Gå til innhold

Søke kommunalt boliglån - for vanskeligstilte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har leid i en årrekke, flyttet hit og flyttet dit pga. leieforhold.

Nå må vi igjen flytte i løpet av noen måneder og nå har jeg sagt at nok er nok. Selv med langtidsleie er risikoen stor at man ikke får bodd mer enn 2 år (utleier ønsker selge, utleier dør osv.) Vår sønn skal begynne på skole neste år. Han har i tillegg fått diagnosen ADHD og må ha ekstra oppfølging på skolen, samt at han trenger et stabilt miljø rundt seg vi kan ikke drive på å flytte på oss hele tiden. Da må vi bo et sted hvor vi kan bo stabilt, hvor vi skaper et trygt stabilt miljø for gutten vår, og ikke måtte flytte igjen om 2 år. Vi betaler i dag 8000 i leie og kan fint klare opptill 10000 i boutgifter. Vi har begge jobb. Jeg har ikke fast jobb, jeg er vikar i et vikarbyrå, men har bare langtidsengasjementer, og er også nå på fast jobb jakt, og er ganske sikker på at jeg er i fast jobb innen 1 år. Min mann har fast jobb, men har betalingsanmerkninger pga. tidligere økonomiske misligholdelser. Tilsammen har vi middels årsinntekt, men vi står ikke akkurat sterkt i en lånesøknadsprosess i en vanlig bank.

Vi vet at kommunen (Husbanken) tildeler lån til vanskeligstilte, og dette er målgruppen og kriteriene deres.

Målgruppe

unge i etableringsfasen

barnefamilier

enslige forsørgere

funksjonshemmede

flyktninger og personer med oppholdstillatelse på humanitært grunnlag

økonomisk vanskeligstilte husstander

Kriterier/vilkår

Førstegangsetablering/reetablering Du må kunne dokumentere hva husstanden kan betale samlet, og være i stand til å betjene renter og avdrag på lånet i tillegg til vanlige levekostnader.

Vi hadde tenkt at vi skulle spørre BUP i vår kommune om de kunne skrive et anbefalingsbrev om at sønnen våre trenger faste rammer rundt seg samt et stabilt miljø over flere år. En av foreldrene våre har også tilbudt seg å stille som kausjonist.

Jeg vet vi faller inn under målgruppen, og vet at vi fyller kriteriene, men så var det med min manns betalingsanmerkniner, og min jobbsituasjon. Jeg vil allikevel prøve å søke på bakgrunn av at også vi kan få stilt sikkerhet i en av leilighetene til foreldrene våre, kanskje også begge to sine foreldre.

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Låneprosessen for startlån gjennom kommunen er veldig enkel. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut et svært enklet fire-siders søknadsskjema. Så vidt jeg husker må dere ha søkt om lån i vanlig bank først og fått avslag (men her roter jeg kanskje).

Jeg ville tatt en tur innom boligavdelingen i kommunen din og avtalt møte med ansvarlig der. Hun eller han kan veilede dere gjennom prosessen.

Skrevet

Man kan kreve at betalingsanmerkninger blir slettet fra det registeret når regningene er blitt gjort opp og betalt. Nye regler der, slik at folk slipper å bli merket i flere år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...