Gå til innhold

sitter med så mye gjeld etter skilsmisse

Anbefalte innlegg

Gjest økonomiskforvirra
Skrevet

jeg ble skilt etter at min mann brukte vold mot meg.. han fikk fengselsstraff for dette.

men den dag idag må jeg fortsatt svi for dette. vi hadde en del kredittkorter som vi benyttet og som jeg betaler på idag. det får jeg ikke gjort så mye med, men han kjøpte også en bil som jeg skrev under som medeier på. siden han ikke har arbeid og er i fengsel nå, er det jeg som må betale denne. og på denne har det vokst betydelig renter. jeg har to jobber og jobber døgnet rundt for å klare å betale ned dette og overleve selv. jeg er mye syk pga altfor mye jobb og stress.

er det riktig at jeg skal sitte å betale pådenne bilen, når han faktisk sitter i fengsel og vi er skilt pga vold? jeg vet at jeg dessverre er medeier og dermed ansvarlig, men er det ingenting jeg kan gjøre??? jeg har prøvd å søke fri rettshjelp, men der er inntekten min for høy..advokat har jeg jpo ikke råd til:( jeg er helt fortapt men må ha hjelp..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en mulighet å selge bilen da? Evt selge og kjøpe en rimeligere, om du trenger bil...

Skrevet

Selg bilen, dekk gjelden. Så er du i hvert fall kvitt et problem. Du er medansvarlig og derfor skjer dette, sørg bare for å unngå å komme i samme situasjon neste gang.

Alt føles sikkert uoverkommelig akkurat nå, du sliter sikkert med etterreaksjoner fra tiden med eksmannen din. Ta tak i en ting av gangen, som f.eks. selge bilen, dekke gjeld, se på hva slags utgifter du har forøvrig og som du ikke trenger. Men start først et sted og så jobber du deg nedover listen. Hvis det mest prekære for deg nå er bilen, så kvitter du deg med den. Du står som medeier så benytt deg av det.

Skrevet

bilen er jo solgt, han har solgt den og brukt pengene selv,og ikke betalt noe på lånet. han sitter nå i fengsel og dermed kommer kreditorene til meg som er medeier (dum som jeg var den gang) og krever pengene...

Skrevet

Snakk med NAV, trygdekontor eller sosialkontor, eventuelt "gjeldskontoret". Kanskje de kan gi deg hjelp og/eller rådgivning.

Aller først: lag en oversikt på alle utgifter per mnd. Ta vare på kvitteringer, avtalebilag fra den gang da, etc.

Ring eventuelle skyldnere og be om en nedbetalingsplan som er mulig for deg.

Skrevet

Forresten: Når det gjelder kredittkort gjeld, snakk med banken din om et lån for å betale ut ALLE kredittkort.

Legg frem hele saken din for en saksbehandler hos din egen bank. De kan sikkert hjelpe deg! Mye billigere og mye mer oversiktlig!

Lykke til! :-)

Skrevet

Som hovedregel kan ikke en ektefelle stifte forpliktelser for en annen ektefelle med mindre det dreier seg om det som omtales som representasjonskostnader , dvs utgifter til vanlige ting som trengs til hjemmet ol .

Så du er ikke ansvarlig for gjeld som han har stiftet alene , men hvis dere sammen står som eiere av de kredittkortene så avhenger din ansvarliget av om det feks står "solidarisk ansvarlig" i kontrakten .

Hvis dere er solidarisk ansvarlig innebærer dette at kreditor kan innhente det fulle beløpet hos bare en av dere , begge , likt etc .

Dere hefter "alle for en , en for alle " , så hvis din x ikke har inntekt kan kreditor gå rett på deg .

området reguleres i hovedsak av ekteskapsloven , se link hvis du er interessert :

http://www.lovdata.com/cgi-wift/wiftldles?...skap*&&

Skrevet

Vet ikke hvor mye du skylder, men hvis du jobber døgnet rundt og alt bare vokser og vokser vil jeg kanskje anbefalt at du så på muligheten for å komme deg under gjeldsordningsloven beskyttelse (i praksis slå deg selv konkurs) : Namsmannen hjelper deg her.

Dette er ikke et nederlag! og det høres ut som alt dette er utenfor din skyld!

Hvis ikke vil jeg anbefale deg snarest å få på plass et større lån (helst med sikkerhet) som dekker alle dine forpliktelser, slik at du kan få avviklet alle rådyre smålån. inkassosalær osv. Det er ingenting som er så dyrt som det å ikke ha penger, det er en hel bransje som lever å "flå deg levende"

Uansett gjør noe med det så fort som mulig og ikke la problemene tårne seg videre opp. Det handler nesten like mye om å legge dette bak seg og starte på nytt !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...