Gå til innhold

Er fiskebolle/fiskekake fisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi spiser lite fisk her i huset, men det er jo sunt så vil vil at barnet vårt skal lære seg å spise fisk.

Siden vi ikke har det selv (foreløpig, må jo det når han blir eldre...) kan vi ikke ta av vår egen mat og mose.

Kan jeg åpne en boks fiskeboller og mose disse og gi? Eller er det for salt siden det er ferdigmat? Og hva med fiskekaker?

Eller er ikke dette næringsrikt nok, slik at det ikke regnes som fisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart det er fisk i det! Men som du er inn på, er det jo oppspedde produkter. Hadde vært mer skeptisk til saltet.

Enten kan dere spise fisk selv (finn noen oppskrifter som dere synes ser gode ut!), eller gi glass med fisk i.

Gjest Fiskeelsker
Skrevet

Spiser dere fiskeboller selv ?

Eh.. forstår jeg deg rett at dere ikke spiser fisk selv (dere foreldre), fordi dere ikke liker det ?

Hvordan skal dere overbevise barna om at fisk er så bra da ? Barna plukkker lett opp foreldrenes uvilje mot enkelte typer mat, og da blir ikke de mindre kresne..

Var jeg dere hadde jeg heller tatt meg i nakken, og begynt å sette pris på ett matvareslag som vi tross alt er storeksportør av ! Og det med en gang..

Skrevet

Jada jada fiskeelsker, selvsagt har du rett.

Men jeg liker ikke fisk mer av den grunn, ei heller fiskeboller. Og ikke er vi flinke til å lage mat fra grunnen av heller. Så vi drøyer det så lenge det går. Slik det er nå, så spiser vi middag etter at barnet vårt har lagt seg, så han vet ikke hva vi spiser, ergo trenger vi heller ikke spise fisk nå.

For øvrig tar vi tranpiller, er aldri syke og jeg har målt næringsinnholdet i blodet for å sjekke at jeg har det man bør ha.

Skrevet

Jeg har gitt babyen min på ni måneder fiskekake. Kjøper da skikkelige fiskekaker fra fiskedisk, ikke vakuumpakket. Vet ikke om næringsinnhold i fiskeboller, men vil tro det er bedre å koke et lite stykke fisk , ørret eller torsk f.eks, og blande med potet og litt smør.

Hvis barnet spiser brødskiver, er makrell i tomat fint som pålegg.

Skrevet

Spiser ikke brød enda, men makrell i tomat og liknende skal selvsagt introduseres.

God ide med fiskakake fra disk, da kna man kanskje spørre om innhold også.

Skrevet

Kan ikke du kjøpe fersk fisk hos fiskehandler i stedet for? Må jo kunne kjøpe en liten filet, som du kan dampe i mikoen og blande i maten... Hvis han får det 1-2 ganger i uka + fiskepålegg av forskjellige slag, så er vel det nok...

Skrevet

Måtte flire litt av tittelen- om fiskeboller er fisk? Tja, det er verken kjøtt eller grønnsaker, så... :fnise:

Når så er sagt, så er det jo oppspedd så det holder. Men jeg har alltid tenkt på det som relativt sunt. Ikke mye fett, og de er vel ikke fryktelig salte heller, sånn i forhold til annen mat (skal sjekke boksen neste gang).

Unger elsker ofte både fiskeboller og fiskekaker, og det er ikke det verste man kan spise til middag, så jeg ville definitivt gitt barnet dette fra ganske tidlig av. Med grønnsaker og potet eller ris, most så mye som barnet behøver. Men tror det er en fordel å gi ren fisk også innimellom- litt kokt torsk eller laks, for eksempel. Og etterhvert fiskegrateng.

Og når barnet er et par-tre år, følger neste leksjon: sushi!

(skal ikke se bort i fra at det en dyr vane som lages her, men skitt au. Barn som spiser fisk er bra!)

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Kan ikke du kjøpe fersk fisk hos fiskehandler i stedet for? Må jo kunne kjøpe en liten filet, som du kan dampe i mikoen og blande i maten... Hvis han får det 1-2 ganger i uka + fiskepålegg av forskjellige slag, så er vel det nok...

Hm. Dampe fersk fisk i mikroen?

Hva med stekeovnen og folie?

Gjest Blondie65
Skrevet

Et tips til alle voksne fiskehatere:

Ta en filet, legg den på en folie på en ildfast form. Ha over store løk båter, squash, og paprika og klem litt sitron og ha på litt salt og pepper. Pakk folien rundt og bak i ovn i 20-25 minutter.

Jeg kan love at dette er godt - selv om det er fisk. Ikke tar det 100 år å lage heller.

Jeg er veldig lite flink med fisk selv, liker ikke ditt og ikke datt.

Og barnet kan selvsagt få den samme bakte fisken bare most - for så mør blir den.

Tosk, laks, ørret - alt dette går med denne metoden.

Skrevet
Hm. Dampe fersk fisk i mikroen?

Hva med stekeovnen og folie?

Når det ikke er mat til TS, men noe de kun skal lage til en baby, så er jo mikroen det letteste. Er bare å legge et lite stykke fisk i en skål, med plastfolie over, så er det mat på et par minutter. Det gjør jo ikke noe hvis fisken blir litt i hjæl kokt, eller forsvinner det gode i fisken da :klø: Det tror jeg hvertfall ikke...

Skrevet
Kan ikke du kjøpe fersk fisk hos fiskehandler i stedet for? Må jo kunne kjøpe en liten filet, som du kan dampe i mikoen og blande i maten...

Joda, selvsagt kan man det... Men da ble fiskemåltidet med ett litt mer komplisert enn det jeg hadde tenkt...

Vi er storforbrukere av glass til vanlig.

Skrevet

Forresten, et tips er å bruke fiskepudding/fiskekaker som pålegg også. Kjempepoppis her i huset, med litt smør eller kaviar under.

:)

Skrevet

Ja det er vel lettest med de ferdige glassene med mat... Men du kan jo lage små porsjoner fiskemat selv og fryse ned og. Det blir hvertfall billigere, og sikkert veldig sunt for barnet.

Skrevet
Måtte flire litt av tittelen- om fiskeboller er fisk? Tja, det er verken kjøtt eller grønnsaker, så... :fnise:

Hehe, skrev den tittelen med vilje, for å få folk til å lese. I min oppvekst hadde vi fisk en gang i uken, alle slag. Fiskeboller ble da regnet som fisk.

Hos andre jeg kjenner hadde de også fiskedag en gang i uken, men om de hadde fiskeboller/fiskekaker, så ble det regnet utenom, fordi det ikke ble regnet som fisk mht næring.

Derfor jeg spurte.

Skrevet
Ja det er vel lettest med de ferdige glassene med mat... Men du kan jo lage små porsjoner fiskemat selv og fryse ned og. Det blir hvertfall billigere, og sikkert veldig sunt for barnet.

Ja, jeg får slike innfall innimellom, derfor jeg startet tråden.

Men ikke alltid det er så populært med hjemmelaget mat, så noen ganger kan det bli mye styr og et resultat som er en baby som gråter og nekter å spise. Middag er generelt ikke favorittmåltidet.

Skrevet

Jeg brukte en del fiskeboller til mine da de var små...det er i alle fall ikke usunt..og de er lett og mose med koke gulrøtter og litt potet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...