedta dette så er saken ute av verden", men sannheten er at de ofte ikke har noen sak i det hele tatt. Derfor er det så viktig å ikke skrive under på noe uten at man vet hva man gjør, og å benytte seg av retten sin til ikke å forklare seg.

Men jeg synes du skal klage så fort som mulig. Ikke gi deg :)

Skrevet
For det første er et tips å ikke være superærlig på sånne spørsmål. Det finnes mange mennesker rundt omkring som enten drikker eller røyker litt mer enn gjennomsnittet, uten at de er åpne om det i jobbsammenheng - i hvert fall ikke på jobbintervju - eller at det går utover jobben de gjør. Og om man HAR et rusproblem bør man heller diskutere det med lege eller annen behandler, enn å utelukke seg selv fra arbeidslivet ...

For det andre, jeg lurer på om det er noen forskjeller på plettfri vandel, politiattest osv når det gjelder hvilke opplysninger arbeidsgiver (generelt) skal ha tilgang på. Jeg vil absolutt oppfordre deg til å kontakte politikammeret og høre hva de mener om vandelen din, om du kan skrive under på skjemaet fra Adecco.

(For det tredje mener jeg at det er veldig synd om et slikt tilfelle, som selv om det er dum oppførsel tross alt ikke er SÅ alvorlig, fører til at man får problemer med å få jobb. Særlig når man tenker over hva slags saker som blir henlagt rundt omkring :forvirret: )

Lykke til :)

Helt enig her. Nå stiller du i alle fall bedre forbredt til neste gang, Milkyway. :)

Skrevet

1 september var det, og det sto to ukers klagefrist..

Da får jeg bare pynte på sannheten ;) "jeg hater dop" og "ikke så vidt jeg vet" yessda :-D

Skrevet

hmm diskuterte dette med kjæresten i går, han var jo med på dette tullet. Han sa det var bare til å gå ned og si at jeg ikke gjorde noen ting, at jeg ikke visste hva jeg pratet om så kunne han ta all skylda, for han har litt fra før, så en ting til eller fra har ikke noe å si. Han sa tilogmed at han hadde sagt han veltet overende alle sammen da han ble avhørt! Makan til snilling, men jeg føler det blir litt galt. Av prinsipp, å legge skylda over på den jeg er glad i for å slippe unna selv, det blir for meg feil. Hva mener dere?

• 1 måned senere...
Gjest milkyway
Skrevet

Okai, denne ble litt aktuell igjen.

De spurte, jeg sa "Nei jeg hadde vel visst det hvis jeg hadde hatt det?" og føler meg som en løgnhals og skurk, og det er jeg vel og, men nok om det.

Hvis de finner ut jeg løy, kan de sende snuten på meg?

Skrevet
Hvis de finner ut jeg løy, kan de sende snuten på meg?

Heller tvilsomt at de gjør. Hvis de oppdager at du har løyet, så er det et forhold mellom deg og dem, dvs de kan gi deg sparken.

(mener det var rett å lyve, såfremt du har tenkt til å oppføre deg ordentlig på jobb)

Gjest milkyway
Skrevet

Ah okei. Men da finner jeg bare opp en eller annen teit historie.

Og jeg skal så klart oppføre meg :) 5000 spenn for litt småbøll fikk meg til å lære en viktig ting; Aldri gjør bøll i offentligheten!

Nå ringer de meg angående intervju enten i dag eller i morra, så da skal jeg bli kjempeserious og få jobben, de sa det var provisjon da, men opptil 30.000 i måneden å tjene, så aldri i live om jeg skal tette meg og ødelegge denne sjansen! Håper jeg får jobben selv om jeg var skurk!

Skrevet

Husk å få avklart hvor mye du får i grunnlønn. Opptil 30000 høres bra ut, men sier i realiteten absolutt ingenting om hva du kommer til å tjene.

Gjest milkyway
Skrevet

nei vet, det er visst 1500 for hvert salg.. så jeg glemte så klart å spørre om det var no fastlønn i tillegg, men hvis ikke smeller jeg til uansett, så har jeg no mer på cven min uansett om det ikke skulle funke :)

Skrevet

Kort og enkelt:

Bot er en fellesbetegnelse på alle straffereaksjoner som innebærer at man straffes med et pengebeløp til staten.

Herunder finnes forelegg som er en straffereaksjon avgjort utenfor domstolene,utferdiget av en politijurist, og forenklet forelegg som ikke føres inn i strafferegisteret og som kan utferdiges av alle tjenestemenn på stedet.

Forenklede forelegg følger faste satser og er like overalt. Størrelsen på et forelegg settes av politijuristen. De varierer, og åpner for bruk av skjønn i mange tilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...