mee mee Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 jeg flytter til england i januar for å studere, skal ta mitt siste semester der. men jeg kom til å tenke på en ting. hvilken bank burde jeg ha, engelsk eller norsk? er det ikke himla dyrt å ta ut penger i england med norsk bank?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Jeg bodde et semester i utlandet og gadd ikke ordne med konto i det landet for noen få måneder. Løsningen ble at jeg tok ut relativt store beløp et par ganger i måneden, da ble gebyret mindre enn om jeg hadde tatt ut oftere. Betalte stort sett alltid kontant i butikker unntatt om jeg fant noe overraskende dyrt Faste regninger betalte jeg via norsk nettbank, husleie kontant (bodde privat). Det var også nokså praktisk at kontantene var i relativt lav valør da de største sedlene nesten var ute av produksjon pga problemer med forfalskning. Dermed trengte jeg ikke bekymre meg for å handle en boks tomatbønner med en tusenlapp, liksom Det var også en grei måte å holde oversikt over forbruket på. Angående banker i England vet jeg ikke, men ville i hvert fall ikke valgt Northern Rock for tida ... http://e24.no/utenriks/article1999352.ece
Leeloo Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Hvis du skal bruke norsk bank ville jeg hvertfall hatt et gebyrfritt kredittkort å betale i butikker med i stede for å gå rundt med mye kontanter hele tiden. Litt tryggere med kedittkort ettersom det ikke er knyttet direkte mot kontoen din. Regningene betaler du over nettbank. Ellers kan det være greit å ha en engelsk bank, de bruker en del sjekk(!) enda i England (mulig det var mest i Skottland, der jeg bodde). Det er litt styr å få opprette konto, så hvis du ikke skal være der så lenge er det kanskje like greit å la være hvis du ikke må.
Gjest Charlotte som har kommet hjem Skrevet 20. september 2007 #4 Skrevet 20. september 2007 Det er et helsikkes styr med å opprette konto i England. Eller det var det da jeg bodde der for en del år tilbake. Jeg kunne ikke åpne konto fordi jeg ikke hadde jobb og jeg fikk meg ikke jobb fordi jeg ikke hadde konto. Til slutt måtte jeg få den Nederlandske banken min til å fylle ut et skjema om meg og sende dette til banken. Alikevel ble det noe styr da noe av det som ble fylt ut var på Nederlansk. Jeg oversatte men de var ikke helt sikker på om jeg nå sto der og løy. Jeg skulle ikke ha noen form for kreditt, men alikevel. Dette var hos Nat West, men både HSBC og Royal Bank of Scotland (som eier Nat West) ville ikke snakke om å åpne konto med meg i det hele tatt. Jeg tror jeg ville slukt gebyrene og gjordt slik som andre foreslo.
Frey Skrevet 20. september 2007 #5 Skrevet 20. september 2007 Det var da enkelt å opprette konto i Barclays Bank synes jeg. Overførte da beløp fra min norske konto til min engelske ved behov og brukte betalingskortet fra Barclays til daglig. Enkelt og greit.
Gjest blenda Skrevet 20. september 2007 #6 Skrevet 20. september 2007 samme her! jeg bodde i england i 2002, og hadde store problemer med å få meg bankkonto. fikk ikke jobb fordi jeg ikke hadde bankkonto, og fikk ikke bankkonto fordi jeg ikke hadde jobb... jeg fikk husverten min til å skrive et brev som bekreftet hvem jeg var blabla, men dette var heller ikke nok. jeg måtte iallefall ha en strømregning som stod i mitt navn, sa banken. problemet var bare at siden jeg kun hadde et rom i et kollektiv,stod ingen av regningene i mitt navn... etter veldig mye om og men fikk jeg en heeelt basic konto i HSBC som ga meg et kort som ikke engang kunne brukes i butikkene, bare i minibank.. men bedre enn ingenting, og jeg slapp dyre gebyrer fra det norske visakortet. lykke til!
Gjest -eline- Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Jeg hadde (har) internasjonalt studentkonto i HSBC (var nytt i 2003). Det er sant at de er litt sære i bankene, men så lenge du har med deg pass, leiekontrakt og bevis fra skolen så får du konto uten noe problemer. Jeg fikk konto på dagen, bankkortet kom i posten etpar uker senere. Jeg fikk ikke sjekkhefte, men det var i utgangspunktet ikke noe problem siden de faktisk tar kort de alle fleste stedene også i uk Brukte også VISA-kortet mitt i Skandiabanken, de har ikke gebyr på uttak eller betaling i utlandet (annet enn et gebyr til VISA på 1,75%). Ingen problemer å betale med dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå