Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

(Det er et skille mellom attføringspenger (til livsopphold) og attføringsstønad (til å dekke regninger som f.eks skolepenger, reisepenger osv), så det er sagt :) )

Er attføringsstønad skattepliktig inntekt?

La oss si at jeg betaler en regning på skolepenger på 15 000 kroner. Jeg skal få igjen disse 15 000 kr av NAV, som attføringsstønad. Må jeg skatte av dem?

I så fall kan det jo være jeg sitter igjen med 10 500 kr (ved en skatteprosent på 30%), og da har 4500 kr gått "tapt".

Setter pris på svar :)

Endret av Zero
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle løpende ytelser fra folketrygden er i utgangspunktet skattepliktige. Unntak er bl.a. attføringsstønad etter folketrygdloven § 11-8. Attføringspenger etter § 11-9 er derimot skattepliktige.

Dette vil si at du må se på vedtaket fra NAV, hva slags ytelse det er du har fått. Spør på ligningskontoret ditt hvis du fremdeles er usikker. Uansett vet de det sikkert på NAV...

Edit: det står mye i skatteetaten sine nettsider!

Endret av pellegrino
Skrevet

Man skulle vel tro at du på en måte kan utgiftsføre en slik regning, siden støtten fra NAV er ment for å dekke denne direkte? Jeg har ikke erfaring med denne typen støtte og utgiftsføring, men jeg vil egentlig tro du kan legge ved slike regninger i et regnskap eller som vedlegg til selvangivelsen?

Litt dårlig forklart, men :)

Skrevet

Stønaden er skattefri, det står i skjemaet du må fylle ut for å få stønaden(e).

Skrevet

Takk!

Var endelig godt å høre at det er skattefritt.

Har ikke fått vedtaket ennå, men har fått muntlig beskjed om at jeg har fått innvilget attføringspenger og kan søke om attføringsstønad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...