Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Fikk en bot for ca 3 uker siden som jeg ikke er spesielt stolt over. Lurte bare på om hvor jeg finner ut om det havnet på rullebladet mitt, eller om noen vet hvor ille det må være for å havne der. Sto ikke noe om det på forelegget, men jeg antar det havnet der? Tweek mener det ikke gjorde det, så jeg tenkte å høre med dere MVH dust
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Den havner i bøteregisteret, men vil ikke fremkomme av f.eks en politiattest.
billie Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 Nope,forenklet forelegg havner ikke på rullebladet.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Nope,forenklet forelegg havner ikke på rullebladet. Jo, men forenklet forelegg er ikke det samme som bot, så det gjelder å vite hva vi snakker om her. Forenklet forelegg får man for ting som feilparkering, fartsovertredelser, urinering/drikking på offentlig sted etc. Bøter får man for litt "verre" ting som hasjrøyking osv. Det finnes to typer politiattester, vanlig og uttømmende. Bøter forsvinner fra den vanlige politiattesten etter to eller tre år (husker ikke helt). I den uttømmende politiattesten vil forholdet alltid stå, men den er uansett bare aktuell hvis du skal sikkerhetsklareres i politiet, forsvaret eller liknende. Og selv da ser de ofte bort fra mindre forhold. Det er også begrensninger mht hvem som har rett til å se en vanlig politiattest. De fleste private bedrifter har ingen rett til å se den og de har heller ikke lov til å spørre om å få se den.
Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Sto Forelegg på arkene jeg fikk, og ble en bot på 5000 spenn. Grunnen til at jeg spør er at adecco ikke vil ha noe med meg å gjøre hvis dette havnet på rullebladet mitt. Hva er forenklet forelegg da? Sånn som de skriver med en gang mens du venter og koser deg? Dette ble gjort iløpet av en time..
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Her er et bilde av et forenklet forelegg hvertfall http://www.bekkelund.net/blogg/wp-content/...et_forelegg.jpg Så det kan se ut som du har fått et vanlig forelegg som havner på rullebladet. Men er ikke så sikker på om adecco kan kreve politiattest, det må du definitivt sjekke ut nærmere. Ring den lokale politistasjonen.
Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Ah, nei mitt var hvitt og A4.. Men jeg må så klart være overærlig og fortelle dem at ja, jeg har ting på rullebladet, og hva det var Mailen jeg fikk av adecco så sånn ut iallfall: "Når man blir ansatt I Adecco må man skrive under en kontrakt som bevitner at man har plettfri vandal. Om man ikke kan signere på denne kan man heller ikke jobbe hos oss. Beklager, men ønsker deg lykke til på jobb leting." Lite jeg kan gjøre da, egentlig..
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 Hmm...jeg vet nå ikke helt. Ta en titt på dette: http://www.dinside.no/php/art.php?id=1350 Nå vet jeg ikke hva stillingen din går ut på, men hvis den ikke finnes der så har de ingen rett til å kreve politiattest. Det er selvfølgelig kjipt at du allerede har sagt det til dem, men i et såpass stort firma snakker kanskje ikke personen du sendte mailen til med den "lokale sjefen"?
Metis Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Må si jeg er rimelig sjokkert....Trodde ikke det var lov å stille et slikt spørsmål i forhold til vandel. De (private arbeidsgivere) kan vel uansett ikke hente inn denne informasjon fra politet? Eller tar jeg helt feil? Vet at man må vise vandelsattest i forhold til jobb med barn f.eks, men også i disse tilfellene mener jeg det er begrenset hva arbeidsgiver har krav på å få vite. Arrester (haha! ) meg hvis jeg tar helt feil!
Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 Hmm...jeg vet nå ikke helt. Ta en titt på dette: http://www.dinside.no/php/art.php?id=1350 Nå vet jeg ikke hva stillingen din går ut på, men hvis den ikke finnes der så har de ingen rett til å kreve politiattest. Det er selvfølgelig kjipt at du allerede har sagt det til dem, men i et såpass stort firma snakker kanskje ikke personen du sendte mailen til med den "lokale sjefen"? Det var ikke noen spesiell stilling, det var bare å registrere seg som vikar(?) hos dem så de kunne skaffe meg jobb.. Vet ikke om hun er noen "spesiell" person der, hun har sittet i døra i skranken de 3 gangene jeg har vært innom.. Må si jeg er rimelig sjokkert....Trodde ikke det var lov å stille et slikt spørsmål i forhold til vandel. De (private arbeidsgivere) kan vel uansett ikke hente inn denne informasjon fra politet? Eller tar jeg helt feil? Vet at man må vise vandelsattest i forhold til jobb med barn f.eks, men også i disse tilfellene mener jeg det er begrenset hva arbeidsgiver har krav på å få vite. Arrester (haha! ) meg hvis jeg tar helt feil! Ja, først kom jo spørsmålet med mitt forhold til rusmidler opp. Ærlig som jeg er sa jeg at så lenge det ikke er kjemisk så er det null problem. "Jammen hva er DITT forhold til det? Driver du med HASJ??" (hva er det med alle disse politimester egil-folka rundtforbi??) og etter at jeg sa det er ok men ikke noen fast greie, spurte hun om vandelsakene. Men har de ikke lov å ta inn folk som er en ultrakriminell som jeg er, så har de vel ikke det
Gjest Tweek Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Kanskje hun tenkte på det siden du sa indirekte at du hadde prøvd men ikke fast så om du kanskje hadde blitt tatt for det.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #12 Skrevet 18. september 2007 For det første er et tips å ikke være superærlig på sånne spørsmål. Det finnes mange mennesker rundt omkring som enten drikker eller røyker litt mer enn gjennomsnittet, uten at de er åpne om det i jobbsammenheng - i hvert fall ikke på jobbintervju - eller at det går utover jobben de gjør. Og om man HAR et rusproblem bør man heller diskutere det med lege eller annen behandler, enn å utelukke seg selv fra arbeidslivet ... For det andre, jeg lurer på om det er noen forskjeller på plettfri vandel, politiattest osv når det gjelder hvilke opplysninger arbeidsgiver (generelt) skal ha tilgang på. Jeg vil absolutt oppfordre deg til å kontakte politikammeret og høre hva de mener om vandelen din, om du kan skrive under på skjemaet fra Adecco. (For det tredje mener jeg at det er veldig synd om et slikt tilfelle, som selv om det er dum oppførsel tross alt ikke er SÅ alvorlig, fører til at man får problemer med å få jobb. Særlig når man tenker over hva slags saker som blir henlagt rundt omkring ) Lykke til
Gjest Silmarill Skrevet 18. september 2007 #13 Skrevet 18. september 2007 Forenklede forelegg fjernes fra rullebladet etter tre år. Enkelte jobber vil kreve plettfritt rulleblad, og da vil du kunne bli bedt om å vise frem ditt rulleblad. Jeg finner det jo litt merkelig at dem ikke engang kunne registrere deg på adecco (eller ble du det?) da alle jobber faktisk ikke krever plettfri vandel. :klø: Eller har du vært så ultrakriminell at det er du som finanserer Politiets årlige julebord For det første er et tips å ikke være superærlig på sånne spørsmål. Det finnes mange mennesker rundt omkring som enten drikker eller røyker litt mer enn gjennomsnittet, uten at de er åpne om det i jobbsammenheng - i hvert fall ikke på jobbintervju - eller at det går utover jobben de gjør. Og om man HAR et rusproblem bør man heller diskutere det med lege eller annen behandler, enn å utelukke seg selv fra arbeidslivet ... For det andre, jeg lurer på om det er noen forskjeller på plettfri vandel, politiattest osv når det gjelder hvilke opplysninger arbeidsgiver (generelt) skal ha tilgang på. Jeg vil absolutt oppfordre deg til å kontakte politikammeret og høre hva de mener om vandelen din, om du kan skrive under på skjemaet fra Adecco. (For det tredje mener jeg at det er veldig synd om et slikt tilfelle, som selv om det er dum oppførsel tross alt ikke er SÅ alvorlig, fører til at man får problemer med å få jobb. Særlig når man tenker over hva slags saker som blir henlagt rundt omkring ) Lykke til Helt enig med deg!
