Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Et samboerpar (uten barn) og ikke noe særlig grad av felles økonomi utenom til mat og lignende. A har bil og bruker den til og fra jobb daglig. B har ikke sertifikat en gang, men nyter godt av bilen for det. B kan f eks bli kjørt steder, A kan kjøre når de skal handle eller dra andre steder - og B får også øvelseskjørt litt. Hvordan burde bilutgiftene fordeles? Billånet burde vel A ta seg av helt alene, men hva med bensinutgifter? Burde B spytte inn en fast beløp i mnd, eller holder det med litt penger til bensin nå og da? Hvordan har dere gjort det?
Gjest V Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Hei! Jeg prøver å betale bensin annenhver gang, men så sitter jeg på til jobb og så vi "bruker" bilen like mye. Billånet tar han seg av!
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Vi er i akkurat samme situasjon Jeg har ikke lappen, og trenger heller nesten aldri skyss, men nyter selvsagt godt av bilen når vi skal kjøre lengre strekninger, handle osv. Samboern bruker bilen så og si daglig. Jeg betalte en liten del av kjøpesummen på bilen (1/6, litt tilfeldig beløp egentlig, men det ble nå sånn), og har av og til betalt bensin, mest når det har vært ærender i min favør. Samboern min betaler ned billånet. Vi har noe felles økonomi, da, og om bilen skulle trenge uventet verkstedbesøk hadde jeg ikke hatt noe i mot å være med å betale dette, om nødvendig. Men stort sett tar samboern min de aller fleste utgiftene med bilen. Det er forøvrig en rimelig bil som ikke har kostet oss noe i reparasjoner e.l utover EU-kontroll o.l.
Gjest Vampyra Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 (endret) Hos oss betaler eier og hovedbruker alt vedlikehold og mesteparten av bensinregningen . Vi har ikke billån, men vi deler på utgifter som bompenger og forsikring. Drar vi på ferie sammen, eller begge har brukt bilen mye deles bensinregningen. Begge drar jo fordeler av bilen. Blant annet til og fra butikken, man blir kjørt og hentet på jobb innimellom, og man drar ofte sammen forskjellige steder. Veiavgift deles også Endret 17. september 2007 av Vampyra
Nolita Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Kjæresten min hadde bil, og ikke lappen. Jeg hadde lappen og ikke bil. Han tok seg av alle utgifter som forsikring og slik, så betalte vi bensin ettersom det passet. Men den var egentlig selvfinansierende, da jeg lånte den bort en del da jeg bodde på internat, og fikk enten penger eller at folk fylte bensin på den. Han fikk bilen, så han tenkte at det var greit for meg å ha for å komme meg til og fra han, siden bussforbindelsen mellom han og internatet var helt på trynet. Var 1 time å gå til nærmeste buss for min del + 1 time med buss som skulle innom alle steder, og tok 20 minutter med bil. Når vi ble samboere kvittet vi oss med bilen. Hadde tilfellet vært slik som skissert så hadde jeg tilbudt meg å fylle bensin før eller etter slike handleturer og øvelseskjøring, så lenge det var mitt forslag å dra på handletur. Men hadde samboer begynt å spekulere i bensin, f.eks vente med å fylle bensin sånn at jeg skulle fylle full tank hver gang så måtte vi ha funnet en annen løsning.
Gjest Mirina Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Kjæresten min betaler for sin bil. Planen vår er at jeg fyller bensin/betaler om jeg trenger å låne bilen. At jeg nyter godt av bilen, fordi jeg kan sitte på til/fra butikken o.l synes jeg ikke har noe å si, siden han allikevel hadde måttet handle uavhengig om han var sammen med meg eller ikke.
