Gå til innhold

Hvordan takler katter å flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det lurer jeg fælt på. Vi skal nemlig flytte i nærmeste framtid. Våre 2 pusegutter skal selvfølgelig være med. Eldste gutten er 9 år, og minsten er 1 år. Begge er kastrerte. Er vel mest bekymret for den eldste katten fordi han har bodd her lengst. Det er mest sannsynlig at vi til- og - med skal flytte 2 ganger i løpet av 1 år. Vi skal bygge hus og skal mellomlande et sted under byggeperioden. Er så redd for at " gutta" skal gå "hjem" igjen. Har noen noen gode råd til meg? Hvordan får jeg kattene mine til å holde seg til huset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er sterkt knyttet til stedet de bor, så å flytte med katt er ikke optimalt, selv om det selvfølgelig går bra i de fleste tilfeller. Noen katter slår seg raskt til ro på nytt sted, mens andre prøver å finne frem til stedet de har bodd tidligere.

Det viktigste er å holde katten inne i nytt hjem en periode slik at de kan bli kjent med nytt hus. Hvor lenge skal dere bo på nytt sted før dere flytter videre?

Og det er nok lettere for en katt å slå seg til ro på et rolig sted enn på en "byggeplass", men dere flytter vel ikke inn i nytt hus før det er ferdig uansett?

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg flyttet på kattene mine to ganger, til først en "mellomplass" og så til et nytt hjem. De ble veldig stresset av dette, og spesielt den ene katten hadde det dårlig rett og slett. Redningen min ble å kjøpe feliway, en dings du setter inn i kontakten som stresser ned katten og får den til å slå seg til ro. Dette funket kjempebra for meg! Selv om det er litt drastisk kanskje, så er det verdt et forsøk hvis du er bekymret for pusene.

Skrevet

Vi skal bo ca et halvt år på "mellomstasjonen". Huset er innflytningsklart til neste sommer. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er bekymret for disse 2 gutta. Men skal følge rådene deres, og holde dem inne mye. Spesiellt de første dagene. Og sette opp tissekassa igjen. Takk for svar :trist::)

Skrevet

Som de andre nevner, så er det forskjellig fra katt til katt. Jeg har flyttet to ganger med mine katter, og det var ikke noe problem for dem. Jeg hadde dem inne tre-fire uker før jeg slapp dem ut, og det gikk helt fint.

Skrevet

jeg tror også dette er veldig forskjellig fra katt til katt.

pusen jeg har nå tilpasser seg veldig lett. vi flyttet for et år siden og da måtte han også "mellomlande" hos noen slektninger i mellomtiden.og det var ikke noe problem

vi har også hatt han med på hytta flere ganger. når han kommer til et nytt sted er han kanskje litt skeptisk i 5-10 min, men så er han i full gang med å utforske!

gamlekatten vår var mye mer utrygg. hun kunne gjemme seg under senga i et døgn før hun i det hele tatt kom frem for å snuse litt..

Gjest Britt Banditt
Skrevet
Men skal følge rådene deres, og holde dem inne mye. Spesiellt de første dagene.

Du bør nok holde dem inne litt lenger enn de første dagene. Minst to uker, gjerne mer. Mange katter forsvinner hvis de blir sluppet ut for raskt.

Skrevet

Vi flyttet med våre to katter tidligere i år. Den eldste er 7 og den yngste 1 år. I begynnelsen virket de litt forvirrede og småredde. De holdt seg i tredje etasje det meste av det første døgnet før de turte å bevege seg ned og utforske resten av huset, men deretter ble de trygge ganske raskt. De hadde vært innekatter inntil da, men skulle bli utekatter da vi flyttet (derfor har vi heller aldri fryktet at de skulle vandre "hjem"). Vi hadde planlagt å holde dem inne 3-4 uker, men etter bare to uker begynte den eldste å mase om å gå ut. Det var jo varmt og nydelig vær, og dyrlegen vår hadde sagt at vi burde heller følge med på hvor trygge de var heller enn å slippe dem ut til et fast tidspunkt, så vi lot dem gå ut mens vi var ute i hagen selv og det gikk veldig bra. Etter en ukes tid installerte vi katteluke som den eldste i allefall lærte seg på et par dager. Den eldste er ute hver dag, jakter og koser seg, mens den yngste er litt mer engstelig av seg og foretrekker å være inne. Uansett er dette noe de styrer selv. :)

Skrevet

JEg var barnevakt for en katt en gang mens eieren var bortreist. Den katta taklet det ganske bra å være på et nytt sted uten matmor. Til å begynne med utforska den leiligheten grundig, så begynte den å interessere seg for hva som var ute, og til slutt ville den ut. Utforskingen av leiligheten var meget grudig, og den gav seg ikke før den hadde vært over alt. Bokstavelig talt. Den åpnet tilogmed klesskapet og prøvesatt alle hyllene hvor det var plass. Den var på hattehylla i gangen og på toppen av kjøkkenskapene. Jeg er rimelig sikker på at den ikke kom seg inn i kjøleskapet men det var nok ikke av mangel på forsøk. Jeg bodde i 1. og hadde en liten lufteglugge som jeg lot stå åpen, så pus kunne komme og gå som den ville. Den første dagen stod den bare i luka og kikket ut, men dagen etter satte den seg på vindusbrettet utenfor en stund. Så tok den seg en liten spasertur på plenen og hoppet inn igjen. Etter en uke hadde den begynt å farte runt i nabolaget, men kom tilbake til meg, tunfisken og sandkassen sin. Ikke noe problem. Den virket ganske tilfreds og rolig under oppholdet. Og jeg begynte å venne meg til å ha katt. Da eieren kom hjem fra asia-turen sin, ville ikke katta flytte. Da hun kom med buret og begynte å pakke sammen kattesand og leker, skjønte katta hvor det bar og gjemte seg under sofaen. Den måtte hales ut. Kanskje litt stressa når det kom til stykket likevel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...