Gå til innhold

Er det voldtekt hvis...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det voldtekt hvis en edru person har sex med en full person? Vi snakker drita full og det er tvilsomt om personen ville gjort det samme edru. Har det noe å si om den berusede er mann eller kvinne?

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

Et annet spørsmål er: hvorfor vil man som edru ha sex med en som er så drita full at de ikke vet hva i all verden de holder på med?

Og om det er voldekt...klarer personen å snakke? uttrykke seg om de vil eller ikke? hvis ikke, så ja, da vil jeg påstå det er voldtekt hvis de er så fulle at de ikke klarer å si ifra eller gjøre motstand.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Dersom vedkommende var så full at h*n ikke skjønte hva som foregikk, og ikke ville gjort det samme i edru tilstand så er det et overgrep.

Nei, det har ikke noe å si om den berusede var mann eller kvinne.

Enig med StockDama.

Endret av Silmarill
Skrevet

Det holder ikke at man er drita full for at det skal bli voldtekt, hvis man åpenbart med ord og handling ønsker å ha sex. Det hjelper ikke å angre etterpå, det er mange som har gjort ting i fylla som de ikke ville gjort edru, men det fritar ikke for ansvar og skyld på noen som helst måte.

Men hvis man er bevisstløs eller ute av stand til å kommunisere hverken muntlig eller kroppslig så er det jo pr definisjon voldtekt. Det er ikke lov å ha sex med en hjelpeløs person.

Straffeloven: 192. Den som

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år

Skrevet

Ja helt klart overgrep og voldtekt, og utnyttelse av at personen ikke greier å gjøre motstand.

Skrevet

I noen land er det jo ulovlig bare personen ikke ville gjort det samme hvis h*n var edru. Det synes jeg ikke er voldtekt på noen slags måte.

Hvis vi snakker nærmest bevisstløs så stiller saken seg selvsagt annerledes.

Skrevet
Det holder ikke at man er drita full for at det skal bli voldtekt, hvis man åpenbart med ord og handling ønsker å ha sex. Det hjelper ikke å angre etterpå, det er mange som har gjort ting i fylla som de ikke ville gjort edru, men det fritar ikke for ansvar og skyld på noen som helst måte.

Men hvis man er bevisstløs eller ute av stand til å kommunisere hverken muntlig eller kroppslig så er det jo pr definisjon voldtekt. Det er ikke lov å ha sex med en hjelpeløs person.

Helt enig!

Hvis det skal kalles voldtekt at noen har sex med en som vil ha sex, men ikke ville gjort det edru, er det da ikke voldtekt hvis voldtektsforbryteren er full og ikke ville voldtatt i edru tilstand?Man er faktisk ansvalig for det man gjør i fylla.

Skrevet
I noen land er det jo ulovlig bare personen ikke ville gjort det samme hvis h*n var edru. Det synes jeg ikke er voldtekt på noen slags måte.

I så fall ville det jo vært skummelt å ha sex med enhver person som hadde drukket alkohol. Du kunne faktisk våkne opp og ha voldtatt noen...

Skrevet
Er det voldtekt hvis en edru person har sex med en full person? Vi snakker drita full og det er tvilsomt om personen ville gjort det samme edru. Har det noe å si om den berusede er mann eller kvinne?

Hvis vedkommende bare er full, men ellers er villig, i den forstand at det ikke er tvil om at han eller hun vil pule, så er det ikke voldtekt. Det er temmelig tvilsomt etisk å nytte høvet til å ligge med et menneske som du VET ikke ville gjort det om det ikke var for rusen, men så lenge vedkommende samarbeider om samleiet, er det ikke voldtekt.

Med et forbehold: Det finnes medikamenter som i kombinasjon med alkohol gjør at de fleste blir nærmest viljeløse, gjør som de blir fortalt, og svært ofte får hukommelsestap. Hvis vedkommende er dopet på denne måten, trenger han eller hun ikke å tvinges eller trues men det er fortsatt voldtekt fordi han eller hun er hensatt i en hjelpeløs tilstand.

Hvis det dreier seg om en person som er så full eller rusa at den ikke er i stand til å gjøre motstand eller ta vare på seg selv, så er det også voldtekt, med samme begrunnelse som over.

Skrevet

Hvis personen er bevisst, og ikke gir uttrykk for at de ikke vil, så er det ikke voldtekt. Det kan i en del tilfeller være å utnytte situasjonen, dersom den ene har drukket, men så lenge man er bevisst er man også ansvarlig for egne valg, selv om man har drukket. (Samme som at man vanligvis regnes som strafferettslig tilregnelig, under selvpåført rus.)

Skrevet
Hvis personen er bevisst, og ikke gir uttrykk for at de ikke vil, så er det ikke voldtekt. Det kan i en del tilfeller være å utnytte situasjonen, dersom den ene har drukket, men så lenge man er bevisst er man også ansvarlig for egne valg, selv om man har drukket. (Samme som at man vanligvis regnes som strafferettslig tilregnelig, under selvpåført rus.)

Hvis personen er bevisst, men ikke gir tegn på at den faktisk vil ha sex da? Skal man faktisk måtte gi klart uttrykk for at man ikke vil ha sex, selvom man ikke har oppfordret/gitt uttrykk for at man vil ha sex?

Skrevet (endret)
Hvis personen er bevisst, men ikke gir tegn på at den faktisk vil ha sex da? Skal man faktisk måtte gi klart uttrykk for at man ikke vil ha sex, selvom man ikke har oppfordret/gitt uttrykk for at man vil ha sex?

Jeg synes man må gi uttrykk for at man ikke vil, for at det skal kunne kalles voldtekt. Veldig mange viser bare at de vil ha sex via nokså subtile signaler, og uten å si det rett ut.

Endret av Eir
Skrevet
Jeg synes man må gi uttrykk for at man ikke vil, for at det skal kunne kalles voldtekt. Veldig mange viser bare at de vil ha sex via nokså subtile signaler, og uten å si det rett ut.

Så du mener at det er greit å knulle alt som har puls, du?

Da er nok du og loven på kollisjonskurs. Lykke til videre.

Skrevet

Greit nok at signalene er subtile til å begynne med, men etterhvert som situasjonen utvikler seg ville jeg vel lurt veldig på hvorfor vedkommende ikke kysset meg eller tok på meg!? Hvis en person ikke viser interesse så har jeg da vel ikke sex med vedkommende?

Skrevet
Greit nok at signalene er subtile til å begynne med, men etterhvert som situasjonen utvikler seg ville jeg vel lurt veldig på hvorfor vedkommende ikke kysset meg eller tok på meg!? Hvis en person ikke viser interesse så har jeg da vel ikke sex med vedkommende?

Jeg går ut fra at du har hørt uttrykket "ligge der som en potetsekk".

Tror nok at enkelte jenter faller inn under den kategorien under fylle-sex.

Forøvrig er det et krav i loven at du gir klart uttrykk for at dette er noe du ikke vil.

Skrevet (endret)
Jeg går ut fra at du har hørt uttrykket "ligge der som en potetsekk".

Tror nok at enkelte jenter faller inn under den kategorien under fylle-sex.

Forøvrig er det et krav i loven at du gir klart uttrykk for at dette er noe du ikke vil.

Etter at man innførte begrepet uaktsom voldtekt, så er ikke det siste der så selvsagt.

Dersom du har sex med en person som du burde forstått følte seg truet, eller som du burde forstått at ikke var i stand til å motsette seg sexen, så er det voldtekt etter loven.

Men i muslimske land er det fortsatt et krav at kvinnen setter seg klart og tydelig til motverge med hyl og skrik. Og hun kan dessuten anklages for utenomekteskaplig sex og steines hvis hun ikke gjør det. Det er ikke de lovene du tenker på?

Endret av Mann 42
Skrevet (endret)

Det er nesten ingen som er dømt for grovt uaktsom voldtekt siden bestemmelsen ble innført august 2000.

Straffelovkommisjonen foreslår nå at bestemmelsen ikke videreføres.

Og muslimske land? hva har egentlig det med saken å gjøre?

Endret av Paradokset
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Nei om du var dritings ,men ved bevissthet og samtykket er det ikke voldtekt. Var du derimot så full at du ikke registrerte hva som skjedde deg, så er det voldtekt

Skrevet
Nei om du var dritings ,men ved bevissthet og samtykket er det ikke voldtekt. Var du derimot så full at du ikke registrerte hva som skjedde deg, så er det voldtekt

For det er jo veldig lett å vurdere når folk er drita fulle!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...