Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har noen lest denne boken, Honning Tunger, som Helene Uri skrev, og utgav i 2002. Jeg skal analysere den, men sliter med å komme i gang. Om noen har lest den, setter jeg stor pris på om de sier litt om hva de synes om boken, hva tematikken er, o.l.

Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest den

Den handler om 4 jenter som møtes jevnlig over middag. Hver og en har sine hemmeligheter, og alle ønsker å oppnå en eller to av de andres vennskap.

Det er en stund siden jeg leste den, men hvis du spør litt spesifikt kan det hende jeg kan hjelpe deg litt bedre.

Skrevet

Jeg er for det første litt usikker på hva Temaet for teksten er - og hvilket spørsmål jeg skal stille teksten, i analysen.

Det er kanskje ikke så lett å huske, om det er en stund siden, men skjønte du hvem som endte opp med hvem til slutt?

Likte du boken forresten? :)

Skrevet
Jeg er for det første litt usikker på hva Temaet for teksten er - og hvilket spørsmål jeg skal stille teksten, i analysen.

Det er kanskje ikke så lett å huske, om det er en stund siden, men skjønte du hvem som endte opp med hvem til slutt?

Likte du boken forresten? :)

tema er jo: hvordan jenter kan være mot hverandre. honningtunger.

så pen du er, så vakker du er, gjentar de, i mens de enten baksnakker hverandre eller tenker stygge tanker om hverandre.

tema er også fasade for de to som anser seg som søsken. de også hater jo hverandre. en av dem ligger jo med den andres mann. men så vidt jeg vet har den andre også ligget med den andres mann før en gang i tiden-

alt i alt: utroskap, løgner, hvordan jenter kan være, fasade. typisk hvordan kvinner kan være så falske.

boka er ikke no bra. enkelt skrevet, og måten hun skriver på er alt for platt.

kjedelig at hun bytter fra person til person i de forskjellige kapittelene også.

Skrevet

Det siste er jeg ikke enig i. Liker måten hun skriver på, og at hun bytter mellom de forskjellige damene. Men, på slutten ble alt bare kaos, og jeg skjønte rett og slett ikke hvordan det endte.

Tema er jeg enig med deg i :)

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Enig med gjest i tema.

Også enig i at boka er veldig dårlig.

Skrevet

Jeg likte boka, men er enig i at den er veldig rotete avsluttet så jeg husker faktisk ikke helt hvordan den endte.

Skrevet

Men fikk noen av dere som ikke likte boken, med dere hvordan det til slutt endte?

Skrevet

Denne må jeg jo bare lese! Tar den med hjem i dag jeg :)

Skrevet

Grooo, les den. Og les slutten nøye - og fortell meg hvordan det egentlig gikk:P

Skrevet
Grooo, les den. Og les slutten nøye - og fortell meg hvordan det egentlig gikk:P

Er det ikke du som skal analysere den, da?

Da bør du vel lese den selv, i stedet for å innhente meninger på nettet, og til og med oppfordre andre til å lese den, så du får med deg slutten.

Gjest Deception
Skrevet
Er det ikke du som skal analysere den, da?

Da bør du vel lese den selv, i stedet for å innhente meninger på nettet, og til og med oppfordre andre til å lese den, så du får med deg slutten.

Slike direkte forespørsler som dette gir meg en voldsom impuls til å dikte opp en slutt i vilden sky. :sjarmor:

Men ang. Uri, og den aktuelle boka, synes jeg det hele blir for enkelt. Språket er platt, karakterene altfor stereotype til at de blir troverdige, og det hele virker som masseprodusert vissvass for å tjene penger.

Skrevet

Jeg skal lese boka ja, og hjelper gjerne til. Men jeg gjør ikke oppgaven for deg, langt i fra :)

Er ikke det vi bibliotekarer skal, vi skal bare hjelpe til vi...

Skrevet
Men fikk noen av dere som ikke likte boken, med dere hvordan det til slutt endte?

Kanskje du skal lese boka selv? Det blir sagt nokså tydelig der hvordan det ender.

Skrevet

Det var ment som en spøk, Nabodama, om du ikke skjønte det. Selvfølgelig har jeg lest boken, og jeg skal nok lese den en gang til. Hva er det dere tror om meg?

Har da ikke bedt en eneste en om å analysere boken, men jeg tror at innspil fra andre folk kan gjøre ting bedre.

Skrevet
Det var ment som en spøk, Nabodama, om du ikke skjønte det. Selvfølgelig har jeg lest boken, og jeg skal nok lese den en gang til. Hva er det dere tror om meg?

Har da ikke bedt en eneste en om å analysere boken, men jeg tror at innspil fra andre folk kan gjøre ting bedre.

Hvorfor lurer du på handling og avslutning da? :klø: Det er vel åpenbare ting en som har lest boka klarer å svare på selv :forvirret:

Skrevet

Vampyra, handlingen har jeg klart for meg - men avslutningen er faktisk ikke så klar.

Skrevet

Jeg synes det mest interessante med boka var de kvinnelige hersketeknikkene. Og bruken av kvinnespråk. Om man leser en del av dialogene fra klubbkveldene så er de skrevet veldig sannferdig, og viser hvordan kvinner kan snakke om fire ting på en gang. (Jeg har faktisk hørt Uri snakke om denne boka og dra frem denne typen dialog)

Men kvinnelioge herkseteknikker mener jeg f.eks hvordan de fire kvinnene utvikler metoder for å kjempe for sin plass i hierarkiet. Jeg husker spesielt at hun journalisten konsekvent avbryter den lubneste litt "mislykka" venninnen når hun skal si noe. Hun lar henne ikke få være midtpunktet fordi hun ikke anser det for å være hennes "plass".

Skrevet

Skriv for guds skyld ikke "Honning Tunger" i oppgaven din, da, Kasiopeia. Og lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...