Gå til innhold

Løs hund

Gjest Gjest_Anna_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg har en sibberian husky, og den er en veloppdragen hund, og noe atypisk for rasen da den ikke stikker av dersom den går løs ute. Han er veldig vennlig mot mennesker og andre hunder, og har vært en super hund helt siden jeg kjøpte ham for et par mnd siden (han er 5 år gammel).

Men her en dag var vi på tur oppe i skogen der jeg bor, og plutselig var han borte, og kom ikke da jeg ropte. Da jeg gikk ned igjen fra skogen og kom forbi nabogården sto hunden min bundet der, etter at den hadde prøvd å ta ei and som gikk løs på gården (kjæledyr).

Dette synes jeg var veldig tragisk, fordi de som bodde på gården var veldig lei seg. Anda overlevde, men fikk et stygt sår på bakenden. Det jeg lurer på er hva som er riktig å gjøre i en slik situasjon, er det veldig alvorlig (politianmeldelse, avliving osv)? Det er jo ikke båndtvang, og endene på gården gikk løs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er rett at det ikke er generell båndtang lenger, men - man skal likevel alltid ha kontroll på bikkja om man har den løs. Hva som vil skje her er vel egentlig mest opp til naboen. Hvis naboen anmelder kan bikkja bli avlivet.

Det beste er vel å ta en prat med naboen og høre hva han mener om saken.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Veldig synd at dette skjedde. Man kan jo aldri være hundre prosent sikker på en hund, og jeg var rimelig trygg på min hund i utgangspunktet. Det kan tydeligvis skje likevel. Det var dyrekjøpt lærdom, men jeg kommer iallefall aldri til å ha hunden løs mer.

Naboen var på døra nettopp for å høre hvordan det gikk med meg, og for å fortelle at anda måtte avlives. Jeg tok straks på meg å betale dyrlegeregninga, og det virket ikke som naboen bar nag mot meg for dette uhellet. Jeg har forsikret dem om at de aldri imer skal få besøk av min hund.

Skrevet

Stakkars deg. (Og anda...)

Jeg håper ikke naboen din forlanger at hunden skal avlives på grunn av dette. Det hadde vært noe annet dersom den hadde bitt et menneske, for eksempel. Vi glemmer at hunden er et rovdyr, og at den ikke er ond selv om den går rundt og tar livet av ender.

Jeg håper det går bra.

Skrevet
Det er jo ikke båndtvang...

Ikke generell båndtvang, men jeg har inntrykk av at de fleste kommuner nyttet seg av "anledningen" til å utvide båndtvangen, når de fikk den "muligheten"... (men du vet vel hvordan det er i din kommune).

Ikke morsomt det du opplevde, hverken for deg eller bonden... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...