Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Det føles skremmende, ganske kaotisk og litt uoversiktelig nå, men jeg tror jeg bare trenger å sette opp en liste over ting jeg har å gjøre, og så jobbe meg igjennom den. Vi bor i et rekkehus som vi eier 50% hver. Jeg har ikke råd til å sitte med det, så jeg flytter/han kjøper meg ut. Jeg må finne en leilighet å leie. Henge opp lapp på nærbutikken?... Det er ingen på finn.no her vi bor, og å flytte lenger enn 10 minutters biltur unna dette huset er uaktuelt pga barna. Har familiekontoret gratis veiledning ang. økonomi, papirmølle osv. fremover? Har noen erfaringer som kan hjelpe meg?...
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Bestill mekling med en gang. Det kan av og til ta tid før man kommer til. Sett deg ned og bestem deg for hva slags ordning du ønsker å ha med ungene. Jeg håper at du ser på faren som en likeverdig partner og går for mest mulig samvær mellom foreldrene. Økonomisk betyr en 50-50% ordning at ingen av dere betaler bidrag f.eks. Sett opp lapp på lokalbutikken(e) i nærområdet/innen 10 min. kjøreavstand om at du er på jakt etter en bolig med eks. antall rom. Sjekk de samme tavlene selv. Ikke flytt før dere har delt innboet. Dette er så viktig at jeg gjentar det: ikke flytt før dere har delt innboet. Gå til anskaffelse av noen kartonger og sett deg ned med mannen og bestem dere for hvilket prinsipp som skal gjelde for delingen. Da jeg ble skilt ble vi enig om loddtrekning på de tingene begge ville ha - dvs. hvis begge f.eks. ville ha stereoanlegget ble vi enige om en motverdi som tilsvarte stereoanlegget (f.eks. TV med DVD-spiller) og så fikk den som vant loddtrekningen stereoen og den som "tapte" TV'en. Selv om din mann skulle bli boende i huset etter å ha kjøpt deg ut skal ungenes utstyr også deles mellom dere. Dette fordi ungene jo skal ha leker i to hjem. Dette gjelder kun ved 50-50 % ordning. Gjenstander som dere brakte med inn i ekteskapet/samboerskapet skal dere ha med ut igjen. Gjenstander dere har anskaffet i fellesskap skal deles. Da jeg ble skilt var et annet prinsipp vi ble enige om at den som brukte gjenstanden mest hadde første rett på den, men den ander fikk velge noe av tilsvarende motverdi. Gjenstander som hver av dere har arvet er deres egen eiendel og ikke en del av fellesskapet. Dette gjelder også evt. penger. Hvis du flytter før du har delt risikerer du å si farvel til en rettferdig deling. Dette har jeg dessverre sett på nært hold, så derfor gjentar jeg: ikke flytt før du har delt innboet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå