Gå til innhold

Trøtt etter jobb?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg jobber dagtid, 7-15. Pointe er at jeg føler meg så sinnsykt gåen etter jobb, når jeg kommer hjem. Har bare lyst å slenge meg nedpå. Føler at etter jobb så er jeg ikke i stand til å gjøre så mye mer. Pointe er at jeg er i 20 årene. Er det vanlig å føle seg utkjørt etter jobb ( 8 timer) når man er så ung? Jeg får en 6-7 timers søvn hver natt. Det burde holde...trøttheten kommer ikke nødvendigvis etter middag...den kan komme før middagsmaten også.

Hvordan skal jeg da takle å feks få barn, familie, og bli eldre? He he..

Sykler 40 minutter hver dag, så får min daglige trim iallefall. Og spiser helt allright!

Er det flere som opplever det samme? Er dette vanlig? Hvor mye sover dere?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Tror du trygt kan legge til en time til med søvn pr natt.

Når jeg går fra jobb er jeg også trøtt og sulten. Veldig sulten. Når jeg har spist får jeg tilbake litt av energien. Det går litt i bølger dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_janne_*

Støtter det blondie sier. Du kan godt sove litt mer, siden du er så trett tyder det på at du behøver mer søvn, ganske enkelt.

Det er også normalt at vår våkenhetsurve svinger litt om dagen, og at mange derfor er litt ekstra trette mellom 15-17. Det er derfor viktig å planlegge måltidene slik at man har godt med blodsukker på denne tiden av dagen, som ved å spise et mellommålitd i to tiden, med frukt, fiber og helst litt proteiner. Dette holdere blodsukkeret stabilt oppe frem til middag. Det gjør underverker.

Selv har jeg altid en banan i veska og noe nøtter i ei skuff på kontoret slik at jeg har noe for å få opp blodsukkeret og holde det oppe frem til middag om jeg ikke klarte å være nøye nok med å planlegge maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives du i jobben, eller tror du den sliter deg ut? Hva slags kosthold har du, får du i deg det du trenger? Tror også det er en god ide å spise noe lett før du går fra jobb eller straks du kommer hjem.

Jeg tror ellers det er ganske vanlig å være sliten etter jobb, men du bør jo klare å hente deg inn igjen så du orker å gjøre noe på hverdagene også. Sett av litt tid til å slappe av for deg selv, gjerne uten tv og annen støy, når du kommer hjem, i stedet for å hangle hele kvelden. Du kan også vurdere å begynne å trene, om du ikke gjør det alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Å være sliten etter jobb er da ikke uvanlig. Kommer veldig ann på jobben også da selvfølgelig.

Husk å spise utover dagen, det hjelper veldig på.

Endret av StockDama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber dagtid, 7-15. Pointe er at jeg føler meg så sinnsykt gåen etter jobb, når jeg kommer hjem. Har bare lyst å slenge meg nedpå. Føler at etter jobb så er jeg ikke i stand til å gjøre så mye mer. Pointe er at jeg er i 20 årene. Er det vanlig å føle seg utkjørt etter jobb ( 8 timer) når man er så ung? Jeg får en 6-7 timers søvn hver natt. Det burde holde...trøttheten kommer ikke nødvendigvis etter middag...den kan komme før middagsmaten også.

Sykler 40 minutter hver dag, så får min daglige trim iallefall. Og spiser helt allright!

Dette lurer jeg på også, som om jeg skulle skrevet det selv.

:roll:

Jeg blir også helt utslitt etter en dag på jobben. Jeg spiser sunt og regelmessig, og får i meg min daglige dose trim/frisk luft i en eller annen aktivitetsform med hunden (går tur, sykler eller jogger). Har en krevende jobb (+ studier), men kan ikke helt se for meg at det skal bli så mye "enklere" etterhvert som pliktene øker... Energinivået mitt er mildt sagt dalende, har bare lyst til å stupe i sofaen og bli værende der hver ettermiddag. Skal imidlertid kjøpe meg tidenes vitaminpiller med omega3, kanskje det hjelper...?

:søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal imidlertid kjøpe meg tidenes vitaminpiller med omega3, kanskje det hjelper...?

:søvn:

Hva med jern, b12? Kanskje du burde fått testet dette?

Dersom du har en krevend ejobb + at du studerer er jo ikke det en settning du kommer itl å ha for alltid, håper jeg. Man skal ikke undervurdere hvor krevende også studier er, og det kan være at du rett og slett har på deg for mye?

TIl TS; kom deg til legen og sjekk vitaminlagrene dine, blodprosent etc. Ta rådene over om å spise mer, sove mer om natta, og trene. Trening er alfa omega for å ha stabilt energinivå. Uten trening blir jeg en sofasekk som ikke orker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er riktig, pliktene bare øker når du får familie, studentlivet er jo rene ferien i forhold.

Ta tilskudd av vitaminer, rosenrot eller ginseng kan hjelpe mye.

Men når man får familie, blir man mer aktiv, og får mer overskudd, for da sitter man ikke mye i ro, da går det i middagslaging for 2 eller 3 eller flere, oppvask, vasking av dobbelt så mange klær minst, mye mere mat å handle inn, tyngre bæreposer med andre ord, og da mere klesinnkjøp til barn.

Og du bading av minst en person mere.

Men alt dette får du overskudd av, jo mere du rører deg, jo mere energi får du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren er i perioder totalt utslitt etter jobb, trening hjelper, men ikke helt. Håper jeg får han til optiker før eller senere, for jeg er rimelig sikker på at det er der problemet ligger for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må få deg en time til med søvn om natta, eller til og med to. det ideelle er å sove 8 timer. jeg må legge meg på sofaen, det hjelper ikke bare å slappe av, jeg må ofte sove 10-15 minutter. og i tillegg spise litt...sånn er det altså, sånn er livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja. Jeg blir supertrøtt. Det er ikke få ganger jeg sovner på sofaen når jeg kommer hjem, eller etter middag nei. Er vel regelen snarere enn unntaket :) Det gjelder uansett årstid også, forresten. Og så er jeg ekstremt trøtt om morgenen. Er student nå, så har jo bare jobbet ved siden av, men må si jeg gruer meg til å bli ferdig og begynne i jobb hvor man må tidlig opp hver dag... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn. Når jeg kommer hjem er jeg så sliten at jeg nesten kaster opp. Sover ofte rundt. Jeg spiser sunt og er aktiv, så det er ikke der jeg ligger. Blodet mitt er tilsynelatende bra også...

Etter en dag med mye å gjøre, er jeg ikke bare totalt slått ut når jeg kommer hjem, men også sengeliggende dagen etter. Få jeg ikke gjort noen av disse delene blir jeg skikkelig sjuk, får dundrende hodepine (som begynner å bli kronisk) og nedfor. Har begynt å lure på om jeg har me eller noe, utrolig krevende å slitsomt i allefall...

Og Stockdama, det er ikke snakk om å være "litt sliten når man kommer hjem fra jobb". Det handler om å være så kvalm og sliten at man har så store smerter i kroppen at det er smertefullt å holde seg våken. Eller mener du at det også er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sliten etter en dag på jobb - det er vel de fleste. Men; det er jo grader av trøtthet, da. Hvis du er så trøtt at du ikke greier vanlige sysler som klesvask, lage middag, være sosial, er det grunn til å lure på om noe er "galt". Jeg slenger meg på dem som sier at du med fordel kan sove en time eller to mer om natta, få testet om du har jernmangel, se på kostholdet ditt og spise regelmessig.

Og du, som en liten trøst med tanke på fremtiden; det å ha barn og ta seg av kan til tider være utmattende. Men - det er utrolig hva du greier når du må! Med barn i huset kan du bare ikke legge deg på sofaen fordi det alltid er noen som trenger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår biologiske klokke er innstilt sånn at vi får en trøtthetsperiode ca 9 - 10 timer etter at vi våknet. Kanskje er det fordi menneskene er konstruert sånn at de faktisk trenger en middagslur? Vet ikke, men det kan virke logisk for meg. Dessverre er det jo sånn at mange ikke får sovet på kvelden hvis de har tatt en lur i løpet av dagen, inkludert meg, så teorien holder vel ikke helt mål for alle. Men andre steder i verden er jo ettermiddagslur lagt inn i samfunnsrutinene, gjerne mellom to økter på jobb eller skole.

Så jeg vil tro at Ts sin trøtthet er av det normale. Dog kunne det jo sikkert ikke skadet med en time til med søvn på natten, men det er slettes ikke sikkert at det hade hjulpet heller.

Endret av Sativa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har sovet 6 timer om natta er jeg garantert trøtt når jeg kommer hjem fra jobb - eller hvis jeg holder det gående hele tiden går der greit, men setter jeg meg ned i sofaen - da sovner jeg momentant. Seks timer er ihvertfall for lite for meg i det lange løp - ttrenger helst åtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sover jeg generelt sett ganske lite, men 6 timer er vel normalen for min del. Nå har jeg ikke barn i huset, men jeg kompanserer med gordon setter. Har jobbet mye og lenge, det er snakk om 6dagers uker og to jobber hvor en av dem er i utelivsbransjen, og dermed nattjobb.

Og det funker egentlig ganske bra, men det er ikke til å legge skjul på at man føler man mister mye tid med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meditasjon hadde god effekt på meg. Fikk overskudd til ting jeg ikke kunne drømme om engang. Var så sliten at jeg gikk på sparebluss, selv om jeg tok meg tid til å trene og hadde et sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...