ToveM Skrevet 18. september 2007 #14 Skrevet 18. september 2007 (endret) Trodde virkelig ikke det kom på vandelsattsten at en hadde bot for fartsovertredelse. Min sønn har en, og den kom ikke på vandelsattesten han måtte ha for å få jobb i et alarm selskap. Men vet nevøen min fikk avslag på jobb i et vaktselskap, for han hadde vært med på en ruteknusing som 14 åring..nå er han 22. At Adecco kna nekte deg å stå på listen selv om du har en fartsbot, høres ikke helt riktig ut i mine ører. Endret 18. september 2007 av ToveM
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #15 Skrevet 18. september 2007 Men vet nevøen min fikk avslag på jobb i et vaktselskap, for han hadde vært med på en ruteknusing som 14 åring..nå er han 22. Vaktselskaper står på lista over yrkesgrupper hvor man kan kreve uttømmende attest. "Vanlig" politiattest eller vandelsattest tror jeg ikke oppgir slike mindre forhold (i hvert fall ikke etter en viss tid). Men er usikker på hvor grensene går, da jeg aldri har vært i en slik situasjon selv. Ville derfor kontaktet politiet, og vikarbyrået igjen.
Gjest Silmarill Skrevet 18. september 2007 #16 Skrevet 18. september 2007 (endret) En fartsbot kommer ikke på rullebladet dersom man ikke motstrider boten og blir dømt til å betale den! Dersom man betaler boten uten noe mer "om og men" så er det som regel greit. Uansett så er det jo stor forskjell på å kjøre for fort i 30 sone, 60 eller 80 sone...og hvor mye for fort det er blitt kjørt. Det har noe å si mht. størrelsen på boten (straffen) eller antall prikker på førerkortet. Mener uansett at dette med Adecco var merkelig! Endret 18. september 2007 av Silmarill
Gjest Tweek Skrevet 18. september 2007 #17 Skrevet 18. september 2007 hun har bot fordi hun velta ei søppelkasse i fylla..
Gjest Silmarill Skrevet 18. september 2007 #18 Skrevet 18. september 2007 (endret) hun har bot fordi hun velta ei søppelkasse i fylla.. :overrasket:Hææææææ, neimen...nei det alene kommer virkelig IKKE på noe rulleblad :hår: om Adecco mente at milkyway ikke kunne bli registrert pga det, da............ ( er det lov å le? ) Endret 18. september 2007 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #19 Skrevet 18. september 2007 Forenklede forelegg fjernes fra rullebladet etter tre år. Nei, forenklede forelegg kommer aldri opp på en vandelsattest, det er nettopp derfor de kalles "forenklede". Man gjør opp der og da, og det oppføres bare i bøteregisteret, ikke straffesaksregisteret. Det som fjernes fra rullebladet etter tre år er vanlige forelegg. For øvrig høres historien om den 14 år gamle ruteknuseren som ikke fikk jobb i vaktselskap da han ble 22 helt usannsynlig ut, all den tid den kriminelle lavalder er 15 år.
Gjest Bravo Delta Skrevet 18. september 2007 #20 Skrevet 18. september 2007 Sto Forelegg på arkene jeg fikk, og ble en bot på 5000 spenn. Fill du 5000 spenn for å ha hun har bot fordi hun velta ei søppelkasse i fylla.. :skratte det er ran Nei, forenklede forelegg kommer aldri opp på en vandelsattest, det er nettopp derfor de kalles "forenklede". Man gjør opp der og da, og det oppføres bare i bøteregisteret, ikke straffesaksregisteret. Det som fjernes fra rullebladet etter tre år er vanlige forelegg. For øvrig høres historien om den 14 år gamle ruteknuseren som ikke fikk jobb i vaktselskap da han ble 22 helt usannsynlig ut, all den tid den kriminelle lavalder er 15 år. Forenklede forelegg fjernes fra rullebladet etter tre år. Dersom du skal ta sertifikat vil dette automatisk bli sjekket. Enkelte jobber vil kreve plettfritt rulleblad, og da vil du kunne bli bedt om å vise frem ditt rulleblad. Vennlig hilsen juristen, ung.no tatt fra http://www.ung.no/oss/?emne=kriminalitet&id=2914
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå