Grooo Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Hei kloke mennesker! Jeg står litt fast her.. Har en elev som vil skrive særemne om "noe med data", og altså trenger tre romaner. Kan bruke en utenlandsk forfatter, så da har han valgt "Den digitale festning" som den ene boka. Og så står vi litt fast... Vi pratet om "Brannvegg" av Mankell, men det må være to norske bøker. Noen som har boktips til oss?
FrizzleSizzle Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 "Spillet" av Arne Berggren...en lettlest-bok for større barn/ungdom, som handler om dataspill. Dette er stusslig, jeg er bibliotekar...men har han spurt på biblioteket? Hvis ikke de vet på det lokale biblioteket, kan de sende ut forespørsel til en referanse-epost-liste, så er det alltids noen som vet! Ja, det er det sikkert her også...
Grooo Skrevet 17. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2007 Det er bibliotekaren som spør Jeg er bibliotekar i vgs. Og siden jeg har fått så supre svar her inne når jeg har spurt tidligere bruker jeg heller dere enn mailinglistene, går så mye raskere her! Skal sjekke ut Berggren-boka, den har vi ikke selv men har lagt inn bestilling på fjernlån av den nå så får vi se.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Hva med 2001 - A space Odyssey av Arthur C Clarke? Litt data, i hvert fall. Ville også sjekket ut Bing/Bringsværd, det er sikkert noen av bøkene deres som handler om data.
Gjest Elfrida Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Hilal av Torgrim Eggen kanskje, men der er data mer en kulisse enn selve handlingen - vet ikke om det er så relevant.
Grooo Skrevet 17. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2007 Hilal tenkte jeg også på, men husker ikke riktig handlingen. Får finne den ned fra hylla og bla litt i den, kanskje den kan brukes ja.
FrizzleSizzle Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Det er bibliotekaren som spør Jeg er bibliotekar i vgs. Og siden jeg har fått så supre svar her inne når jeg har spurt tidligere bruker jeg heller dere enn mailinglistene, går så mye raskere her! Akkurat, der ser man...takk for tipset!
Pnin Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 Hva med Reality.no av? Den tror jeg skal handle litt "noe med data"? "Bunnforhold" av Ragde har vel også noe med data å gjøre (nettsex?), men er kanskje ikke ei bok å anbefale en elev? Eller hva med barneboka "Min max" av Gustav Lorentzen: "Max er en datamaskin og den beste vennen til Palle."
FrizzleSizzle Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 (endret) Ja, kom på en til. "Sverm" av Elin Brodin. Skummel fremtidsvisjon om å være pålogget et nettverk til enhver tid. Også om forurensning og generell fremtidspessimisme. Bra bok! En annen som handler om fremtidssamfunnet er science-fiction-romanen "Web" av Tor Åge Bringsværd. Har ikke lest den, men tittelen tyder jo på at det har noe med internett og data og slik å gjøre... Endret 17. september 2007 av caskr
Daria Skrevet 17. september 2007 #10 Skrevet 17. september 2007 Unni Nielsen: Farlig spill (ungdomsroman) Erik Honoré: Orakelveggen Jan-Sverre Syvertsen: Øyne blå
Grooo Skrevet 17. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2007 Takk! Her dukket det opp noen (for oss) ukjente titler, spennende!
Catzy Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Den beste engelskspråklige romanen om data er uten tvil "Snow crash" av Neal Stephenson. Jeg tenkte litt på "Stjernetrekker" av Harald Rosenløw Eeg. http://www.aschehoug.no/barnogungdom/barn/...roductId=677830 Ga den nettopp til en ung kusine, men har ikke lest den selv. Har funnet et par detaljerte anmeldelser her. Leses på eget ansvar, her røpes nemlig alt av handling: http://barnebokkritikk.no/modules.php?name...ntent&id=14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå