Gå til innhold

Hvordan fjerne gammel maling på vindusbeslag?

Nala

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte hus i fjor, og har brukt våren og sommeren på å male det utvendig. Vi har erstattet en mørkbrun/aprikos farge med en helt lys farge (lys natur). Problemet er at da de gamle eierne malte huset i den mørke brunfarga skvetta de maling både her og der, blant annet på metallbeslagene under vinduene. Jeg vil jo nødig løse dette med å måtte "skvette" hvitmaling oppå de brune flekkene, og er derfor på utkikk etter en effektiv metode for å fjerne tørka maling på metallbeslagene. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nøyaktig det samme problemet bortsett fra at huset mitt nå er lysegrått og "mine" flekker er okergule!

Nå har jeg forsøkt flere ting, bl.a. å skrape dem forsiktig av, malingsfjerner etc., men problemet med begge metodene er at de ødelegger underlaget og da er jeg for så vidt like langt. Det beste rådet jeg har fått så langt er nok å pusse dem forsiktig med veldig fint sandpapir og male dem med Arcanol. Da kan jeg selvfølgelig velge hvilken farge jeg vil også og i så tilfelle blir det nok hvit antikk som er fargen på den øvrige staffasjen. Europris har forresten bittesmå skumgummiruller som burde egne seg ypperlig til den jobben.

Hvis noen har noen andre gode råd, er jeg imidlertid lutter øre for hvis det er noe jeg begynner å bli ganske lei av, så er det å pusse og male... (I hvert fall hus utvendig...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med disse beslagene i aleminium, tror det er umulig å pusse for å få det pent, og har malt de mørkegrå. Jeg har også gamle stikkontakter og lysbrytere som er malt på, noen som vet hvordan man får de rene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Handy Manny
Jeg hadde samme problem med disse beslagene i aleminium, tror det er umulig å pusse for å få det pent, og har malt de mørkegrå. Jeg har også gamle stikkontakter og lysbrytere som er malt på, noen som vet hvordan man får de rene?

Jeg hadde kommet til å skifte både stikkontakter og lysbrytere. Ring elektriker-kompisen din=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...