Grooo Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Kloke hoder! Dere er så supre! Har også et par elever som "helst vil skrive om noe fakta, gjerne religion..." Hvor starter vi da? Som vanlig er det norske bøker som gjelder, men en kan ha en nordisk eller utenlandsk forfatter. Vi har tenkt på ting som Hilal av Torgrim Eggen, Tempelridderen av Jan Guillou, Renselse av Tore Renberg, noe av Marianne Fredriksson, Datter av øyeblikket av Ragnhild Nilsen Grødal... Flere gode forslag?
Gjenglemt sykkellås Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Sirkelens ende av Tom Egeland var den første boka jeg tenkte på.
Pnin Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Den første jeg tenkte på pga tittelen er "Presten" av Hanne Ørstavik, men jeg har ikke lest den selv så aner ikke hvor mye religion det er i fortellingen. En annen bok jeg ikke har lest, men som dukker op pga tittelen er "Koranoid" av pseudonymet Erik Bakken Olafsen.
Gjest Gjest_pulverheksa_* Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Bente Bratlund Mæland skriver bøker med et kristent livsyn, på nynorsk. Hun er i tillegg veldig grei, og svarer garantert på henvendelser. pulverheksa
Daria Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 (endret) Abdel-Fattah: Ser hodet mitt stort ut med denne? Humoristisk ungdomsbok om en ung muslimsk jente som beste,,er seg for å begynne med hijab. Australsk forfatter. Ellers er det jo mye religion i Sigrid Unsets bøker, Kristin Lavransdatter f.eks. Endret 17. september 2007 av Daria
Daria Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Jan Wiese: Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Tenkte på "Sofies verden" jeg, men det er jo mest filosofi!
Gjenglemt sykkellås Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 Tenkte på "Sofies verden" jeg, men det er jo mest filosofi! Men Et speil, i en gåte av samme forfatter bør jo være aktuell.
Catzy Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 "Life of Pi" av Yann Martel, den har i hvertfall en del betraktninger rundt religion. http://en.wikipedia.org/wiki/Life_of_Pi
ashera Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 Mors og fars historie av Edvard Hoem. Søndag og Mandag er månens dag av Reidun Nortvedt.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #11 Skrevet 25. september 2007 "Babettes gjestebud" av Karen Blixen
Gjest Raptuza Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Det spørs jo om det gjeld religion generelt eller ein spesifikk religion som jødedom eller islam e.a.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå