Gjest DK Brud Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Hej alle norske brude. Jeg er norsk men bosidende i danmark siden jeg var 10 år og kunne derfor godt tænke mig at høre om hvad der er af norske tradistioner til at bryllup? Jeg ved det ville glæde mine kære bedsteforældre hvis jeg fik noget norsk med indover bryllupet. Kan I hjælpe?
Lilywhite Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Hei Vet ikke om norske bryllupstradisjoner er så mye annerledes enn danske egentlig. Er jo noen som velger å feire bondebryllup med bunad og sånt... Men når det gjelder bare "innslag" av norsk tradisjon så kan du jo velge noen norske sanger for eksempel, enten til vielsen eller festen...det er også vanlig i Norge at familien lager hjemmelagete kaker til festen og at det er et stort kakebord...leste i en eldre tråd her at det endel steder i Norge er vanlig å pynte med ting man finner i naturen...markblomster, kvister etc... Vet ikke om dette var til noe hjelp og om dette representerer noe forskjellig fra danske tradisjoner...vet heller ikke hva slags bryllup dere skal ha og hvor dere skal ha det (stort/lite, herregård, hotell eller klubbhus etc)... (tenker litt på hva slags norsk innslag som hadde "passet inn" i bryllupet forøvrig) Håper noen andre kan være til litt bedre hjelp enn meg
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Her fant jeg mye om gamle norske tradisjoner, http://natadal.no/vis.php?id=38 på Uppigard Natadal i Telemark.
Gjest nextlife Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 - Kransekake med norske flagg - Det finnes utrolig mange, vakre norske brudemarsjer, både tradisjonelle, og mer moderne - Etter hva jeg har erfart er det mer vanlig med formiddags-mottakelse i forbindelse med brylluper i Danmark, det vanligste (ennå) her i Norge er aftensselskaper, med 3-5-7 retters menyer, servering ved langbor og litt "høytidelig" stemning ved middagen. - Du kunne jo også servere buffèt med norsk, tradisjonell mat(rømmegrøt,spekemat, kjøttruller, sodd osv, og selvfølgelig,-multekrem til dessert) - Gifte deg i bunad ja, det var visst de tipsen jeg kunne komme med
Gjest DK-Brud Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Hej alle sammen og tak for jeres svar. Der var klart nogle idér der vil bliver overvejet Tak for hjælpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå