Gå til innhold

Bør Norge ha statsråder som ikke kan snakke engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viser seg at vår miljøvernminister Helen Bjørnøy ikke kan eller vil snakke engelsk på turer i utlandet.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/13...6067#1189666067

Mener å huske at dette var tilfelle også med tidligere arbeidsminister (?), helten fra Cato-flyvningen.

Er det ikke litt pinlig at sjefen for et stort departement kommer til utlandet og stiller seg fullstendig avvisende til å bruke det engelske språket? Hva slags inntrykk gir det?

For min del virker det helt merkelig å utnevne en person til statsråd for et departement der endel av arbeidet vil foregå sammen med mennesker som faktisk ikke snakker norsk. Ja, tenk det, det er jo faktisk noen der ute i verden som ikke forstår norsk :ler:

(vennligst ikke flytt denne til underforum "politikk", da jeg ønsker en mer generell debatt enn de som foregår på det forumet :))

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er helt enig. Dvs. det kan sikkert være enkelte statsråder som er mindre utsatt for å møte utenlandske personer enn andre, men MILJØVERNMINISTEREN? Han eller hun må jo nødvendigvis treffe andre lands delegater og det er da helt påkrevd med engelsk - ikke sånn middelmådig men slik at man forstår nyansene.

Ja da det finnes helt garantert både tolker og annet, men det er da tungvint? Og tolking for engelsk i 2007 er VIRKELIG sløsing med penger.

Skrevet

Det er da nok av statsoverhoder og andre høyt på strå som reiser med tolk, senest Brasils president på Norgesbesøk før helga.

Det er helt klart en fordel for statsrådene å beherske engelsk, men jeg synes ikke det skal være et krav. Det er andre egenskaper og kunnskapsområder som er viktigere at h*n besitter og som er vanskeligere å finne kvalifiserte folk på. Strengt tatt synes jeg en skikkelig tolk er bedre enn en statsråd på veldig gebrokkent engelsk.

Skrevet

Hvor kvalifisert til noe som helst er det mulig å være dersom man ikke behersker noe så elementært som engelsk?

Skrevet

Enig med vedkommende som heller ville ha gode tolker enn gebrokken engelsk!

Når det kommer til kompetanse er det nok mange her i verden som sitter inne med stor kompetanse på mange områder selv om de ikke snakker engelsk. Og områder statsråder beskjeftiger seg med omhandler mest sannsynlig også mye spesifikke fagtermer, noe som gjør at man uansett ikke greier seg med elementær engelsk. Tiltross for at jeg studerer engelsk og generelt har en bra kompetanse i engelsk, tror jeg ikke at jeg ville begi med inn på miljødiskusjoner på statsrådsnivå sånn uten videre!

Skrevet
Hvor kvalifisert til noe som helst er det mulig å være dersom man ikke behersker noe så elementært som engelsk?

Veldig kvalifisert.

Engelsk er ikke så elementært som man skulle tro.

Jeg tror man skal være VELDIG stødig for å kunne snakke konstruktivt og skikkelig om politikk på engelsk, enn si drive forhandlinger. Det er bedre med en stødig tolk som formulerer seg korrekt og med god uttale, og der man selv leverer sine innlegg og utspill med en rolig mine, enn en situasjon der man leter etter ordene, roter med uttalen, eller blir usikker på korrekte formuleringer, etc.

Bruker man tolk, kan man konsentrere seg om hva man skal si, og ikke på hvordan man skal oversette det til et fremmed språk.

Skrevet

Dette burde jo være et minstekrav for enhver i en så viktig posisjon.

Skrevet

er det noen andre land som bryr seg såpass mye om hva norge har og si at de har lakt mærke til språket hennes a?

Skrevet
Dette burde jo være et minstekrav for enhver i en så viktig posisjon.

Det er forskjell på å drive forhandlinger, og på å spørre når ferja går og bestille fire pils og en pizza i ventetida.

Skrevet

Det aller viktigste er å ha en dyktig miljøvernminister - uavhengig av språkkunnskaper. Likevel mener jeg det kun er til fordel at en i en slik posisjon behersker engelsk godt.

Hadde nåværende miljøvernminister ønsket å bruke engelsk, kunne hun uten problemer hatt en intensiv kursing som fint hadde gjort henne i stand til å beherske språket. Viljen er vel stikkordet her? Eller kanskje stikkordet er feil person på helt feil sted, men det er jo en annen diskusjon. ;)

Skrevet

Ett intensivt språkkurs hadde gjort henne i stand til å beherske engelsk godt nok til å ha diskusjoner på høyt faglig nivå? Så lett tviler jeg sterkt på at det er!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har alltid forundret meg over statsledere andre steder som har brukt tolk i stedenfor å snakke engelsk. Syns det har noe med å vise interesse for forhold utenfor sin egen nese. Syns man bør kunne forvente at en statsråd også kan engelsk. Det trenger ikke å si noe om hennes generelle kvalifikasjoner, men når vi er et så lite land og man er mye i kontakt med utlandet, så syns jeg man bør beherske engelsk. Jeg ville syns det var pinlig om jeg var Bjørnøy.

Skrevet
Gudd dai, aim the prime minister off Norway

Godt poeng!! Og det var Willoch. Han er en av de skarpeste knivene i skuffen, og frem stod som en mindre begavet person med sitt Good day.

Skrevet

Det er forskjell på å drive forhandlinger - hvor ministeren bistås av ulike eksperter, og rett og slett ikke kunne kommunisere på et enkelt nivå ved uformelle situasjoner.

Språkkunnskap er ikke den viktigste egenskapen til en miljøvernminister, men det sier litt om oss som kunnskapsnasjon at miljøvernministeren ikke behersker grunnleggende engelsk.

Skrevet
Ett intensivt språkkurs hadde gjort henne i stand til å beherske engelsk godt nok til å ha diskusjoner på høyt faglig nivå? Så lett tviler jeg sterkt på at det er!

Et så intensivt kurs ville dessuten kreve mye tid og mye innsats -og tid er vel ikke det statsrådene har mest av...

Godt poeng!! Og det var Willoch. Han er en av de skarpeste knivene i skuffen, og frem stod som en mindre begavet person med sitt Good day.

Men gjorde han det i den store sammenheng? Er det virkelig sånn at alle statsråder fra alle andre land snakker flytende engelsk? Synes stort sett det kryr av tolker når det er statsbesøk og toppmøter.

Skrevet
Et så intensivt kurs ville dessuten kreve mye tid og mye innsats -og tid er vel ikke det statsrådene har mest av...
Nei, de har nok svært travle dager. Like fullt mener jeg det ville vært klokt at hun og andre med behov burde vært kurset litt ekstra i begynnelsen for å fikse det å snakke engelsk offentlig.

Hun er vel i femtiårene? Så engelsk er nok ikke helt ukjent for henne, men hun mangler nok treningen og tryggheten i å praktisere det.

Det virker litt merkelig at man f.eks. ikke skal kunne svare på pressens spørsmål på engelsk når man er minister.

Skrevet
Nå begynner dette å bli veldig lenge siden, men i etterkant av pressens oppslag om disse ordene kom det vel også info om at uttrykket også er helt ok å bruke som Kåre W gjorde.
Skrevet
Nå begynner dette å bli veldig lenge siden, men i etterkant av pressens oppslag om disse ordene kom det vel også info om at uttrykket også er helt ok å bruke som Kåre W gjorde.

Jeg trodde at det var bare i Australia at de sa Good Day som hilsen, mens det ellers brukes som et slags farvel?

Skrevet
Jeg trodde at det var bare i Australia at de sa Good Day som hilsen, mens det ellers brukes som et slags farvel?

Det er helt legitim, om enn litt gammeldags, engelsk. Menn så er jo Willoch litt konservativ også.

Gjør et søk på f.eks. "Good day, gentlemen"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...