Gjest Vampyra Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Kjæresten min betaler for sin bil. Planen vår er at jeg fyller bensin/betaler om jeg trenger å låne bilen. At jeg nyter godt av bilen, fordi jeg kan sitte på til/fra butikken o.l synes jeg ikke har noe å si, siden han allikevel hadde måttet handle uavhengig om han var sammen med meg eller ikke. Så du synes det er greit at han betaler for at du skal kunne handle og gjøre andre ærend? Jeg synes "han måtte handlet uansett" er en forferdelig dårlig unnskyldning for å ikke dele på utgiftene. Det koster mye å ha bil! Men dersom du sitter på bare en gang i mnd skjønner jeg at han står for utgiftene.
fiktiv Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 Vi har begge sertefikatet. Han betaler lånet av bilen, og jeg betaler 250kr i mnd for bil, da jeg kjører til og fra skolen noen dager i uken. Det er ca 2 mil de dagene jeg kjører. Ellers bruker jeg bilen som jeg vil. Han ønsker ikke jeg skal betale så mye, da jeg har studielån
Gjest Mirina Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 Så du synes det er greit at han betaler for at du skal kunne handle og gjøre andre ærend? Jeg synes "han måtte handlet uansett" er en forferdelig dårlig unnskyldning for å ikke dele på utgiftene. Det koster mye å ha bil! Men dersom du sitter på bare en gang i mnd skjønner jeg at han står for utgiftene. Nå er det ikke slik at han kjører meg mye rundt slik at jeg får gjort ærend, men er nok oftere enn 1 gang i måneden. Jeg legger alltid opp til at jeg skal gå, men hvis han insisterer på å kjøre meg, lar jeg han selvsagt gjøre det. Jeg solgte min bil før vi traff hverandre, fordi jeg ikke hadde behov for den. Og jeg har fremdeles ikke behov for bil.
Gjest Eir Skrevet 17. september 2007 #10 Skrevet 17. september 2007 Kjæresten min hadde bil, og ikke lappen. Jeg hadde lappen og ikke bil. Sånn har vi også hatt det frem til nå, bare at det er meg som har hatt bil og ikke lappen. Men siden vi har full fellesøkonomi har det ikke blitt noen diskusjon rundt deling av utgifter. Men det jeg synes er mest rett i forhold til TS innlegg er at den som sitter igjen med bilen betaler på ett evt billån, mens den som sitter på sponser litt til drivstoff og forsikring, etter hvor mye han/hun nyter godt av bilen. Drar man feks på langtur sammen fyller man bensin annehver gang osv.
FantasDick Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Jeg har verken lappen eller bil, så når bilen til sambo ble stjålet og han måtte ha en ny tok han opp et separat lån på huslånet for å kjøpe seg ny bil. Jeg får låne bilen, og han kjører meg hit og dit med den, selv om han har alle utgifter på den. Jeg liker å fylle bensin, låne den et par timer for å vaske og dulle med bilen og kjøpe nye ting til den. Skal vi på ferie deles utgiftene mellom oss. Siden bilen aldri kommer til å stå registrert på meg, og kun han så får han ha alle utgifter også.
Gjest Mirina Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Du låner bilen, selv om du ikke har førerkort?!
asterix Skrevet 17. september 2007 #13 Skrevet 17. september 2007 Et samboerpar (uten barn) og ikke noe særlig grad av felles økonomi utenom til mat og lignende. A har bil og bruker den til og fra jobb daglig. B har ikke sertifikat en gang, men nyter godt av bilen for det. B kan f eks bli kjørt steder, A kan kjøre når de skal handle eller dra andre steder - og B får også øvelseskjørt litt. Hvordan burde bilutgiftene fordeles? Billånet burde vel A ta seg av helt alene, men hva med bensinutgifter? Burde B spytte inn en fast beløp i mnd, eller holder det med litt penger til bensin nå og da? Hvordan har dere gjort det? Vi hadde fullstendig felles økonomi helt fra første stund så for oss har slike problemer vært ukjent.
Gjest Mysticgirl Skrevet 17. september 2007 #14 Skrevet 17. september 2007 Vi hadde fullstendig felles økonomi helt fra første stund så for oss har slike problemer vært ukjent. Ja vi og, og med de andre jeg også har vært samboere med. Vi har alltid hatt felles økonomi så ingen av oss så tenker over hvem som betaler hva
Bokormen Skrevet 17. september 2007 #15 Skrevet 17. september 2007 Samboer har bil, og bruker den daglig på jobb. Jeg låner den stort sett hver mandag kveld og en sjelden gang ellers (2-3 gngr i mnd), samt vi bruker den sammen på handleturer, reiser osv. Ellers har vi felles huslån, har ellers separat økonomi, men deler på det meste av utgifter. Jeg betalte registrering og veiavgift når bilen ble kjøpt, ellers fyller jeg bensins om det er lite når jeg bruker den. Jeg betaler også alltid bommer osv når vi kjører i bilen sammen + evt parkeringsavgifter.
caso Skrevet 17. september 2007 #16 Skrevet 17. september 2007 Jeg betaler min, hun betaler sin. Så er dere i tvil på hvordan dele utgifter, - kjøp en bil til.
Ce'Nedra Skrevet 17. september 2007 #17 Skrevet 17. september 2007 Her har han bil, men begge har lappen og vi bruker den omtrent like mye. Har ikke lån på den lenger. Hver enkelt betaler den bensinen den bruker, og vi deler på bensinen. Jeg synes at i det eksempelet du gir, burde den som eier betale bilen. Urettferdig om den andre betaler lånet om man ikke setter bilen på begge. Jeg synes derimot at man skal bruke den bensinen man er med på, ikke bare en sjelden gang. Reiser man og besøker venner og familie, bør man dele likt på det. Den som derimot bruker den til jobb eller andre egne formål, bør betale det. Angående forsikring osv. Synes kanskje at siden begge har nytte av bilen, bør man dele litt på det. Men er det mulig å regne det i prosent? Hvis den som ikke har lappen er med på ca. hver 10. tur, bør den betale 10 prosent av forsikringen.
Gjest Vampyra Skrevet 17. september 2007 #18 Skrevet 17. september 2007 (endret) Nå er ikke akkurat bilforsikring en diger utgift. Jeg synes man skal dele på det. De fleste har vel mellom 500-1000 i forsikring i mnd og da har begge parter råd til å spytte inn. La oss se på dette regnestykket: Forsikring 8000 Bompenger 3000 Verkstedregninger og annet vedlikehold 10 000 (inkl nye dekk, olje, spylerveske osv) Dette er en ganske reel regning for vår bil: 21000 i året. Er det rettferdig at en av oss skal betale dette alene slik at den andre har en bil å disponere og gjøre nytte av? I vårt tilfelle betaler eier 3/4 deler selv og sin egen bensin, og det er for oss en fin løsning. Uten forsikring, vedlikehold og bompenger hadde vi ikke hatt bil i det hele tatt, og det hadde gjort hverdagen vår utrolig mye vanskeligere. Husk at det koster så mye mer enn besnin å kjøre en bil! Det er en grunn til at bedrifter gir en høyere pris i kilometergodtgjørelse enn bensinprisen. Det er masse småkostnader som bileier må ut med hele tiden. edit: Og så må man ikke glemme generell slitasje og verdiforingelse. Endret 17. september 2007 av Vampyra
Trampe Skrevet 17. september 2007 #19 Skrevet 17. september 2007 Da vi var samboere hadde mannen med seg egen bil inn i forholdet. Jeg brukte den svært sjelden, men satt jo på hit og dit. Vi hadde felles økonomi fra dag en, og jeg var student. Det vil si at han betalte huslånet og de fleste faste utgifter. Mine penger sparte vi mye av til bryllupet, brukte på reiser, og jeg betalte mesteparten av maten. Jeg betalte ingenting på bilen. I dag er vi gift. Huslånet trekkes av min konto, og billånet av hans. Det kommer aldri til å bli helt 100% jevnt fordelt, men det må det da heller ikke være. Ingen av oss bruker penger over evne. I fjor brukte han rundt 20 000 på sin hobby, i år er det jeg som trenger nytt utstyr til min. Om vi skal bruke mye penger konferer vi med den andre først. Det er helt greit. Og nå som vi venter baby sparer vi en del til det.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #20 Skrevet 17. september 2007 Jeg eier bilen og betaler årsavgift, forsikring og vedlikehold. Begge bruker bilen. Han fyller noen ganger bensin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå