Gå til innhold

Løpeturer

Anbefalte innlegg

Gjest løpsjenta
Skrevet

Når jeg er ute på lengre løpeturer, dvs omtrent over 9-10 km får jeg problemer med å holde på avføringen min. (ikke urin). Dette er direkte plagsomt, greit når jeg trener på helsestudio på mølle, da kan jeg bare løpe på do når jeg kjenner at magen knyter seg, men dette er ikke så lett til skogs. Synes det er skikkelig ekkelt og er ganske fortvilet over dette igrunn.

Jeg spiser bare litt en times tid før trening, ofte kan det være to-tre timer siden middag også før jeg legger i vei. Likevel klarer jeg ikke tømme tarmen før jeg er godt i gang med treningen.

Noen som har det på samme måte eller som har noen tips å komme med? Har egentlig planer om å stille i et løp nå i høst, men vet ikke om jeg tør, hva om jeg må på do midt i løypa?? Kan man bruke avføringstabletter på en slik dag i så fall? Skjønner jo at det ikke er særlig egnet i den ukentlige treningen.

Flaut :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm. Ikke så gøy, nei.

Hva med å legge de vanlige løpeturene som to passelig store runder rundt hjemmet ditt, slik at du får anledning til å gå på do når du er halvveis?

Når det gjelder løp, mener jeg at de har toalett i løypa, hvertfall de store løpene i Oslo, som Maraton o.l. Jeg har ingen som helst erfaring med avføringstabletter, men det første som slår meg er at man ville blitt satt tilbake litt fysisk etter en sånn runde...?

Skrevet

Har egentlig ikke noe særlig tips, annet enn at jeg må ofte på do hvis jeg har drukket ganske mye vann på forhånd, f.eks 2-4 glass vann på en times tid.

Jeg merker det særlig på ettermiddagen, når jeg etter lunch har drukket endel vann og kanskje en kopp kaffe også,da er det bare såvidt jeg når hjem etter en timinutters gåtur fra bussen.

Skrevet

Å gå på do for å bæsje mer enn 2-3 ganger per døgn ansees for ikke å være normalt. Da er det et eller annet som ikke er riktig i kroppen eller med kostholdet. Har du tenkt på det?

Tenker da på matallergier/intoleranser (cøliaki, laktose, etc).

Anser du kostholdet ditt som sunt og variert?

Skrevet
Å gå på do for å bæsje mer enn 2-3 ganger per døgn ansees for ikke å være normalt. Da er det et eller annet som ikke er riktig i kroppen eller med kostholdet. Har du tenkt på det?

Er vel ingen her som skriver at de må på do 2-3 ganger om dagen?

Fysisk aktivitet setter fart på forbrenningen og tarmen, så det er sikkert derfor du må på do mens du trener. Avføringsmidler anbefales ikke så lenge ditt eget system fungerer som det skal. Du får rett og slett bare legge opp løypa slik at du ikke har så veldig langt til nærmeste toalett når behovet melder seg? :)

Skrevet

Jeg mener jeg har et veldig godt kosthold, kunne helt sikkert spist enda mer frukt og grønt men bortsett fra det så er jeg helt normalt slank og lever helt normalt. Dog har jeg av og til lurt på om jeg er allergisk mot noe siden jeg av og til ikke klarer å styre det nesten. Kan sitte på jobben (vanlig kontorjobb) og kjenne at jeg må på do og da må jeg bare gå, med en gang! Dette plager meg litt men jeg vet aldri når det skjer og det kan gå noen uker mellom hver gang det haster. Vet ikke helt hva jeg skulle sagt til fastlegen min heller, aner ikke hvor han skulle begynt å lett etter intoleranser. Jeg spiste en periode kun Rugsprø til frokost, disse ble jeg i alle fall bløt i magen av, legen mente jeg fikk i meg for mye rug mens jeg trodde det var sunt og tenkte ikke at det kunne bli for mye med 4 rugsprø hver dag. Nå går det stort sett i Fedon Lindbergs frokostblanding med youghurt til frokost og brød til lunsj.

Skrevet

Har samme problemet selv, særlig når jeg er i en periode hvor jeg skifter litt rundt på spisetidene mine. Kan ikke bidra med noe annet enn litt sympati; det er kjipt å få løpeturer ødelagt fordi magen protesterer.

Skrevet

Hva med å trene litt tidligere, før du spiser middag?

Skrevet

Av egen erfaring kan jeg si at hva du spiser til middag er viktig å se på.

Jeg kan ikke spise fisk de dagene jeg løper, hvertfall ikke laks!

Det beste for meg er kylling og litt ris, reagerer på poteter og pasta også...

Skrevet
Har samme problemet selv, særlig når jeg er i en periode hvor jeg skifter litt rundt på spisetidene mine. Kan ikke bidra med noe annet enn litt sympati; det er kjipt å få løpeturer ødelagt fordi magen protesterer.

Så bra å høre at det ikke er bare jeg osm har det slik!

Jeg har prøvd å kutte ut melk fordi jeg trodde kanskje det kunne være laktoseintolerans, men det var visst ikke det. Vet ikke helt hva som kan gjøres jeg heller, kanskje legene har tips til oss? Jeg skal spørre neste gang jeg er der, haddde vært greit å få has på dette problemet...

Gjest Gjest_Gamal_*
Skrevet

Den gang da jeg løp hver dag så pleide jeg spise tørre havregryn (kanskje 1 dl) med litt sukker 10 minutt før jeg la i vei. Det stabiliserte magen og gjorde det mulig å komme gjennom turen.

Skrevet

Det går jo an å prøve havregryn. Jeg har spist havregrøt til frokost i dag før halvmaraton, det gikk bra i dag - heldigvis!

Skrevet

TS: Spis den maten du vanligvis ville fått forstoppelse av !

Skrevet

Her i gården er forstoppelse et ord jeg ikke kjenner... Aldri hatt, må ha vært på en ferietur kansksje for 20 år siden :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...